Den är införskaffad men står fortfarande på pallen delvis inplastad sen säkert 3mån tillbaka :confused:

Jädrigt sugen på att testa den men elen är inte helt på plats än och jag har inte skaffat någon spånsug än. De har varit en hel del andra projekt som haft högre prio men jag måste försöka gräva ner lite kabel innan de blir tjäle...
 
Ok.
 
En update, nu har jag haft sakerna på plats ett tag. Ny el är dragen och en spånsug är införskaffad.

Köpte en spånsug från Logosol med dubbla säckar. Jag skulle gissa att spånsugen är samma som säljs på t.ex. duabhuset fast LOGOSOL-rebrandad, nått från Kina. Den fungerar helt okej även om det helst vill bli mer spån i ena säcken. Det var ett bra tips dock att köpa en med dubbla säckar för det blir ganska mycket spån men det är ändå hanterbart (beror väl lite på hur mycket man måste ta också).

Det enda som är dumt är att i min snålhet så beställde jag spånsugslangen från duabhuset. Den är ganska stel och fungerar väldigt dåligt att använda när det blir kallt, typ 0-gradigt och kallare. Slangarna sitter ju på locket på hyveln så när man ska öppna så vill locket slå igen för att slangarna är så stela. Logosols egna slangar verkar mycket bättre (även om de är dyrare).


Hade diverse olika problem med hyveln jag köpte, vet inte om det var någon praktikant som satt ihop den men det var ett måndagsexemplar som slutade med att jag fick skicka tillbaka den och fick en helt nytillverkad maskin som fungerade som den ska.

Den är kanske inte så effektiv tidsmässigt eftersom du endast kan hyvla en sida i taget. Vissa operationer med profilstål, ex. faspanel kräver att du kör igenom allt först med en ståluppsättning och sedan får du posta om hyveln med ett annat stål och köra den andra sidan av virket. Kommer du då på att du gjorde för lite från början (har hänt nån gång) så måste du posta om hyveln igen med det första stålet och sen det andra stålet igen, det är lite segt att få allt exakt likadant.

Klyvfunktionen är väldigt smidig, bara att mata på med virke och ut kommer rätt dimension. Skitsmidigt om det är mycket som ska klyvas.

Införskaffade även en stålsats med olika profiler för hyveln. Har testat att göra några profiler och det fungerar bra. Det är dock ganska pilligt arbete att posta stålen och få det perfekt, men det är nog ingen skillnad mot någon annan hyvelmodell. Testade dock att göra spontat virke på 25mm bräder men det gick inte så bra. Virket måste matas in stående och på inmatningssidan så har du ett anhåll samt en pressrulle som pressar virket mot anhållet. Inne i hyveln finns dock ingen pressrulle och bräderna är ju sällan helt raka så de ville gärna vandra iväg från anhållet vilket gjorde att not och fjäder hamnar helt fel. Materialet ska nog vara helt rakt eller av bredare dimension.

Totalt sett så är jag väldigt nöjd nu när jag fick en fungerande hyvel. Det ultimata hade varit om den skulle haft en sidokutter(!) också men det fungerar som det är nu också. Den kommer att fylla sin funktion alldeles utmärkt.

Extra roligt är det att du tar nått virke du har slitit med från skogen som du har sågat upp, stoppar in det i hyveln och ut får du något helt annat :)
 
  • Gilla
teed och 3 till
  • Laddar…
Det var kul att läsa, tack för återkopplingen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.