Jag funderar på en Logosol SH410 som verkar kunna lösa mycket av det jag vill göra, men ändå kanske inte allt vilket gör att jag frågar om det finns något bättre alternativ?

Har en hel del bondsågat virke där mycket är grovsågat och i diverse dimensioner. Tanken är att använda detta till olika projekt, bl.a. bygga ett garage samt hönshus (fixa regelvirke osv). Sen finns det en hel del projekt inomhus också där det hade varit fint att t.ex. kunna tillverka egen panel, lister, tak och kanske även golv (även om det kanske inte går så fort att göra detta).

Det som är fint med SH410 är att man kan montera en sågklinga och dimensionera virket till rätt dimensioner men den saknar sidokutter vilket gör att vissa saker kanske går bort som inte går göra i den?

En Logosol DH410 hyvel med möjlighet att montera sågklinga för att klyva virke känns som det hade varit det man behövt. Finns det något sånt liknande eller vad hade ni satsat på att införskaffa?
 
Har du kollat på alla filmerna på Logosols hemsida? Om du skall göra golv så kommer du att behöva en sidokutter. Jag skulle välja en maskin som man kan fräsa spont med, dvs en med sidokutter. Tänk på att med Logosolhyvlarna, precis som med alla andra profilhyvlar, så är det skit in-skit ut. Stoppar du in en propeller i hyveln så kommer det ut en propeller med profil. Det är väldigt viktigt att se till att det bondsågade virket stabbas och torkas ordentligt. Om materialet skiljer mycket i tjocklek kommer det att bli ett elände att hyvla. Å andra sidan, om det är väl sågat och torkat går det ofta bra att använda som det är till exempelvis regelvirke, om du inte är rädd för stickor.
 
Tänk också på att en SH410 har gjutjärnsbord, som är mycket fuktkänsligt.
Jag vill hävda att den behöver stå i ett uppvärmt (eller i alla fall torrt) utrymme.
En DH410 eller SH230 kan du låta stå i vilket uthus som helst, typ.

Vilka sorts lokaler att ställa upp maskiner i har du?
 
Såg av en händelse att en såg nära där jag bor gått i konkurs vilket ju var lite tråkigt men det har ju inte med din tråd att göra. Vad som däremot har med den att göra var att de sålde en logosol SH230. Länk till auktionsfirman:

http://www.units.se/pdf_category_list.phtml?categories_id=529
 
mattiasp skrev:
Har du kollat på alla filmerna på Logosols hemsida? Om du skall göra golv så kommer du att behöva en sidokutter. Jag skulle välja en maskin som man kan fräsa spont med, dvs en med sidokutter. Tänk på att med Logosolhyvlarna, precis som med alla andra profilhyvlar, så är det skit in-skit ut. Stoppar du in en propeller i hyveln så kommer det ut en propeller med profil. Det är väldigt viktigt att se till att det bondsågade virket stabbas och torkas ordentligt. Om materialet skiljer mycket i tjocklek kommer det att bli ett elände att hyvla. Å andra sidan, om det är väl sågat och torkat går det ofta bra att använda som det är till exempelvis regelvirke, om du inte är rädd för stickor.
Det är väl mest det som är synd att det inte finns sidokutter. Virket är uppstaplat och har legat på tork i två år (under plåttak). Har använt en del samt klyvt lite på farsans byggsåg men det är ganska segt + att det blir inte jättebra. Tjockleken skiljer sig nog minimalt, men det är att t.ex. klyva en 8" till 2st 4" och liknande som är mest intressant. Sen hade de varit trevligt att kunna ta det steget vidare och tillverka lister/paneler osv.
 
bax skrev:
Tänk också på att en SH410 har gjutjärnsbord, som är mycket fuktkänsligt.
Jag vill hävda att den behöver stå i ett uppvärmt (eller i alla fall torrt) utrymme.
En DH410 eller SH230 kan du låta stå i vilket uthus som helst, typ.

Vilka sorts lokaler att ställa upp maskiner i har du?
Har inte DH410 också gjutjärnsbord (samt några hyvlar från logosol också det) eller är det skillnad på dem?

Jag har väl ett antal byggnader att välja på, men antingen ett stort förråd eller ett häbre. Torrt är det iaf i dem. Men jag har inga byggnader som är uppvärmda (eller åtminstone permanent uppvärmda) förutom huset och jag tror inte sambon skulle uppskatta om jag ställde upp den inne :D
 
Ja, du har banne mig rätt, det är gjutjärnsbord på dem.
Jag var helt säker på att det inte var det :surprised:

Jag undrar om inte jag skulle gå på en SH410 och en gammal vertikalfräs med matarverk.
 
I
Har du kollat på bamsesågen? Använder en logosol idag men tänkte skaffa en sån istället då den kändes mer robust och genomtänkt. Finns med klingsåg och fräs med ett gäng stål till. Gick även att få egna stål tillverkade om man ville.

Mvh Ingmar
 
badtastex skrev:
Såg av en händelse att en såg nära där jag bor gått i konkurs vilket ju var lite tråkigt men det har ju inte med din tråd att göra. Vad som däremot har med den att göra var att de sålde en logosol SH230. Länk till auktionsfirman:

[länk]
Synd att det är så långt bort annars hade de varit intressant, sen fanns det en del annat intressant också där :)
 
bax skrev:
[länk]

Den behöver kanske lite kärlek, (och jag tror banne mig bordet är rostigt också ;) )
Haha, ja jag såg den där också. Den såg ut att behöva lite kärlek som du säger men var nog säkert inge fel på den :)

Tror jag har bestämt mig ändå för att satsa på en SH410, den verkar ändå mest allsidig för det jag vill ha den till. Antar att jag kan komplettera med någon annan maskin om behovet uppstår
 
Toppen, jag funderar också på en sån så du får gärna komma med en rescension om ett tag.
 
Blev att jag beställde en SH410 :D Återkommer givetvis med en recension när den har anlänt och hunnit testa den.

Men först måste jag bara rensa förrådet och dra in lite bättre el samt att införskaffa en lämplig spånsug.

Är det nån som har nån slags erfarenhet av Jula:s spånsug på 1.5kW och 2520m3/h http://www.jula.se/spansug-1500w-232012 ? Logosol säljer en på 1.1kW fast på 2000m3/h men den kostar 700:- mer inkl. frakt
 
Redigerat:
Ta till en med stor kapacitet, helst med två säckar, ska du hyvla reglar går det fort att fylla en säck.
Allra bäst funkar nog en spånfläkt som blåser spånet till nåt utrymme, nån bod eller liknande.
 
Hur har det gått?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.