nemlan skrev:
Det finns många vittnesmål som (egentligen) refererar till 70-talet när man målade på akrylat utomhus utan alkydgrund under (det var i sig färgtillverkarnas fel). Det finns säkert ett par vittnesmål från modern tid då man har målat med akrylat på väldigt gamla fasader. Det kvarstår mycket klagomål på vattenburen färg generellt eftersom det i princip är det enda som finns att klaga på idag, och vi har tagit till internet för att vittna om våra erfarenheter.

Experten skriver också att: "Hållbarhet: Helt beroende hur utsatt för väder och vind huset är men 10-15 år."

Ja, de flesta vattenburna alkyder har en liten mängd akrylat i sig, men det har ju modern silikatfärg också. Akrylaten finns där för att ge fördelar, inte för att göra färgen sämre. Jag vill hävda att det är lösningsmedlet som i vissa fall gör den största skillnaden, men att det i de allra flesta fall inte spelar någon större roll.
Här svänger det fort. Alcro/Beckers är en av de färgtillverkare som satsat hårdast på vattenburna färger och har anledning att propagera för vattenburna färger. Att du är angelägen att lyfta fram fördelar för vattenburna moderna färger är uppenbart. Om jag ska välja mellan en oprövad färg som kanske fungerar och en färg som jag vet har fungerat i 40 år då väljer jag den beprövade varianten. Men jag kan förstå att det är bra för yrkesverksamma i färgbranschen att slippa lösningsmedel. Det finns trots detta många målare som väljer lösningsmedelsbaserat när de målar fönster för att de har så dåliga erfarenheter av vattenbaserat och vill sina kunders bästa. När jag ringde till Beckers så sa de att det gjorde inget att det var akrylat i färgen på fasader eftersom det inte blir något stående vatten på fasader (till skillnad mot till exempel fönster). Jag läste någonstans att flera färgtillverkare använder sig av resultaten i Folksams tester när de utvecklar sina färger och som flera har påpekat så testar de inte rötskyddet. Det leder till mindre påväxt men mer röta.
 
Eld skrev:
Fast hur många får egentligen alger eller mögel på fönsterbågar eller fönsterkarmar?

Fönstren brukar ju, pga sämre isolering, vara såpass mycket varmare än omgivningen att det aldrig blir något kondenserat vatten på dem och därför inte heller någon påväxt. Jag har problem med alger på fönsterblecken i norrläge men absolut ingenting på fönstren.
Min enda erfarenhet av utomhusfärger är att jag målat fönster med Beckers lösningsmedelsburna system som inte finns kvar längre. Det är anledningen till att jag börjat undersöka vad jag ska använda istället. Efter cirka 15 år var färgen fortfarande bra men blekare. Jag har inte något minne av påväxt på fönstren så du har säkert rätt. Det är bra att linoljan tränger in långt men hur bra är det att den är hygoskopisk när det gäller fönster? Fönster har lite mer horisontella ytor än fasader som gör att vattnet ligger kvar längre. Hinner virket torka i alla väder? Det bildas ofta köldbryggor där kall och varm luft möts vilket leder till kondens vid daggpunkten.

Tillägg: Skulle det vara så att fönster blir svarta av linolja som byggahusexperten skiver så känns det inte så lockande med linoljefärg men det kanske går att blanda i något bekämpningsmedel?
 
Redigerat:
Fönster blir inte svarta av linolja. Trall eller utemöbler blir däremot svarta av linolja.
 
nemlan skrev:
Ja, de flesta vattenburna alkyder har en liten mängd akrylat i sig, men det har ju modern silikatfärg också.
Jag har läst lite om silikatfärg. Det är en hygroskopisk färg som kan uppta och avge fukt till skillnad mot alkydfärg som är vattentät. Då borde påverkan av att blanda in akrylat som inte heller är vattentät inte påverka lika mycket i silikatfärg. När man däremot blandar in akrylat i alkydfärg så blir den vattentäta alkydfärgen mindre vattentät. Jag har inga referenser till ovanstående om silkatfärg utan det är endast en hypotes.

Silikatfärg är den färg som jag tycker ser mest spännande av alla färger jag läst om. Den är antiseptisk och motverkar därför påväxt/mögel. Den påverkas inte av UV-ljus. Den är miljövänlig och den ska ha extremt lång livslängd. Det finns en nyutvecklad variant som även fungerar på trä. Kanske är livslängden kortare för trävarianten? Silikatfärg ska jag utforska mer om. Detta är en färg som jag skulle överväga om jag skulle måla ett nytt trähus/ny träfasad trots att den är nyutvecklad. En färg som man bara behöver måla en gång under sin livstid låter nästan för bra för att vara sant.
 
