Verkar fattas en länk..?
 
jag kanska är omodern, men snackar vi billigt så är det,
1. penna
2. Papper
3. Läs av mätaren 1 gång/per/dygn.
4. Skriv in i din pc.

Kan inte bli enklare/billigare.

/ Kai
 
kai_robert skrev:
jag kanska är omodern, men snackar vi billigt så är det,
1. penna
2. Papper
3. Läs av mätaren 1 gång/per/dygn.
4. Skriv in i din pc.

Kan inte bli enklare/billigare.

/ Kai
Har man en PC blir det ju ännu billigare om man hoppar över penna o papper. :D

Fast trådskaparens önskemål om avläsning varje timma blir lite svettig.
 
Om jag förstod tidigare inlägg så har din leverantör numera direktavläsning. Har du helt utrönt möjligheten att elbolaget kan erbjuda access till dina data genom ett webgränsnitt?

Jag kan få ut min elförbrukning hos skåneenergi per timma ända tillbaka till 2001. Både på längs och tvärs i excel och text eller i webben.
 
Jo det blev visst en miss med länk, http://www.ecoeye.se/ efter att jag hade postat det förra gången så hittade jag inte tråden igen så jag tänkte att mitt inlägg hade försvunnit pga uppkoplingen dog. Men sedan sökte jag lite i forumet och det har varit med om denna grejen förut.
 
saabdea skrev:
Jo det blev visst en miss med länk, [länk] efter att jag hade postat det förra gången så hittade jag inte tråden igen så jag tänkte att mitt inlägg hade försvunnit pga uppkoplingen dog. Men sedan sökte jag lite i forumet och det har varit med om denna grejen förut.
Nu börjar det ta sig. Verkar finnas nån form av loggning i den. Verkar ha en ny modell kallad"Wi-eye" på gång som kan sända över loggen till en PC.
 
Då så.

Nu hittade jag det jag sökte med hjälp av länken från saabdea. Hittade ett engelskt företag vars konstruktörer är fullständigt insnöade på Sherlook Holmes. Mätutrustningen (hårdvaran) kallar man för "Wattson" och programmet (mjukvaran) kallar man för "Holmes". Företaget heter DIYKYOTO.


Så fungerar den:

Mätresultatet blir inte korrekt, men nästan. Amperemätningen sker med små klämmor (tångamperemätare) och den levereras bara med 1 klämma. Man får köpa till 2 klämmor om man vill mäta 3-fas. Dessa klämmor sätts på resp kablar in i centralen. sitter ca 50 cm sladd på varje klämma. Mitt elskåp sitter på baksidan av garaget så jag borrade hål in till garaget och satte sändaren där. Batterierna ska räcka 6 mån. Den ligger och sänder varje 6: sekund till mottagaren (Wattson) som jag har inne i huset (20 m med flera väggar).
Spänningsmätning har man skippat, utan kör med en konstant på 230 volt. Därmed behövs ingen galvanisk inkoppling av den här utrustningen.

Innomhusdelen (Wattson) loggar var 5:e minut. Det blir 288 mätvärden varje dygn. Det sitter ett 32 kb minne i den så det ska räcka i 28 dagar. Mao så måste man tanka ur den oftare än 28 dagar för att inte förlora mätdata. Tanka ur Wattson gör man med Holmes via usb. I Holmes kan man mata in kWh priset och vad jag tror är fasta avgifter. Programmet är lite buggigt ännu, men det kommer väl uppdateringar senare hoppa jag. Givetvis finns en massa trendkurvor, men också kan man regga sig på deras server och få ett konto som Holmes loggar in på och sänder över alla mätvärden.

Det roliga med det är att alla användare kan kolla varandras energijakt. Även oreggade kan kolla vad vi miljömuppar håller på med. Det är flest engelsmän som kör den. När jag kom med förstördes all statistik. Hittade en norrman som också hade en hemsk förbrukning.

Den som vill kolla kan kolla mitt konto här.

Norrmannen har ni här.

