klimpfan skrev:
Visst, Vissa kanske ser det enbart som ett boende. andra kanske ser det som en verksamhet.
Oavsett vad man tycker eller hur man ser på det, är det en verksamhet som innefattar boende.

Ser du inte relevansen i skillnaden att ett vinstdrivande företag väljer att bygga och driva något eller att en kommun gör det.
En kommun har en mer långsiktig plan och ansvar gällande dess sociala skyldigheter gentemot stat och dess invånare.
Ett företag kan nästa år säga upp sitt avtal, eller sälja sin del av verksamheten/fastigheten till högstbjudande.
För ett företag är det viktigt att varje år gå +, gärna så mycket som möjligt, så att dom som äger företagen får utdelning. (titta på vilka som äger företagen)
Har man dåliga siffror(inte tillräckligt mkt +) vid bokslut kan man tvingas till drastiska åtgärder, som bla. innefattar ovanstående scenarion.
Att man som företag har en långsiktig plan, betyder inte att alla dess verksamheter i företagen har det.

Ett privat alternativ kan säkerligen vara bättre för brukarna, än ett kommunalt alternativ.
Men dom har olika intressen och ansvar, därav ser jag en skillnad i om vård/skola/omsorg drivs kommunalt/privat.
Är det inte så att kommunen bygger och sedan hyr ut till det vinstdrivande företag som skall driva verksamheten?
 
SergeantSnorkel skrev:
En jämförelse gjordes tidigare i tråden mellan LSS-boende och äldreboende. Dessa två boenden tycker jag är mycket likvärdiga.

Jag har en bekant som bott på ett LSS-boende och jag har vid flera tillfällen besökt en Autism/Asperger-förening där flera bor på LSS-boenden. Dessa personer bor där för att de inte själva kan bedömma när de behöver byta kläder eller dammsuga m.m. Det blir helt enkelt för stökigt om de ska bo själva. Jag är säker på att de som jag träffat på LSS-boendena skulle störa minst av alla på en normal villagata. Skulle jag träffa dem på stan hade jag i de flesta fall inte kunnat avgöra om de bor på ett LSS-boende eller ej, lika lite som jag kan avgöra om en gamling bor på äldrehem eller hemma.

Tänk också på att autism och asperger är en diagnos som man får av en läkare. Det finns många, kanske som redan bor på er gata, vilka har exakt samma symtom men inte diagnoserats eftersom de inte kontaktat en läkare.

Det jag vill säga är att det absolut inte är några jättekonstiga människor som bor på ett LSS-boende, och framförallt inte farliga. Tycker man det är OK med ett äldreboende som granne borde man tycka det är helt OK med ett LSS-boende, de behöver ungefär samma hjälp i sitt boende.

På samma sätt som ett äldreboende är ett LSS-boende något som är frivilligt och som personerna som bor där har ansökt om att få, det är inget som man blir placerad på utan sin vilja. Se det som ett vanligt hyreshus med lite extra service.
Mycket bra förklarat! :)
 
Nimajneb skrev:
Om LSS boende var den enda börda som vi alla får dra kanske du har rätt, men ser man istället till helheten så blir naturligtvis bilden annorlunda. Alla "drabbas" väl på något sätt över tiden med överraskningar.
Ny väg som dras
Färre bussar eller fler störande bussar
Dagiset/skolan läggs ned eller kommer till
Arbetsplatser öppnar/stänger
Vindkraftverk byggs
Flyktingförläggning byggs
Nytt bostadsområde etableras
En skrikig barnfamilj flyttar in eller ut i närheten
osv osv

På något sett så drar vi alla vårt strå till stacken

Utöver detta så finns det ju faktisk folk som bor i hus som för många kanske ses som oattraktiva pga vägar, grannar, järnväg, kraftverk/fabriker, mygg, dålig luft (läs storstäder) osv
Jo, det är ungefär så jag menar. Nu är väl ett LSS-boende lång ifrån det värsta man kan råka ut för. Men ska man resonera så, att vi struntar i om det vi nu vill göra drabbar några enskilda väldigt hårt. Det kommer nog att jämna ut sig i längden.