Silikatfärg eroderas bort om den utsätts för regn eller annat slitage. Det är i alla fall min erfarenhet. Dessutom är den väldigt kinkig med underlaget för att den ska fästa ordentligt.
 
Redigerat:
Den silikatfärg som jag har sett fäster nästan inte alls på trä. Den är kinkig med att det är rätt underlag för att den ska kunna binda till underlaget. Det fäster olika bra på olika typ av puts och den fäster inget vidare på gammal betong fast det kan man säkert lösa med rätt förbehandling/grundning.
 
hsd
Silikatfärg och glas.....lycka till,
Om du vill förstöra glasen så är silikatffärg utmärkt
 
Vad händer med glasen? Så här står det:
"Silikatfärg är också etsande. Glas och aluminium måste täckas."

Dessutom är jag lite fundersam på hur bra det är med hygroskopisk färg till fönster.
 
Eld skrev:
Den silikatfärg som jag har sett fäster nästan inte alls på trä. Den är kinkig med att det är rätt underlag för att den ska kunna binda till underlaget. Det fäster olika bra på olika typ av puts och den fäster inget vidare på gammal betong fast det kan man säkert lösa med rätt förbehandling/grundning.
Det står så här om silikatfärg:
"Förberedelser
Tidigare silikatfärgsmålad yta rengöres med rotborstning, eller stålborstning, och sedan sköljning med vatten. Idag användes också högtryckstvåttning med varmt vatten. Det är viktigt att få bort fett, smuts och löst sittande färg och att åstadkomma god vidhäftning, sugning, för nya färgskikten.
Ny puts bör ges möjlighet att torka och karbonatisera i minst tre veckor innan den målas med silikatfärg.
Applicering
För silikatfärg rekommenderas vanligen två strykningar. En del fabrikanter föreslår också grundstrykning med bara bindemedel, eventuellt utspätt med vatten, för att anpassa underlagets sugning. Färgen appliseras med pensel eller roller"
 
Här hittade jag lite mer information om silikatfärg:
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/38576/4/gupea_2077_38576_4.pdf

"Miljöprofilerad nybyggnation
Vattenglas och dess färger är utmärkta material i
sunda nybyggda hus, för både in- och utvändigt bruk.
Det finns många exempel på det.
Ett exempel är Det Sunda Huset i Nacka, som
Felicia Oreholm byggde. Vattenglas och silikatfärg
användes bl.a. på fasaden av lättklinkerblock
(lerputsad Lecasten), och till behandling av betonggolv,
på lerputsade väggar samt väggar i duschutrymme
(kalkputs) (Oreholm, 2014) (Kloka_Hem, 2012).
Vattenglasfärg kan också användas på nya eller
gamla (trärena) träfasader, som alternativ till
linoljefärg eller slamfärg. Färgen är matt och ser ut
som slamfärg. Till exempel målas Gamla tändsticksfabriken
i Tidaholm 2015 med en speciell vattenglasfärg
(Ivarsson, 2015). Livslängden förväntas bli längre
än alternativen."

"Kunskapsnivån kring vattenglasfärger är låg, även
hos yrkesfolk. Få personer har ingående kunskap
och erfarenhet om vattenglasets möjligheter och
begränsningar."
 
Jag frågade Keim. Silikatfärg rekommenderas inte för fönster eller dörrkarmar.
 
raindance skrev:
Jag frågade Keim. Silikatfärg rekommenderas inte för fönster eller dörrkarmar.
Jepp, så är det. Måste vara akrylaten i blandningen som spökar. ;)
 
  • Gilla
Eld
  • Laddar…
Lerklining på fönstren någon?

Då kan ju dessutom spara in på både persienner och markiser. 😉
 
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
Nu när man vet att riktig lösningsmedelsburen alkydfärg är vattentät till skillnad från vattenburen så kan man anta att det är anledningen till att båtfärger är undantagna från EU-reglerna. En båtfärg behöver rimligen vara vattentät. Man slipper dessutom "skruvade" recept på grund av regler. Silkatfärg linoljefärg och vattenburen färg läcker som såll. Köp båtfärg så att huset inte sjunker ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.