Har varit lite sugen på att sätta in en luft-luft värmepump i vårt uterum. Men jag vet inte om det finns några nackdelar med det.

Tänker mig en billigare variant i stil med:https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...g/varmepumpar-luft-luft/luftvarmepump-008297/

Förutsättningarna är sådana att jag kommer inte ha den påslagen under större delen av vinterhalvåret. Jag vill dock kunna sätta igång den för enstaka middagsbjudningar och liknande. Går det att använda en sån pump på det viset eller tar de skada av det?

Rummet är ca 32kvm med isolering i golv, kanalplasttak samt vår/höst glas från skånska byggvaror.
 
Om du skall använda den så sparsamt så lönar det väl knappast en luftvärmepump. Du kan väi satsa på något billigt system. Infravärme? Element med fläkt?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
När det är kallt ute så drar min LLVP (3 år gammal Panasonic) en del ström (typ 50-60 W) även om den är helt avstängd, vilket jag tolkar som att det finns en värmare i utedelen som gör att man kan starta pumpen även om det är kallt. (Har inte testat vad som händer om man försöker starta den om strömmen varit helt bruten.) Utan en sån funktion antar jag att det skulle ta längre tid att "kallstarta" eller att kompressorn rentav kan ta skada av det.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Om du skall använda den så sparsamt så lönar det väl knappast en luftvärmepump. Du kan väi satsa på något billigt system. Infravärme? Element med fläkt?
Jo vi har funderat fram och tillbaka. Element räcker inte för att värma upp rummet när det är lite kallare. Ska jag lägga 4000kr på infravärmare tänkte vi att det kanske är värt att ta det ett steg till när man inte vet om det räcker.
 
Starta upp en luft/luft värmepump när det är betydligt kallare än vad lägsta inställbara temperatur är kan bli problematiskt.
Ditt uterum kommer kräva massor med effekt så jag skulle föreslå en gasolvärmare.
Då finns det bra med effekt för att få upp temperaturen rätt snabbt.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Starta upp en luft/luft värmepump när det är betydligt kallare än vad lägsta inställbara temperatur är kan bli problematiskt.
Ditt uterum kommer kräva massor med effekt så jag skulle föreslå en gasolvärmare.
Då finns det bra med effekt för att få upp temperaturen rätt snabbt.
Det är lite det vi funderat kring. Huruvida det funkar att göra på det viset. Är det någon som har en pump i sitt uterum eller i någon byggnad med liknande tillvägagångssätt som kan säga om det funkar eller inte?
 
Är det ca +7 ute hos dig ute vintertid så fungerar det.
Är du norrlänning eller annat kallt ställe så kommer det inte fungera med ca -10 eller kallare i ditt uterum att starta luftvärmepumpen.

En ”billig” luft/luft ger inte så många kW när det är riktigt kallt och det är då man behöver mycket effekt.
Svårt att få så mycket effekt som en gasolvärmare/terrassvärmare kan ge med ganska direkt effekt.
 
Magnus E K
Men i så fall borde man väl kunna värma med värmefläkt(ar) först till typ 10 grader och sen starta pumpen? Eller tycker kanske inte innerdelen om att sitta i minusgrader även om den är avstängd?
 
Då det är rätt varierande temperatur i din kuvös och därmed en del luftfuktighet så tror jag inte elektroniken i längden är tillräckligt skyddad som i en utedel.

Verkar rätt meningslöst att först starta tex en byggvärmare för att sen starta luftvärmepumpen istället för att göra det enkelt och bara starta gasolvärmaren !
Inköpskostnaden för gasolvärmaren är nog dessutom en hel del billigare.

Varför krångla till det för några enstaka middagsbjudningar ?
 
C Comfort Thomas skrev:
Är det ca +7 ute hos dig ute vintertid så fungerar det.
Är du norrlänning eller annat kallt ställe så kommer det inte fungera med ca -10 eller kallare i ditt uterum att starta luftvärmepumpen.