Nu är det nån bugg i visningen för energy för beräkningen (värdet blir 12 ggr för högt) Jag har angett kWh priset till 1,155 kr.
Ställer man in visningsspannet < 12h visar den med 5 min upplösning.
Ställer man in visningsspannet < 4 dygn visar den med 1h upplösning.

Tryck på "welcome" under "community" och scrolla längst ner på sidan så kan man kolla övriga användare.

Ska logga utetempen så småningom. Nu får det bli Temperatur.nu så länge.
 
Gjorde en egen lösning med en mikroprocessor jag.

oversikt.jpg

Siffrorna nere i mitten är mätarställningen och momentanförbrukningen, resterande kan ni nog lista ut ;)
 
Haha... såg det först nu att du lagt upp en dynamisk bild på ditt värmesystem. Alla värden står på noll just nu. Antar du ligger och skruvar i burken.:)
 
V-G: Hur fungerar det? Vad är det för givare till den? Vad är det för microprocessor? Dyrt?

Blir intresserad.......
 
Snorunge:Ja det var lite underhåll på sajten. Hade prylarna temporärt uppe i datarummet, nu sitter de lite mer permanent samt att jag lagt till ute & innegivare. Hade även rena buggar (såklart ;) ) som gjorde att sidan hängde sig och därefter fungerade den inte.

roli:Hur det fungerar:
14 st sensorer utplacerade som mäter av diverse temperaturer. Mikroprocessor som kommunicerar med dessa och visar värdena på en display. Mikroprocessorn(=µc) tar även tid på blinket på elmätaren och visar därmed den momentana förbrukningen räknar även dessa blink (10000st/kWh) och duplicerar därmed elmätaren som sitter ute (-12°C)

När man så vill visa värdena på en webbsida så anropar man en DLL som i sin tur säger åt µc:n att skicka värdena. När den då gör det så visas dessa värden i en dynamisk bild. Websservern och µc:n kommunicerar via seriellporten.

Kostnad i material c:a en tusenlapp. I timmar ptjaa två tre veckor för att komma dit jag är nu ;) Mikroprocessor PIC877A (=50-90 spänn). Sensorer DS1820 40 pix styck. Display en 2-300. Det som är värst är mjukvaran, där är mycket jobb nerlaggt då den har många delar.

Edit:Ser att jag måste läsa av riktiga elmätaren igen... Tyvärr nollställs inte den när man drar ur pluggen :D
 
Redigerat:
Denna skulle kanske kunna vara något för dig, tänkte köpa en sådan själv men det har inte blivit av än.

Den skall ju ha någon typ av loggning som sedan kan överföras till dator via USB
Mer exakt lär den ju vara än de med "A-klämmor"
Texten under produkten stämmer inte riktigt, kolla på de olika bilderna så ser du hur den fungerar.
 
Redigerat:
nsiak skrev:
Denna skulle kanske kunna vara något för dig, tänkte köpa en sådan själv men det har inte blivit av än.

Den skall ju ha någon typ av loggning som sedan kan överföras till dator via USB
Mer exakt lär den ju vara än de med "A-klämmor"
Texten under produkten stämmer inte riktigt, kolla på de olika bilderna så ser du hur den fungerar.
Hmmmm... se där. Det var den jag länkade till i inlägg #1. Då var det ingen som trodde på det. Men jag fattar inte hur den fungerar. Är det typ nån tångamperemätare som känner av strömmen?

Nu löste det ju sig ändå när jag fick tag på en Diy Kyoto som jag nämde i inlägg #22.
 
Se där... måste väl erkänna att jag inte läst alla inlägg.

Den räknar "blinken" från dioden på mätaren, så exakt det kan bli alltså...

man sätter den alltså på mätaren över den blinkande dioden:
125311_AB_00_FB.EPS.jpg
 
konstigt med från Conrad denna sensorn ska placeras "Sensorn ES-2 placeras mellan uttaget och strömförbrukaren." samtdigt verkar det vara en blinkmätare

samtidigt står det att man kan ha 9 sensorer - frågan är om tillverkaren även har tångampere sensorer eller kanske sådana man sätter i vägguttaget att komplettera blinkmötaren med - spekulation från min sida - men inte så vanligt att ha 9 mätare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.