D09
http://www.pppress.se/index.php?opt...&id=11990:PPLSS1-20130527&catid=77&Itemid=435

http://hd.se/skane/2008/09/03/vaald-aer-vanligt-paa-lss-boende/

Gjorde för skojs skull en sökning på "lls boende våld" och man kan få en viss förståelse för de boendes protester att placera detta mitt i ett villaområde.

Det verkar ändå förekomma en del situationer.

Sen tror jag att Örgrytesituationen hade nog hänt ändå, kanske på annan ort med ett annat barn. Killen verkade ha ett annan sjukdomstillstånd än det försvaret nyttjade för att mildra straffet.
 
Många här berättar om vilka typer av människor de absolut inte vill ha som grannar. De tillhör alla samma kategori: människor jag inte skulle vilja ha som grannar.
 
johankr skrev:
Många här berättar om vilka typer av människor de absolut inte vill ha som grannar. De tillhör alla samma kategori: människor jag inte skulle vilja ha som grannar.
Vilket sätter dig i precis samma kategori som de människor du inte vill ha som grannar. Tack för att du tydliggjorde min poäng.
 
  • Gilla
Manberg
  • Laddar…
mariatherese skrev:
Vilket sätter dig i precis samma kategori som de människor du inte vill ha som grannar. Tack för att du tydliggjorde min poäng.
Bara om du tycker att åsikter och psykiska sjukdomar eller andra åkommor är samma sak.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Anders_Nilsson skrev:
Ni som har starka åsikter - är det för att ni inte orkar diskutera verkligheten, att sanningen är för hemsk? Personligen vet jag ingen som skulle önska sig någon form av vårdinrättning i grannskapet. Många hus köps av barnfamiljer och dom vill i allmänhet se symboler för glada friska barn, inte symboler för sjukdom. Sådan är människonaturen. De flesta väljer hellre att föda ett friskt barn än ett sjukt barn.

Därmed kommer vi också undermedvetet att tycka att hus med symboler för sjukdom i närheten är mindre attraktiva, vilket sänker värdet. Inte alla är så här men många är det inklusive mig själv. Eller vill någon på fullt allvar hävda att det är ett försäljningsargument att det ligger ett vårdhem i närheten? Jag har aldrig sett en mäklarannons som säger "nära till sjukhus och gruppboende för dementa".
Jag tror nog att det ligger mycket i detta, iaf när jag var och kollade hus så kollade man ju på vissa områden, just för att man tyckte dessa passade bäst för mig.
Lika så när vi valde att bygge hus så valde jag utkanten på stan, lungt och skönt, jag kan gå 200 meter bort och kolla på korna i hagen.
Hälften av sitt beonde är ju själva huset och andra halvan är ju omgivningen.

Man gå ju inte och köper en svindyr bil med en stor buckla på bakdörren, är däremot priset bra så kan man leva med bucklan, lite så med hus med, ett billigt hus så räknar iaf jag med att det är billigt utifrån flera aspekter varav läget och omgivningen är den största, jag skulle inte köpa ett hus jämte en vårdinrättning, inte jämte järnvägen eller någon industrifastighet heller.

Men till er som tycker att man ska bygga detta i villakvarter, kan ni inte berätta varför det måste ligga i ett villakvarter och varför det inte går att välja andra platser?

Det finns ju hur mycket plats som helst i detta land att bygga på, och jag menar inte att man ska bygga ute i skogen.
 
johankr skrev:
Bara om du tycker att åsikter och psykiska sjukdomar eller andra åkommor är samma sak.
Jag kan inte svara på det. Kanske är fördömande mot sin omgivning och sin nästa både och? Jag hävdar att den som tror sig vara fördomsfri egentligen bara är blind.
 
Pumba skrev:
Men till er som tycker att man ska bygga detta i villakvarter, kan ni inte berätta varför det måste ligga i ett villakvarter och varför det inte går att välja andra platser?

.
Det kanske är så att de som ska bo där är mår bra av att bo i en lugn miljö!?

Till er som tycker att sådana här boenden inte passar i ett villaområde: i vad för slags områden tycker ni att de bättre skulle passa?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
"...varför det inte går att välja andra platser?"

Kanske för att sköra människor har rätt att få en chans att må lite bättre?
Kanske det innebär en stigmatisering att bli undanskyfflad och instoppad på förvaring skild från övriga samhället?
Kanske för att människor med behov av stöd i vardagen skulle må sämre av att bli ytterligare särbehandlade?
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
P
Pumba skrev:
Men till er som tycker att man ska bygga detta i villakvarter, kan ni inte berätta varför det måste ligga i ett villakvarter och varför det inte går att välja andra platser?

Det finns ju hur mycket plats som helst i detta land att bygga på, och jag menar inte att man ska bygga ute i skogen.
Jag tänker försöka hålla mig borta från den hätska diskussionen. Här är i alla fall mitt resonemang kring din frågeställning.

Börjar med ett citat från Wikipedia "Målet med LSS-boenden är att funktionsnedsatta människor ska kunna leva och bo så likt andra människor som möjligt"

En orsak till att man bygger i ett villaområde är nog att de som ska bo i boendet är uppväxta i ett villaområde och är vana att bo så. De mår helt enkelt bättre av att bo där. På samma sätt som de som är uppväxta i flerfamiljskaserner eller tom på institutioner förmodligen mår bättre i en sådan miljö. Sen finns det säkert människor med sjukdomar som gör att de mår bra av lugnet i ett villaområde eller på landet.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Pumba skrev:
...