En ”billig” luft/luft ger inte så många kW när det är riktigt kallt och det är då man behöver mycket effekt.
Svårt att få så mycket effekt som en gasolvärmare/terrassvärmare kan ge med ganska direkt effekt.
C Comfort Thomas skrev:
Då det är rätt varierande temperatur i din kuvös och därmed en del luftfuktighet så tror jag inte elektroniken i längden är tillräckligt skyddad som i en utedel.

Verkar rätt meningslöst att först starta tex en byggvärmare för att sen starta luftvärmepumpen istället för att göra det enkelt och bara starta gasolvärmaren !
Inköpskostnaden för gasolvärmaren är nog dessutom en hel del billigare.

Varför krångla till det för några enstaka middagsbjudningar ?
Jag ber om ursäkt för att jag var otydlig. Med värmepump tänker vi att rummet kanske kan vara uppvärmt mellan typ Mars-Okt. Övriga månader mer sporadiskt med typ julhelgen, nyår samt några middagar. Sen är det ju ett litet plus att man kan köra AC när det är tokvarmt t ex.

Men jag förstår att elektroniken osv kanske inte mår jättebra. Lite därav jag ställde frågan inledningsvis. Vi har faktiskt lånat en gasolkamin för att prova nu;)
Men det är en tanke som gnagt sedan vi byggde, så ville kolla vad folket säger om idén...
 
  • Gilla
Mwdt
  • Laddar…
Antar att ni kommer vara i kuvösen kvällstid på sommaren , för med all sol som trycker på så är det rätt hopplöst att kyla ned den.
Och vem sitter i en kuvös på en sommarkväll instängd i en kuvös med kylan på !

Enklast är att du köper en och provar
 
C Comfort Thomas skrev:
Antar att ni kommer vara i kuvösen kvällstid på sommaren , för med all sol som trycker på så är det rätt hopplöst att kyla ned den.
Och vem sitter i en kuvös på en sommarkväll instängd i en kuvös med kylan på !

Enklast är att du köper en och provar
Jo så är det väl. Men vissa kvällar går det ju inte att vara där så hade gjort ganska mycket att kunna få ner tempen till 28 än att ha 30-35....

Jag vill ju inte köpa om den ska gå sönder efter 1år för att den inte klarar klimatet. Det är ju därför jag frågar. En aspekt till är ju att det kan bli så varmt ibland att stearinljusen smälter. Det kanske är väldigt dåligt för innedelen också. Ju mer man tänker på det så är det kanske bara att avskriva.

Men tack för era tankar iaf:)
 
Läs i manualen för pumpen, där borde stå under vilka temp.förhållanden man kan lagra och använda pumpen.
Annars hör med någon firma som installerar värmepumpar, kanske har dom erfarenhet av liknande installationer.
Värme- och kylsystem används värden över och i klimat som har mycket högre temp, än i Sverige
Spontant låter det som en fungerande lösning, med viss osäkerhet på värmeläckage genom tak och väggar.
 
Jag har en Panasonic luft-lufr till ett gästhus som normalt är helt avstängd. Jag drar igång den inbland när jag har gäster. Har varit med om en gång den har haft problem att ge värme när det var riktigt kallt (under noll) ute. Det tog ett par start stop och en bra stund innan den började ge värme.
 
Gästhus har oftast betydligt bättre isolering än glaspartier och tak för vår/höst.
Sen har ytan att värma/kyla betydelse.

Framgår inte ens om det handlar om Skåne eller norra Norrland och en viss skillnad att höja temperaturen från -15 och plusgrader till önskvärda ca 20 grader inomhus.

Ska man chansa så är det nog någon kraftigare kinesmodell från Jula som med snabbkoppling så priset inte skjuter i höjden som ”testprojekt”

Säljer och installerar luft/luft , har ca 25kvm med lika uselt isolerade glaspartier men med lite högre klassning på kanalplasttaket och kör med gasolvärmare med maxeffekt på ca 11-13kW om jag minns rätt.
Den pajade nu efter ca 10års drift och provade med 2st byggvärmare på 2kW styck med ca 0 gradigt ute.
Tog en evinnerlig tid innan man fick upp temperaturen då varenda grej i uterummet är som en kylklamp .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.