OXYD
Håller helt med men om man skall ha L/V eller bergvärme så skall man satsa på bergvärme om man har möjlighet.

Vi kör L/L för vi hade elvärme, öppen planlösning, samt huset låg i vattenskyddsområde.

Funkar super till vårt hus. Om man manuellt styr allt och accepterar temperaturvariationer.
Varken L/V eller bergvärme hade lönat sig hos oss.
 
peternicklas
OXYD skrev:
Håller helt med men om man skall ha L/V eller bergvärme så skall man satsa på bergvärme om man har möjlighet.

Vi kör L/L för vi hade elvärme, öppen planlösning, samt huset låg i vattenskyddsområde.

Funkar super till vårt hus. Om man manuellt styr allt och accepterar temperaturvariationer.
Varken L/V eller bergvärme hade lönat sig hos oss.
Nja, håller definitivt inte med. En viktig och avgörande faktor är värmebehovet, d.v.s. var man bor. Bergvärme kommer aldrig bli mer ekonomiskt än LV för oss. Skiljer faktiskt rätt mycket till fördel för LV.
 
L
peternicklas skrev:
Nja, håller definitivt inte med. En viktig och avgörande faktor är värmebehovet, d.v.s. var man bor. Bergvärme kommer aldrig bli mer ekonomiskt än LV för oss. Skiljer faktiskt rätt mycket till fördel för LV.
Stora hus, kräver oftast bergvärme, då extrakostnaden för en större bergvärmepump samt djupare hål, är ganska små. Detta mot att installera flera LLVP. Då kvittar det var du bor. Det blir ändå inte lönsamt med flera LL mot en stor bergvärmepump.
 
peternicklas
Lolight skrev:
Stora hus, kräver oftast bergvärme, då extrakostnaden för en större bergvärmepump samt djupare hål, är ganska små. Detta mot att installera flera LLVP. Då kvittar det var du bor. Det blir ändå inte lönsamt med flera LL mot en stor bergvärmepump.
Konstigt, jag har 340 kvm att värma och det blir billigare med LV pump.
 
L
peternicklas skrev:
Konstigt, jag har 340 kvm att värma och det blir billigare med LV pump.
Jasså, visa oss den kalkylen.
 
Hur räknar du då ? Vad kostar l/ v att installera och vad kostar bergvärme att installera resp hur mycket spar man per år och hur många år räknar du på. Har du tagit hänsyn till bergvärmens förväntade längre livslängd samt ett borrhål som går att använda till nästa vp.
 
peternicklas
smurfen72 skrev:
Hur räknar du då ? Vad kostar l/ v att installera och vad kostar bergvärme att installera resp hur mycket spar man per år och hur många år räknar du på. Har du tagit hänsyn till bergvärmens förväntade längre livslängd samt ett borrhål som går att använda till nästa vp.
Borra hål till bergväme är väldigt dyrt, många m foderrör kostar t.ex.en slant. Det som ni inte tänker på när ni pratar så gott för bergvärme är hur varje husägares förutsättningar är. Borrhål håller inte alltid så länge som man tror, finns många exempel på detta. Utrustningsmässigt så är skiljer det inte så mycket så att en bergvärmepump skulle hålla längre är bara nonsen. Som jag tidigare har skrivit, i norra Sverige med ett kallt klimat samt om man har förutsättningar för att kunna borra, så har bergvärme en fördel. Nu börjar dock flera märken släppa LV pumpar som går ner till -30 grader med hyfsat COP. Mycket beror även på hur stor pump man väljer, en lite bergvärmepump till ett hus som kräver mycket energi kräver dyr spets i form av el. I området där vi bor finns det 1 bergvärmepump, alla andra installerar LV pumpar, runt 100 st.
 
peternicklas
Lolight skrev:
Jasså, visa oss den kalkylen.
Gör av med c:a 4800 kWh/ år, räkna själv.
 
peternicklas skrev:
Borra hål till bergväme är väldigt dyrt, många m foderrör kostar t.ex.en slant. Det som ni inte tänker på när ni pratar så gott för bergvärme är hur varje husägares förutsättningar är. Borrhål håller inte alltid så länge som man tror, finns många exempel på detta. Utrustningsmässigt så är skiljer det inte så mycket så att en bergvärmepump skulle hålla längre är bara nonsen. Som jag tidigare har skrivit, i norra Sverige med ett kallt klimat samt om man har förutsättningar för att kunna borra, så har bergvärme en fördel. Nu börjar dock flera märken släppa LV pumpar som går ner till -30 grader med hyfsat COP. Mycket beror även på hur stor pump man väljer, en lite bergvärmepump till ett hus som kräver mycket energi kräver dyr spets i form av el. I området där vi bor finns det 1 bergvärmepump, alla andra installerar LV pumpar, runt 100 st.
Jag vet inte nått hål som inte håller men visa gärna exempel. Förväntad livslängd är längre på bergvärme därför den lyfter tempen mindre antal grader samt har jämnare temp in.
 
peternicklas skrev:
Gör av med c:a 4800 kWh/ år, räkna själv.
Det var låg förbrukning vi bränner ca 10000 kwh varav knappt hälften är vv och värme. Jag kan omöjligt göra en kalkyl när jag inte vet vart huset ligger och hur mycket det förbrukade före vp installation.
 