Men till er som tycker att man ska bygga detta i villakvarter, kan ni inte berätta varför det måste ligga i ett villakvarter och varför det inte går att välja andra platser?

Det finns ju hur mycket plats som helst i detta land att bygga på, och jag menar inte att man ska bygga ute i skogen.
Det är väl klart att de flesta bara vill ha rika, lyckliga, friska, glada, snälla, arbetsamma och trevliga grannar.

Tyvärr bor de flesta av oss i verkligheten och där lär vi oss acceptera de skillnader som finns...

När det gäller den här typen av "NIMBY" protester så är min känsla att de högljuddaste är de som är som de perfekta grannarna ovan, dock får jag alltid en dålig smak i munnen när jag tänker på detta.

och nej jag tycker inte att en ev värdeminskning på villor runtomkring är ett bra argument för nåt överhuvudtaget.

ATW
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Här i stan så är många sånna här boenden och vårdinrättningar lagda ganska nära centrum och där det finns möjlighet till olika former av aktiviter och butiker, så att de som bor där tex har nära till matbutik, posten och andra serviceinrättningar.
De flesta ligger ganska centralt men är ändå avskiljda med lummiga trädgårdar, ingen ligger specielt nära andra hus, är oftast fria gräsytor mot andra grannar och vägar.
Så byggs dem här iaf och det brukar normaltsett inte vara några större protester.


Värdet lär säkerligen påverkas, jag hade tidigare en tråd om en granne som byggde en identisk kopia av mitt hus på tomten jämte, det är jag helt övertygad om att det på ett eller annat sätt påverkar mitt husvärde, men det är ju egentligen bara påhittade pengar, värdet kan man ju bara spekulera i fram tills den dagen man får för sig att sälja.
Då kan det ju lika väl vara högtryck på husförsäljningen som ekonomisk kris som påverkar värdet.

Men det ligger väl i allas natur att bli oroliga för att förlora pengar, det är en stark drivkraft, det är få furunnat att inte behöva brys sig om den ekonomiska biten.
 
Var man än bygger kommer nån alltid att bli irriterad. Det är ju bara att kolla igenom några forumtrådar så ser man att det är svårt med grannar. Oavsett mentalt tillstånd...

Det som gör mig irriterad är den grova generalisering och ihopbuntningen av oönskade personer. Att jämställa en missbrukare med en kille med tex downs är absurt och sorgligt.
En kille som fötts in i livet med ett handikapp han inte valt och sen växt upp med de utmaningar det innebär.

Att ständigt bli tittad lite konstigt på, ständigt vara utpekad "i smyg" och ständigt vara ifrågasatt kring huruvida man förstår eller inte.
Att få stanna hemma då andra skaffar körkort, reser bort, pluggar och skaffar jobb.
Att få bo kvar hemma hos morsan då andra fyttar ut, köper lägenheter eller hus och startar egna liv med familj, barn och allt vad det innebär.
Att under hela sitt liv förstå att man inte är som alla andra, men inte förstå varför.
Att ha en enda önskan om att bara få vara som alla andra och göra just det de gör.

Möjligheten till ett eget boende är ett jättelyft för en person som hela sitt har fått stå lite på sidlinjen och tittat på.
Ska då jag som har fått alla fördelar i livet vägra detta för att det känns lite obekvämt?


Att sakfrågan skulle handla om varför de måste bo just på ett visst ställe ger jag inte mycket för. Många bra argument här ovan.
Snarare frågar jag mig varför vissa verkar oförmögna att visa den empatin och respekten som de här människorna förtjänar?
 
  • Gilla
Pysslarn och 5 till
  • Laddar…
Själv bor jag i ett område där vi har ett antal dagis, nån form av vårdboende, en nybyggd frikyrka och ett numer nedlagt psyksjukhus på behagligt gångavstånd. Det var rabalder över alla dessa saker (utom möjligen kyrkan). Men inga av sakerna har sänkt några fastighetsvärden. Däremot har vi en annan anläggning som påverkar och där ägaren och kommunen har lovat att det kommer att bli värre. Antalet rörelser kommer vara desamma, men privatflyget ersätts av trafikflyg. Och av miljöskäl ska starter och landningar ske på ett sätt som påverkar ännu fler. I detta område bor även beslutsfattare och företagsägare.

Att kämpa mot saker som det gång på gång visar sig att det oftast inte påverkar vare sig värde eller boendemiljö känns futtigt. Då borde det vara bättre att koncentrera protesterna mot sånt som verkligen påverkar. Som en flygplats.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Ja, stackars alla Brommabor som med förvåning upptäckt att det startar och landar flygplan på flygplatsen de köpte hus bredvid..
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Pumba skrev:
Lika så när vi valde att bygge hus så valde jag utkanten på stan, lungt och skönt, jag kan gå 200 meter bort och kolla på korna i hagen.
Så har nog många haft det i början, men sedan växer samhället, och man blir omgiven av t.ex. nya bostadsområden eller köpcentra.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.