Jag har också en stark känsla av att det inte alls jämnar ut sig. De som i praktiken har inflytande över de här förändringarna, som politiker och journalister, de drabbas i mycket lägre grad än svensken i allmänhet.
 
Redigerat:
För att svara på TS fråga, så skulle jag inte reagera nämnvärt om ett LSS-boende byggdes i mitt närområde. Den erfarenhet jag har av människor som kan tänkas bo där, gör att jag inte känner någon som helst oro för mina barn eller att jag ska bli störd eller liknande. Vad gäller värdet på mitt hus, så köpte jag det för att bo i. Under en lång tid. Alltså inte för att spekulera ekonomiskt. Någon skrev tidigare i tråden att man kan be om att få komma på studiebesök på ett LSS-boende för att minska sin oro med hjälp av kunskap. Om detta är möjligt, så gör ett försök! Människor med Downs syndrom är ofta störtsköna! Glada, roliga och intressanta att umgås med. Autism kan ju ta sig så många uttryck att det är svårt att "dra alla över en kam", men de allra, allra flesta skulle jag tro, har svårare att interagera med andra människor än vad du och jag har. Det innebär inte på något sätt att de skulle vilja skada dig eller din egendom! De kanske inte ens ser "konstiga" ut och är därmed inte ens "störande för ögat."
Möjligt är det dock att jag skulle protestera mot utslussningshem för pedofiler och tvångsintagna psykpatienter, då de ju faktiskt, bevisligen, är bra mycket farligare än någon med en mental (och/eller fysisk) funktionsnedsättning. Och för dessa mördare och pedofiler är jag nog en smula rädd. Kanske kan ökad kunskap minska min rädsla, men jag tvivlar på det. För de har, de facto, begått våldsbrott och är därför farliga i mina ögon. Trots att de anses som "färdigbehandlade".
 
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
Locke skrev:
Det är en näringsverksamhet. Ett institutionsboende som drivs i privat regi av ett företag med vinstintresse. Att du väljer att se det på ett annat sätt är för att du lägger in känslomässiga värderingar.

Jag respekterar att du ser på det som ett "boende" - men jag ser på det annorlunda.
.
Även andra bostadsfastigheter som inte ägs av de boende är ju strängt taget näringsverksamheter. Men boenden och hyresgästernas hem är de likafullt...
 
Nimajneb skrev:
Utöver detta så finns det ju faktisk folk som bor i hus som för många kanske ses som oattraktiva pga vägar, grannar, järnväg, kraftverk/fabriker, mygg, dålig luft (läs storstäder) osv
Kan bara hålla med.

En av mina arbetskamrater köpte för något år sedan ett hus som ligger mindre än 50 meter ifrån järnvägen, mindre än 100 meter ifrån huset är det en obevakad övergång och åt andra hållet ligger en övergång med ljud/ljus/bommar. Dom väntade i två-tre år att det huset skulle bli till salu. Vi bor ca 700 meter ifrån järnvägen å vi hör ibland tåget när vi är inne.

En kompis till oss köpte för ca sex år sedan ett hus som har järnvägen precis intill tomten, det går tåg på sträckan dygnet runt, huset ligger någonstans mellan Kalmar & Växjö.
 
Om det kom ett LSS boende till min by skulle nog jag vara negativ tror jag.
 
För tydlighetens skull:
Mindre än 300 meter från vårt hus finns det en dagcentral för gravt utvecklingsstörda, jag möter dem i stort sett dagligen när de tar sin promenad och jag rastar mina mopsar. De skriker och tjoar ibland, vissa av dem älskar hundar (lite för mycket ibland) och blir överlyckliga när de får klappa en liten glad jycke. De är omedelbara och spontana och ibland helt charmerande.

Trots deras närvaro har vårt hus bara stigit i värde sedan vi köpte det för tio år sedan.


Mindre än 150 meter från vårt hus ligger ett boende för ungdomar "på glid", dvs ungdomsbrottslingar av olika kaliber. Dem har jag inte märkt av alls och det kan jag inte förklara...

Trots deras närvaro har vårt hus bara stigit i värde sedan vi köpte det för tio år sedan.


