Hej!

Enligt de flesta anvisningar ska man inte lägga lösullen direkt mot råsponten utan man bör montera en "vindavledare". Detta är ju begripligt om man har takfotsventilation (vanligast?). Men vad gäller om enbart har ventilation i gavlarna, då bör man väl kunna lägga lösullen direkt mot råsponten? Eller har jag missat något?

Tacksam för snabbt svar då arbetet är under gång.
 
Kolla att det finns en ångspärr i inne taket först, annars måste du lägga det på råsponten före isoleringen. Jag kan inte tänka mig att det inte ska gå med lösull direkt på råsponten annars. Följ bara instruktionen med sarger runt om där det behövs och luftspalt mot taket vid takfoten på båda långsidor.

Tänkt också på om ni planerar byta belysning/spottar i huset, Det är enklare att fixa detta nu innan ni isolerar ;)
 
Tack för ditt svar men jag inser att jag var otydlig. Med råsponten menar jag taket, inte innertaket :)

Så frågan är alltså om jag behöver luftspalten mot takets råspont då man inte har takfotsventilation?

Vad det gäller ångspärr så håller jag på att lägga det nu ovanpå råsponten på innertaket. Det jag inte blir riktigt klok på är om jag ska klä in takstolarna eller bara lägga i facken mellan och tejpa tätt mot takstolens sidor. Några ideer?
 
kajott skrev:
Tack för ditt svar men jag inser att jag var otydlig. Med råsponten menar jag taket, inte innertaket :)

Så frågan är alltså om jag behöver luftspalten mot takets råspont då man inte har takfotsventilation?

Vad det gäller ångspärr så håller jag på att lägga det nu ovanpå råsponten på innertaket. Det jag inte blir riktigt klok på är om jag ska klä in takstolarna eller bara lägga i facken mellan och tejpa tätt mot takstolens sidor. Några ideer?
Lägg plasten i mellan takstolana, spika fast plasten med läkt mot takstolarna insidor och täta med lite ute fog, så gjorde jag. Jag lyfte den befintliga isolering 15cm och kröp runt och gjorde detta för två år sedan, sen la jag på ytterligare 30cm lösull. Ett riktigt skit jobb att krypa runt bland gammal isolering, med damm, värme , inget jag önskar min värsta fiende....

Du bör nog ha en luftspalt mot yttertaket trots avsaknad av takfotsventilation. läkt plus oljehärdad board la jag längst ut vid takfoten där lösullen skulla ligga.
 
I vårt hus hade man isolerat genom att proppa ned isolering (10 cm gullfiber) i snedtaket. Vi hade ganska mycket problem med kondens/mögel på vind och kattvindar. I vissa takstolsfack hade det suttit en spik eller nåt annat som gjort att man inte kunnat få ner isoleringsskivorna ordentligt. När vi rev innerväggarna syntes väldigt tydligt att de enda ställen där det INTE var mögelpåväxt var de fläckar där det saknades isolering; det var som trävita rutor där. Min amatörmässiga tolkning av detta är att där det suttit isolering mot råsponten så har eventuell fukt stannat och inte kunnat ventileras bort, men på andra ställen har den torkat ut mycket snabbare. Vårt hus är ett stenhus från 1946, saknar helt plast/kondensspärr och det finns ingen ventilation på vinden.
 
Jag hjälper just min dotter och sambo med deras hus och har en liknande fundering. Där är det gjort precis som Gunnar M skriver. Proppat in gullfiber i snedtaket. Ingen luftspalt och heller ingen plast på insidan. Tanken är nu att lägga in plastfolie och blåsa in Eco-fiber. Ett litet frågetecken för plastfolien, efterson det ovanför innertaket ligger 30 mm frigolit. Därefter kommer råsponten som vi tänkte lägga plast på. Åsikter om detta?
Behövs det luftspalt mot yttertaket när man använder Eco-fiber?
 
Som Gunnar M skriver, så ska det vara luftspalt mot yttertakets insida. Annars kommer det nästan garanterat bli problem med fukt och mögel. Det finns lite olika lösningar med papp,masonit eller isoleringsskivor som brukar funka. Om man inte kommer åt och fästa dessa skivor, så får man försöka kraffsa bort lösullen efter man har isolerat.

Lycka till!
 