L
peternicklas skrev:
Gör av med c:a 4800 kWh/ år, räkna själv.
Stora hus, över 200 kvadrat kräver att du har mer än en LL pump. Kanske 3 st, dels för att kunna sprida värmen, dels för att effekten de avger är runt max 5 kwh. Det finns större Luft/vatten, med tillhörande del inne. Då börja det också kosta mer pengar. http://www.buildor.se/nibe-f2030-luft-vatten-varmepump-9-kw-nibe-elpanna-vvm-310 Detta utan installation.
Samt den är endast på 9 KW.
Har du stor förbrukning på varmvatten, är det också en faktor.
Tittar vi på kostnad och livslängd, kan man kanske säga att 14 år, kan en maskin hålla? Jag skulle säga att det är samma för alla former. Både, LL, LV och Bergvärmepump.
Så avskrivningen blir samma kostnad. Då är det bara borrhålet kvar. Och avskrivningen på det är på 50-100 år.
Om kostnaden är 50 000 kr för hålet. Så är kostnaden för hålet 50/50år = 1000 kr per år. Efter 50 år måste du sätta nya foder ner till berget börjar, och byta slangar. Men det är mycket billigare än att borra nytt hål.
Maskinkostnaden för LL = 24/15 , ca 1500 kr året. Luftvatten 50/15, ca 3500 kr året, Berg 55/15, ca 3700 kr året.
plus 1000 kr året för hålet.
Om du då har 3st Luft/Luft för att få 15 KW effekt, då blir kostnaden 4500 kr året för maskinerna. Och du får ingen besparing på varmvattnet heller.
Ja, detta är min amatörmässiga beräkning, i varje fall. Kan vara helt fel, vad vet jag.
 
peternicklas
Lolight skrev:
Stora hus, över 200 kvadrat kräver att du har mer än en LL pump. Kanske 3 st, dels för att kunna sprida värmen, dels för att effekten de avger är runt max 5 kwh. Det finns större Luft/vatten, med tillhörande del inne. Då börja det också kosta mer pengar. [länk] Detta utan installation.
Samt den är endast på 9 KW.
Har du stor förbrukning på varmvatten, är det också en faktor.
Tittar vi på kostnad och livslängd, kan man kanske säga att 14 år, kan en maskin hålla? Jag skulle säga att det är samma för alla former. Både, LL, LV och Bergvärmepump.
Så avskrivningen blir samma kostnad. Då är det bara borrhålet kvar. Och avskrivningen på det är på 50-100 år.
Om kostnaden är 50 000 kr för hålet. Så är kostnaden för hålet 50/50år = 1000 kr per år. Efter 50 år måste du sätta nya foder ner till berget börjar, och byta slangar. Men det är mycket billigare än att borra nytt hål.
Maskinkostnaden för LL = 24/15 , ca 1500 kr året. Luftvatten 50/15, ca 3500 kr året, Berg 55/15, ca 3700 kr året.
plus 1000 kr året för hålet.
Om du då har 3st Luft/Luft för att få 15 KW effekt, då blir kostnaden 4500 kr året för maskinerna. Och du får ingen besparing på varmvattnet heller.
Ja, detta är min amatörmässiga beräkning, i varje fall. Kan vara helt fel, vad vet jag.
Här omkring kostar en bergvärmeinstallation mellan 120 - 150000:-
 
L
peternicklas skrev:
Här omkring kostar en bergvärmeinstallation mellan 120 - 150000:-
Ja, jag hade i mitt exempel räknat på kostnad för hål, 50, pump 55. Sedan tillkommer installation oavsett om det är berg eller luft. Det kostar kanske runt 25 både för Berg och LuftVatten. Det ger oss en totalkostnad berg: 50+55+25 = 130. För LuftVatten 85+25 = 110
 
peternicklas
Lolight skrev:
Ja, jag hade i mitt exempel räknat på kostnad för hål, 50, pump 55. Sedan tillkommer installation oavsett om det är berg eller luft. Det kostar kanske runt 25 både för Berg och LuftVatten. Det ger oss en totalkostnad berg: 50+55+25 = 130. För LuftVatten 85+25 = 110
Grannen installerade en Mitsubitsu, runt 12 kWh för 90k, installerat och klart..
Hur kunde LV plötsligt 85K
 
Om jag kikar på Lvvp så ska det i mitt huvud räcka med en mitsubishi sw50 ecodan från polarpumpen. Vårt hus är ju på 113kvm + ca 8 kvm biarea som ska värmas upp och de har angivit att den ska passa till hus på 20-150kvm.

Med installation utan rot så hamnar den enligt dem på 88 500kr, sen kan det blir lite extra då jag vill ha innerdelen i pannrummet = lite längre rördragning, men efter rot så bör det landa på 80-85 totalt.

Och i vårt fall så tror jag att bergvärme har svårt att matcha det om installation för det är 120-150 varesig hålet är en investering eller ej. Merkostnaden i tid och pengar bara för att behöva riva upp parkeringen för att sedan lägga om gör det inte direkt mer lockande heller :)

Jag har tittat på grannhusen och alla har antingen llvp eller Lvvp.
 
  • Gilla
peternicklas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.