Nu planeras det ett boende för ensamkommande flyktingbarn i grannskapet. Eftersom jag anser att vi bör hjälpa dem så gott vi kan, står jag bakom kommunens beslut.

Vårt hus kommer förmodligen att fortsätta att stiga i värde, trots detta. Men det är skit samma - för vi ska inte flytta...

//Ronnie
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag undrar vad som sänker värdet på huset mest, att bo granne med någon som har en extra kromosom eller att bo granne med en som saknar en (empatikromosomen):rolleyes:
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Nyfiken på de ja med ;) empati är, tyvärr må sägas, snart lika uttjatat ord som rasist och nazist, så fort nån nämner nå kritiskt så är man stöveltrampare och lågutbildad, ren och skär bondförnuft är väldigt underskattat !
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Pysslarn skrev:
För tydlighetens skull:
Mindre än 300 meter från vårt hus finns det en dagcentral för gravt utvecklingsstörda, jag möter dem i stort sett dagligen när de tar sin promenad och jag rastar mina mopsar. De skriker och tjoar ibland, vissa av dem älskar hundar (lite för mycket ibland) och blir överlyckliga när de får klappa en liten glad jycke. De är omedelbara och spontana och ibland helt charmerande.

Trots deras närvaro har vårt hus bara stigit i värde sedan vi köpte det för tio år sedan.


Mindre än 150 meter från vårt hus ligger ett boende för ungdomar "på glid", dvs ungdomsbrottslingar av olika kaliber. Dem har jag inte märkt av alls och det kan jag inte förklara...

Trots deras närvaro har vårt hus bara stigit i värde sedan vi köpte det för tio år sedan.


Nu planeras det ett boende för ensamkommande flyktingbarn i grannskapet. Eftersom jag anser att vi bör hjälpa dem så gott vi kan, står jag bakom kommunens beslut.

Vårt hus kommer förmodligen att fortsätta att stiga i värde, trots detta. Men det är skit samma - för vi ska inte flytta...

//Ronnie
Hur vet du att ditt hus stigit i värde?
 
  • Gilla
Locke och 1 till
  • Laddar…
Jag har raderat inlägg som var off topic. Dessutom diskuterar vi inte invandrarpolitik på Byggahus.se.
 
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
Hehe, ja. Var var vi nu då. Vad är det Winston Smith säger om "the memory hole". :)

Hur som helst min poäng var ... att eftersom det troligtvis är fler som ser allt annat än "vanliga" grannar som äger sitt eget hus som ett orosmoment - (där ingår alltså dagis, dagcenter, billackeringar, LSS-boenden, LVU-hem och förläggningar för de onämnbara) så torde med allra största sannolikhet de intilliggande fastigheternas priser påverkas negativt av dylika anläggningar.

Så för att svara på trådskaparens grundfråga (som för mig blir rent hypotetisk då jag avskyr folk i största allmänhet och av den anledningen bosatt mig en bit bort från närmsta grannar) - jag hade tänkt till en extra gång innan jag köpt en sådan fastighet och om en ny anläggning hade varit på tapeten i mitt närområde sedan jag redan flyttat dit - motverkat densamma,

Jag vill helt enkelt helst ha grannar i min närhet som är så lika mig själv som möjligt. Det blir minst friktion och konstiga situationer på det sättet.

Givetvis respekterar jag att andra människor vill ha det på annat sätt, blanda bara inte in mig i kalaset. :)
 
O
Det är roligt det här.... Många här verkar ha inställningen att de får gärna finnas men inte nära mig...
Men var ska dom då finnas? Dessutom så diskuterar vi människor som tyvärr har fötts med ett fel som inte vi normalstörda har..... därför ska dom inte få bo o närheten av människor... De flesta jag mött som har detta handikapp är väldigt glada och positiva människor där jag faktiskt tror att vi har en hel del att lära oss av....
Jag skulle inte bry mig ett dyft om de skulle öppnat ett LSS-boende i min grannmiljö.

Jag kanske inte är så trångsynt en då...
 
  • Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
Raderat inlägg igen.

Nu är jag trött på personliga påhopp och börjar dela ut varningar från och med nu till den som säger något annat än vad man själv tycker om att ha ett LSS-boende i kvarteret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.