B BSOD skrev:
-15 minus inträffar ju i princip aldrig i Stockholm. Och då borde väl din LLvp vara bättre än elpatronen, om den kan ge värme även vid -15?
gissar att du inte bor i stockholmsområdet - i våras hade vi en period med mycket kallt väder med nästan 14 dagar med temperatur bit under -10 grader C och typ 3 dagar i sträck där man snuddade vid -17 grader C nära dygnet runt och vattenpumpskuren frös trots 2 * 200 Watt i frostskyddsvärmare som eldade på hela tiden då det visade sig att kylan kröp efter marken och till slut frös slangen ur djupborrsbrunnen precis vid markytan fast det några cm högre upp i kuren var plusgrader...

nu var det förvisso rätt extrem kyla för att vara i stockholm - men köldknäppar som närmar sig -18 grader C förekommer ibland men inte varje år.

annars rätt tänkt att hålla temperaturspannet mellan evaporators temperatur och kondenstemperatur så liten som möjligt för att maximera COP.

med andra ord LLVP när lufttemperaturen är varmare än brinevätskan ur borran och kör bergvärme när det är minusgrader ute och LLVP tappar effektivitet.
 
Notera att luften visserligen buffrar värme, men det tar tid för denna att sätta sig i möbler, väggar mm. Det gör också att det tar ett tag innan den börjar läcka ut också. Om man vill ha trevlig temp på morgonen så behöver jag inte köra hela natten, men om jag vill att värmen skall hinna värma godset i huset så måste jag värma längre tid, annars faller temperaturen en bit nästan direkt man sänker temperaturen på LLVP.

Rörande COP, min Daikin har COP=3.76 vid kallt klimat (-22 grader, dvs tempskillnad på 22 grader).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.