Robert-san01 skrev:
Varför sätter man KNX på ALLA lampor inne? Vad är vitsen med att ex kunna fjärrstyra lyset i trappen?
T.ex. för att kunna programmera in ett nattläge om man ska gå ner och hämta ett glas vatten eller dylikt, men inte vill väcka hela huset eller famla efter tryckknappen i mörkret.
 
Ja hugaligen. Dagens i-landsproblem detta med fjärrstyrningar hit å dit. Kan man styra spolknappen också så man inte glömmer att spola när man är på lyset ;)?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
falkn skrev:
T.ex. för att kunna programmera in ett nattläge om man ska gå ner och hämta ett glas vatten eller dylikt, men inte vill väcka hela huset eller famla efter tryckknappen i mörkret.
Låter som du inte har provat detta så mycket i verkligheten...
 
Marcus Persson skrev:
En fundering. Hur ser er budget ut för husbygget?
Vi har tänkt försöka hamna under 2,5 därav kommer mycket arbete göras av oss och Snickar-svärfar.
Har inte några siffror för poster på budgeten men kommer senare när vi börjar ha klart vissa delar som är en uppskattad gissning.
 
Robert-san01 skrev:
Varför sätter man KNX på ALLA lampor inne? Vad är vitsen med att ex kunna fjärrstyra lyset i trappen?
Alla lampor kommer att vara anslutna till KNX men även alla lampknappar så man kan styra vad knapparna i sig styr, och som nämnt med nattläge att man inte väcker hela huset om man ska hämta nattmat eller på toa.

Det man måste tänka på när det gäller KNX har du alla lampor på KNX bussen så kan du ha vid ytterdörren en knapp för att slå av allt alternativt kan du sätta så denna knapp aktiverar bortaläge som tänder lampor som du gjort senaste 2 veckorna för 2 veckor framåt.
Man kan även styra så att vissa eluttag stängs av så som spis och där man kopplar in strykjärn, detta i sig är ett mervärde.
 
Jensnorrland skrev:
Alla lampor kommer att vara anslutna till KNX men även alla lampknappar så man kan styra vad knapparna i sig styr, och som nämnt med nattläge att man inte väcker hela huset om man ska hämta nattmat eller på toa.

Det man måste tänka på när det gäller KNX har du alla lampor på KNX bussen så kan du ha vid ytterdörren en knapp för att slå av allt alternativt kan du sätta så denna knapp aktiverar bortaläge som tänder lampor som du gjort senaste 2 veckorna för 2 veckor framåt.
Man kan även styra så att vissa eluttag stängs av så som spis och där man kopplar in strykjärn, detta i sig är ett mervärde.
Jag har programmerat endel KNX och för ett privat hus ser jag inte finessen med ett KNX system. Det kostar runt 4-5000kr extra per rum och du har ingen backup så du kan få på något som helst lyse om huvudenheten lägger av.

Jag kommer att bygga med ett TaHoma / Z-wave system och styra de uttag jag behöver och komplettera med "pluggar". Där kan man kombinera kameror och larm mycket enklare än om man bygger KNX.

Jag vill inte sänka dina idéer helt, men just KNX i en vanlig villa är att göra saker och ting onödigt dyrt och komplicerat, även om man kan programmera det själv och köper allt till netto.
 
z-wave har sina begränsningar, t.ex pallar ingen z-wave plugg trycket av en motor och kupé värmare här uppe, 16A säkring :p
Men visst hade det varit bättre men z-wave kan du få problem med om huvudenheten fallerar också om du t.ex har en knapp som är z-wave och denna skickar en signal att tända lampa så om huvudenheten är nere en trasig kan denna inte ta emot denna signal och skicka till brytaren. och z-wave fristående knappar går på batteri vilket i sig är en begränsning.

Men det finns fördelar och nackdelar med båda, vi valde KNX på vårat nya hus då det passar oss bäst med funktioner vi vill ha, är ju som politik det här olika passar olika människor :)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Nog för jag är utflyttad från Norrland sedan länge, men 16A för motor och cupé värmare har jag aldrig sett eller behövt. Speciellt inte på moderna bilar som brukar ha klena kontaktvärmare som knappt blir ljumna.

Jag bygger mitt system helt traditionellt med vanliga knappar och sätter puckar bakom dem i stället. Går systemet ner kan jag enkelt koppla ur pucken och koppla in knapparna.

Hur mycket extra har du budgeterat för KNX systemet, buskablar, central, nätdel osv? Jag räknar med ca 15-20k totalt.
 
