Hej,

Upptäckte att vattenmätaren rör sig även när den inte borde. Den är lite irrationell då den står still några sekunder för att sedan röra sig mycket sakta. Ibland får den ett litet ryck och snurrar ett varv eller två för att sedan stå still igen ett tag.

Har letat uppenbara fel som droppande kranar och toalettstolar men hittar inga synliga läckage. Blandaren i köket läcker när den används men inte annars (vad man kan se iaf).

Har även försökt utesluta varmvattenberedaren men det är inte helt enkelt. Inga synliga läckage och det hörs inget om den heller. Lösningen är lite märklig då ” skvallerröret” verkar utgöras av ett kopparrör som går rätt ner i plattan.

Har även gått över alla ytskikt och hittar verkligen inga tecken alls på fukt.

Behöver förslag på hur jag kan gå vidare i min jakt på läckaget.
 
Börja med att koppla loss skvallerröret till vvb samt stänga de ventiler/ballofixer du har för att utesluta något till att börja med. Motionera även säkerhetsventilen för din vvb och kontrollera om du har en ventil för att fylla ditt värmesystem.

Det som kommer ut ett skvallerrör ska normalt sätt inte påverka din vattenmätare. När du fyller på kallt vatten som värms och expanderar i en vvb kan/kommer det sippra ut där men det ska inte betyda att din vvb behöver fyllas på vilket ger utslag på vattenmätaren. Detta för en normal och fungerande vvb.
 
Spännande detektivarbete, men jag förstår om du är måttligt road...
Hur ser rördragningen ut? Finns det synliga delar? Prova att stänga av ventilerna vid vattenmätaren för att säkerställa att det inte är den det är fel på. Har du fler ventiler så kanske du kan stänga av bit för bit och se om något händer. Annars kanske du kan lägga örat (eller stetoskop om du har) mot rören och lyssna om det låter i någon förgrening.
 
vvb.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser koppling ut till vvb. Skvallerröret som som jag tolkar det är som sagt ett kopparrör som går direkt ner i plattan. Svårt att koppla loss alltså... Ska motionera säkerhetsventilen, testa bara som hastigast att dra den motsols och då "pös" det rätt rejält. Hur länge ska man låta det pysa för att motionera det ordentligt?

Nästa steg är att stänga huvudkranen för att utesluta fel på mätaren.

Har faktiskt stetoskop så jag ska testa att höra efter längs diverse rör.

Ber om ursäkt för snabbt svar men sitter mellan möten på jobb.
 
säkerhetsventilen brukar vridas en bit för att öppna och fortsätter man ska den slå tillbaka. Detta för att se att den stänger ordentligt. Under säkerhetsventilen har du en mutter på ditt kopparrör som går ner i plattan och där kan du sära och se om det kommer något när det inte borde
 
Svårt att felsöka när man är själv hemma med en 14 månaders huligan. Mätaren slutar iaf snurra om man stänger "huvudbrytaren". Har tagit bort lister i kök och angränsande vardagsrum - där är snustorrt. Är laminat direkt på betongplatta så inte mkt plats för vatten att gömma sig. Blir svårare att kolla klinkrade badrum på samma sätt...
 
Har förresten elektrisk golvvärme i badrummen. Dessa borde väl inte lira med en dold läcka? Tycker brytaren borde gå i ett sådant läge?
 
bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lokaliserade brunnen som skvallerröret måste vara anslutet till. Som synes är där torrt som i Sahara. Några idéer kring varför en anslutning är pluggad förresten?

Tips och förslag på hur jag kommer vidare mottages tacksamt.
 
Menar du röda pluggen på bilden så är det hålet ett renshål, det ska alltså normalt vara pluggat. Du borde ha vatten i brunnen så vattenlåset fungerar och du slipper dålig lukt.

Men om det är torrt där undrar jag om du har gjort som föreslagits i tråden: Vridit runt säkerhetsventilen så den öppnat och sen stängt? För hade du gjort det borde det ju varit lite vatten i brunnen.
 
Aha så det är ett renshål, bra att veta. Tyckte också det borde varit dålig lukt men det luktar absolut ingenting.

Hade tyvärr inte möjlighet att testa säkerhetsventilen igår utan gjorde det bara i en sekund i förrgår. Ska absolut testa detta idag. Om inte annat bör jag få klart för mig att skvallerröret verkligen mynnar i just den brunnen (vilket den verkligen borde).

Men i vilket fall, om det är vvb som orsakar läckan och det är den brunnen röret mynnar i borde där ha varit blött eller hur?
 
Jo, det är sant. Om det nu inte är så att röret har spruckit på vägen mellan beredaren och brunnen. Det är just därför som du behöver kolla att det kommer vatten där när du motionerar säkerhetsventilen.

Sen är det väl toaletter som ligger närmast till hands att "läcka osynligt", toaletter har väl alltid en separat avstängning så det är bara att gå runt och stänga av alla och se om "läckaget" slutar.
 
Som jag skrev innan har du möjlighet att lossa röret under säkerhetsventilen under din vvb med för att se om den håller tätt
 
Ska motionerar säkerhetsventilen samt även försöka lossa röret ikväll. Toaletterna har jag kollat genom att stänga dessa separat. Testade även ett tips om att hälla karamellfärg i cisternen för att se om det läckte ut i skålen, vilket det inte gör.
 
Har nu motionerat säkerhetsventilen. Det var spännande... Vred motsols och efter ca 2 sekunder sprutade vattnet. Som synes på bilden är det ett mindre kopparrör som går in i ett lite större och vattnet kommer upp mellan dessa så att säga.
Vad kan det tänkas betyda? Kom även gott om vatten i brunnen som var tom på bilden här tidigare.

vvb3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Just det, muttern sitter som berget och jag vågar inte dra hårdare. Får nog lämna den delen till någon kunnigare inom vvs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.