Aha, det är ett radhus. Ja då kan det vara en central värmeväxlare. Då har du ingen värmeväxlare för varmvattnet heller? Debiteras värmen av föreningen eller fjärrvärmebolaget?
 
B behedwin skrev:
Värmen styrs centralt för samfälligheten .. Kan dessa saker vara placerade utanför radhusen?
Det är möjligt att värmeväxlaren är gemensam för en radhuslänga. Kolla med samfälligheten?
 
S
B behedwin skrev:
Hur gör jag för att lufta element?

Finns en nippel på elementen... Den sitter uppe på vissa och nere på andra.
Kan man öppna en nippel som sitter längst ned på ett element?

Bifogat en video.
Den översta är för luftning den undre för att tappa ur vattnet i elementet , öppna inte den
 
Vi betalar inte för någon värme/vatten. Ingår i samfälligheten.

Så om det nu är tre våningar.
Jag har inte tillgång till värmeväxlaren.
Kan jag på något vis sänka trycket och byta ventiler, utan att tömma elementen?

Om jag måste tömma elementen.... Kan det väl va bra att stänga av varm och kallvatten in i huset samt sedan stänga elementen och öppna den nedre ventilen?
 
Ni betalar med andra ord via samfälligheten men har inte fördelningsmätare. Då sitter säkerligen värmeväxlaren, cirkulationspump och expansionskärlet centralt.
 
S
Nej det går inte att sänka trycket , vattnet är inte med i det här , enda möjligheten är om det går att stänga något vid elementet om du måste tömma lite eller ta bort det
Har du någon som du kan fråga inom samfälligheten som kan lite om detta
 
Nyinflyttad så känner ingen än. Får fråga runt...

Jag har i källaren vattenledningar med kranar som är uppmärkta kall, varm, in och ut osv.

Är det inte möjligt att slå av allt vatten där för huset och sedan tömma ett element och byta ventil och sedan slå på vattnet
 
S
Det är svårt att säga , det kan finnas kranar för värmen som går att stänga , ni är flera där så det finns säkert , onödigt att stänga värmen för alla om jobb ska göras hos någon
VV och KV behöver du inte tänka på , helt annat system
Får nog rekommendera dig till att prata med någon i styrelsen , det finns alltid någon som inte har tummen mitt i handen och vet hur man gör
Kan vara ett bra tillfälle att komma i kontakt med folk eftersom du är ny
 
in och ut är sannolikt värmen.
 
Då dessa kranar sitter i mitt hus kan jag ju stänga av allt för att va på den säkra sidan.

Men då ventilerna är så slitna och fyrkantsnycklar inte funkar så måste jag gå på hela ventilen. Dvs skruva lös den. Antar att om vattnet är avstängt så bör inte mycket tryckas ut... Om det dock är på så blir det ju lite stökigt.
 
S
Som jag sa vattnet ( Varmvatten och kallvatten ) är helt utanför värmesystemet och inget att bry sig om . Då är frågan om du kan stänga av värmerören som går till dig i källaren och sänka trycket för att byta ventilen
 
Här är en film på rören. Står värme från och till....

Vad kan de olika betyda? Värme cirkulation, värme fram och värme retur.

Om jag stänger värme fram borde inget vatten ta sig in i mitt värmesystem.

Jag behåller värme retur öppet och borde då låta vatten ta sig ut ur systemet och därmed sänka trycket.

Röret värme cirkulation vet jag inte vad jag ska tro om.... Kan det va från pumpen i området, så den borde då också stängas...
 
S
Går inte att se om dom rören efter ventilerna bara går till dig från den s,k, stammen som går igenom alla hus , är det bara för dig ska båda stängas annars går vattnet baklänges
men det finns ett lite tryck kvar som måste bort genom att öppna någon ventil lite
Samt att om du tar bort luftnibbeln så kommer vatten att komma från övre delen av huset

Du har PM
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.