Robert-san01 skrev:
Nog för jag är utflyttad från Norrland sedan länge, men 16A för motor och cupé värmare har jag aldrig sett eller behövt. Speciellt inte på moderna bilar som brukar ha klena kontaktvärmare som knappt blir ljumna.

Jag bygger mitt system helt traditionellt med vanliga knappar och sätter puckar bakom dem i stället. Går systemet ner kan jag enkelt koppla ur pucken och koppla in knapparna.

Hur mycket extra har du budgeterat för KNX systemet, buskablar, central, nätdel osv? Jag räknar med ca 15-20k totalt.
Kontaktvärmare? Något sådant påhitt har man inte i NORRLAND, dvs. Umeå uppåt, vintern som var hade vi i min stad -30 i två veckor.
http://www.gnetagalten.se/images/00005/0/kupevärmare-calix-1.jpg
En sådan en riktig motorvärmare använder man med minst 500w.
På ovan kupévärmare så slår man igång båda knapparna hamnar man på över 2000w bara på den.

Visst kommer KNX bli dyrare men det systemet passar våra behov bättre, vi har budgeterat med 50k totalt på systemet och jag är inte en sådan som kommer vilja pilla bakom knappar och koppla om när det händer något då jag inte är behörig :p
 
  • Gilla
nochl och 1 till
  • Laddar…
Robert-san01 skrev:
Om du vill grilla bilen på riktigt ;)

[länk]
Se där en ordentlig en :p, inte sett denna innan.
Men åter till trådämnet har lite mer bilder på arbetet som grävaren och svärfar gjort idag.

Massa singel som paddas
IMG_3479.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_3480.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inkommande på det mesta kommer hamna ganska nära varandra, kommer självklart separera el och vatten ;)
IMG_3482.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isolering och L-element
IMG_3481.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävaren jobbade sent då det ska börjas sätta ut L-element och isolering imorgon samt dra alla rör dit dom ska.
Så mer bilder imorgon på hur det går då.
IMG_3484.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Jensnorrland skrev:
Kontaktvärmare? Något sådant påhitt har man inte i NORRLAND, dvs. Umeå uppåt, vintern som var hade vi i min stad -30 i två veckor.
[länk]
En sådan en riktig motorvärmare använder man med minst 500w.
På ovan kupévärmare så slår man igång båda knapparna hamnar man på över 2000w bara på den.

Visst kommer KNX bli dyrare men det systemet passar våra behov bättre, vi har budgeterat med 50k totalt på systemet och jag är inte en sådan som kommer vilja pilla bakom knappar och koppla om när det händer något då jag inte är behörig :p
2500W klarar du på 10A...

Moderna bilar med lättmetallblock kan inte ha något annat än kontaktvärmare.

Har du fått pris på 50k eller är det vad du budgeterat?
 
Det är ett uppskattat pris vi fått från två olika installatörer med våra önskemå.
På moderna biler med lättmetallblock har man slangvärmare min är på 550W för kontaktvärmare är totalt värdelösa i dessa breddgrader, sedan batteriladdare på 4a på det och då en riktig kupevärmare på 2000W annars fryser du arslet av dig :p

En kontaktvärmare klistrar man på utsidan av blocket för att värma denna, mycket av värmen blir spillvärme som åker åt andra håll än in i materialet på en motor, men slangvärmare så värmer du kylarvattnet som då cirkulerar sig själv av värmen när det stiger så vattnet börjar röra på sig och skapar en mer jämn värme i motorn än vad en kontaktvärmare.
 
Sen kan man ju tilläga att 230V och 10A blir 2300W så 2000W kupé och slangvärmare på 550W är 2550W plus då laddaren som iofs bara är igång om batteriet faktiskt behöver laddas men det lägger på lite till, eler har jag räknat helt galet kanske?
 
Jensnorrland skrev:
Det är ett uppskattat pris vi fått från två olika installatörer med våra önskemå.
På moderna biler med lättmetallblock har man slangvärmare min är på 550W för kontaktvärmare är totalt värdelösa i dessa breddgrader, sedan batteriladdare på 4a på det och då en riktig kupevärmare på 2000W annars fryser du arslet av dig :p

En kontaktvärmare klistrar man på utsidan av blocket för att värma denna, mycket av värmen blir spillvärme som åker åt andra håll än in i materialet på en motor, men slangvärmare så värmer du kylarvattnet som då cirkulerar sig själv av värmen när det stiger så vattnet börjar röra på sig och skapar en mer jämn värme i motorn än vad en kontaktvärmare.
Absolut att en doppvärmare är det bästa men på många moderna bilar kan du inte montera en slangvärmare, då korroderar blocket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.