JonasWe JonasWe skrev:
Vi har två eldstäder som kommer användas från höst-vår, samt där pannan suttit monteras en datorfläkt för att ventilera skorstenen.

Jag vill ha ett bekymmer fritt boende och pellets är inte ett alternativ tyvärr.
Har precis bytt bort pellets för värmepump .

Tänk på att inte överdimensionera anläggningen heller för då stänger den av stup i kvarten med ojämnt inomhusklimat som följd. Viktigast av allt är att du har förtroende för installatören.
 
A
JonasWe JonasWe skrev:
Vi har två eldstäder som kommer användas från höst-vår, samt där pannan suttit monteras en datorfläkt för att ventilera skorstenen.

Jag vill ha ett bekymmer fritt boende och pellets är inte ett alternativ tyvärr.
Det mest bekymmersfria måste vara hyresrätt.
Datorfläkt som drar lite kall fuktig luft från källaren känns inte som den mest optimala lösningen.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det mest bekymmersfria måste vara hyresrätt.
Datorfläkt som drar lite kall fuktig luft från källaren känns inte som den mest optimala lösningen.
Ok.. Nu vet ju tyvärr inte du mitt klimat i källaren, men tack för din input.
 
Hej. Vet inte vart i Värmland du bor men mitt tips är att ta kontakt med rågårds i Karlstad. Har själv anlitat dom. Har bara positiva saker att säga. Inga konstiga faktureringar. Gav mig t.o.m råd som gjorde att de blev billigare för mig och mindre pengar till dom. Jag tog in offerter från flera företag.
 
  • Gilla
JonasWe
  • Laddar…
Jag har dålig koll på om Andreas på Benistor AB utför jobb i Värmland. Han utgår från Kumla.

Men kan vara värt att ringa och prata med honom , otroligt kunnig och riktigt trevlig! Endast anlitat honom för ett akut byte av en läckande cirkulationspump i bergvärmepannan , samt en stor service. Ska jag i framtiden byta får han garanterat jobbet.
 
  • Gilla
JonasWe
  • Laddar…
E erik_83 skrev:
Hej. Vet inte vart i Värmland du bor men mitt tips är att ta kontakt med rågårds i Karlstad. Har själv anlitat dom. Har bara positiva saker att säga. Inga konstiga faktureringar. Gav mig t.o.m råd som gjorde att de blev billigare för mig och mindre pengar till dom. Jag tog in offerter från flera företag.
Vilka märken har dem?
 
S Simonstahl skrev:
Jag har dålig koll på om Andreas på Benistor AB utför jobb i Värmland. Han utgår från Kumla.

Men kan vara värt att ringa och prata med honom , otroligt kunnig och riktigt trevlig! Endast anlitat honom för ett akut byte av en läckande cirkulationspump i bergvärmepannan , samt en stor service. Ska jag i framtiden byta får han garanterat jobbet.
Kan ju höra mig för iallafall, tvivlar på att det blir billigare dock men tanke på avståndet :)
 
Fick idag 3 nya offerter:

CTC ECO AIR 614M 2,5-14kW - 141 600kr
Thermia iTEC ECO Total EQ - 113 700kr
Nibe F2120-16 + Nibe VVM 320 + Ackumulatortank med cirk.pump 151 800kr

Vad säger ni om Thermia? Lokalt företag som verkar sköta sig och att pumparna funkar bra. Ser väl inte lika rolig ut som CTC's utedel men vem bryr sig när det bara funkar? :)
 
Ibland är priset inte det viktigaste , utan att du som kund får ett värmesystem anpassat efter ditt behov som fungerar som du vill. Värt att tänka på att det lilla extra kan vara guld värt :)

JonasWe JonasWe skrev:
Kan ju höra mig för iallafall, tvivlar på att det blir billigare dock men tanke på avståndet :)
 
S Simonstahl skrev:
Ibland är priset inte det viktigaste , utan att du som kund får ett värmesystem anpassat efter ditt behov som fungerar som du vill. Värt att tänka på att det lilla extra kan vara guld värt :)
Absolut, men det blir samma där, säg att något går sönder, då lär han inte kunna sätta sig i bilen en eftermiddag utan då ska det bokas och ha sig, så lokalt är nog mer värt i det fallet tror jag :) Men jag tackar för input!
 
JonasWe JonasWe skrev:
Vilka märken har dem?
Dom kör thermia . Hade ute fem olika företag. Rågårds va dom enda som va ärliga om att den typen av element jag hade inte skulle fungera med värmepump. Dom andra företagen verkade bara va intresserade av att sälja. Pumpen plus byte av några element blev billigare än bara pumpen hos andra företag. Efter att dom varit hos mig har dom varit hos två hushåll i min släkt och installerat. Dom är också väldigt nöjda
 
Vilken effekt vad det i Thermias offert? NIBE och CTC tycker jag har hoppat upp rejält i pris. Tycker du också ska be om offert på Daikin Altherma 3 TopGrade. Finns flera återförsäljare i Karlstad enligt Daikins hemsida.
 
Jag har fått offerter på liknande system som du på NIBE, fast lite billigare.

Nibe F2120-16kW + VVMS320
Kv-r F2120 spilledning med värmekabel
ESC41 golvvärmestyrning
136.500:- efter rot

Jag tänker tacka JA till denna offert imorgon om jag kan pruta med att dom byter mina slangar mot rör till köksblandare samtidigt.
 
E erik_83 skrev:
Dom kör thermia . Hade ute fem olika företag. Rågårds va dom enda som va ärliga om att den typen av element jag hade inte skulle fungera med värmepump. Dom andra företagen verkade bara va intresserade av att sälja. Pumpen plus byte av några element blev billigare än bara pumpen hos andra företag. Efter att dom varit hos mig har dom varit hos två hushåll i min släkt och installerat. Dom är också väldigt nöjda
Låter ju bra, slår en signal imorgon :)
Så du kör thermia? är du nöjd? funkar det bra? vilken modell har du?
 
Vespa Vespa skrev:
Jag har fått offerter på liknande system som du på NIBE, fast lite billigare.

Nibe F2120-16kW + VVMS320
Kv-r F2120 spilledning med värmekabel
ESC41 golvvärmestyrning
136.500:- efter rot

Jag tänker tacka JA till denna offert imorgon om jag kan pruta med att dom byter mina slangar mot rör till köksblandare samtidigt.
Konstigt att det skiljer så, när jag kollar nibe på prisjakt så kostar pump och innedel 100k att köpa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.