Fader Jan skrev:
Jag hjälper just min dotter och sambo med deras hus och har en liknande fundering. Där är det gjort precis som Gunnar M skriver. Proppat in gullfiber i snedtaket. Ingen luftspalt och heller ingen plast på insidan. Tanken är nu att lägga in plastfolie och blåsa in Eco-fiber. Ett litet frågetecken för plastfolien, efterson det ovanför innertaket ligger 30 mm frigolit. Därefter kommer råsponten som vi tänkte lägga plast på. Åsikter om detta?
Behövs det luftspalt mot yttertaket när man använder Eco-fiber?
Lägg plasten på råsponten. Frigoliten som är under lär vä knappast vara särskilt tät med alla skarvar. Luftspalt mot yttertaket skulle jag alltid ha.
 
F
MickeK skrev:
Lägg plasten på råsponten. Frigoliten som är under lär vä knappast vara särskilt tät med alla skarvar. Luftspalt mot yttertaket skulle jag alltid ha.

Som glad amatör så kan jag tycka att det är samma regler som för en yttervägg med ångspärr. Den skall placeras så när den varma sidan som möjligt men om 2/3 - 3/4 av isoleringsvärdet finns utanför ångspärren så är det ok, det borde alltså vara ok att ha 30 mm frigolit innan för ångspärren.
 
Hej! Hade samma problem som du för ett par år sedan när jag skulle hjälpa en vän med att inreda sin ovanvåning. vi diskuterade fram och tillbaka olika lösningar men kom efter mycket efterforskning fram till cellulosaisolering från thermofloc. Detta enbart för att dess förmåga att ta upp fukt gjorde att vi enligt företaget slapp luftningen mot yttertaket. Det plastades enbart och sedan sprutades isoleringen in. Änn så länge verkar det funka hur bra som helst.
//Oscar
 
  • Gilla
Hallon18
  • Laddar…
Tack för alla svar.

Lägger plast mellan takstolarna och fäster plasten med läkt och fog enligt MickeKs förslag.

Sen blir det skivor mot taket så inte isoleringen ligger emot råsponten, blev övertygad av GunnarMs erfarenheter. Dock tråkigt med mera jobb, hade hoppats slippa detta :/

Så tack än en gång!
 
Hej kajott!

Du har säkert färdigisolerat sedan länge, men jag vill ändå påpeka att det är skillnad på att lägga glasull mot råsponten och att lägga cellulosa eller annan isolering som är hygroskopisk. Med andra ord kan hantera fukt genom att ta upp och avge densamma.
GunnarM och hans hus hade haft det bättre med gammal hederlig kutterspån.
 
S Snickeboa skrev:
det är skillnad på att lägga glasull mot råsponten och att lägga cellulosa eller annan isolering som är hygroskopisk. Med andra ord kan hantera fukt genom att ta upp och avge densamma.
Hej, gammalt inlägg men testar

...min vind har duktats med ångbroms mot ett rent vindsbjälklag (ingen plast i mitt hus från 39, ingen gammal iso kvar, genomföringar tejpade)

Ska lägga lösull, 45 cellulosa. Har takfots- och gavelventilation (på båda sidor).
Taket är helt omlagt (på rätt sätt o material såsom duk etc.)

Funderar på dreva cellulosa i takfotsvenilation för att stänga dessa.
Sedan spruta lösullen. Cellulosan blir då direkt mot råspont.

Kan cellulosan läggas direkt mot råsponten?

(Det sägs att det ska ju va tillräckligt med gavelventilationen.)

Några synpunkter på detta (tas tacksamt emot alltså)?
 
Takstolar och isolering utan luftspalt i en vindsvåning, svällband synligt där luftning stängts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LenaSuzanna LenaSuzanna skrev:
Hej, gammalt inlägg men testar

...min vind har duktats med ångbroms mot ett rent vindsbjälklag (ingen plast i mitt hus från 39, ingen gammal iso kvar, genomföringar tejpade)

Ska lägga lösull, 45 cellulosa. Har takfots- och gavelventilation (på båda sidor).
Taket är helt omlagt (på rätt sätt o material såsom duk etc.)

Funderar på dreva cellulosa i takfotsvenilation för att stänga dessa.
Sedan spruta lösullen. Cellulosan blir då direkt mot råspont.

Kan cellulosan läggas direkt mot råsponten?

(Det sägs att det ska ju va tillräckligt med gavelventilationen.)

Några synpunkter på detta (tas tacksamt emot alltså)?
min slutsats har blivit att inte ha någon luftning vid takfoten, har stängt med svällband. Ingen luftspalt heller då det drar upp fukt
 
  • Gilla
LenaSuzanna
  • Laddar…
Tack, snygg dukning!
Vet du möjligen vilket svällande de använt sig av?
Tar gärna vilken firma som utförde arbetet om du inte har uppgiften om val av svällband. Behöver verkligen hjälp då min entreprenör tyvärr gjort många fel (ännu inte isolerat o vill få under arbetet så bra som möjligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.