Martin_B Martin_B skrev:
Öhh, väldigt många? Det var ju väldigt vanligt runt sekelskiftet 1900.



Vad menar du med "halva fönstret hänga ut"? Fönstret hänger väl inte ut någonstans om det livar med panelen?

Jag har byggt några hus i mina dagar kan jag ju säga och jag kan inte begripa vad du menar här.
Hur kan du inte förstå?

Man har ett hål i regelstommen där fönstret skall sitta. Skall det i slutändan liva med panelen så måste ju nästan halva fönstret ”hänga ut” ur detta hål för att det skall liva med panelen i slutändan?
 
V vectrex skrev:
Hur kan du inte förstå?

Man har ett hål i regelstommen där fönstret skall sitta. Skall det i slutändan liva med panelen så måste ju nästan halva fönstret ”hänga ut” ur detta hål för att det skall liva med panelen i slutändan?
Görs det rätt funkar det bra. Det ser dessutom bra ut.
Utvändiga fönstersmygar gör fönstren mörka och gör att kåken ser "hålögd" ut.
 
Verkar som att TS och Nils82 i princip talar om samma lösning, men uttrycker sig olika?

Tack för länken till rapporten. Låter intressant, och ska läsas när tid finnes.
 
I praktiken är det kanske inte ngt problem?

Läste i den gamla tråden att det inte var ngt problem för gammalt hus i utsatt läge.

Håller själv på med fasadbyte på en hårt väderutsatt gavel. Trots en lockpanel med glipor, och ingen luftspalt, så var det inga nämnvärda fuktproblem. Det var en bräda som var rutten nertill. Det tillskriver jag att den var av dålig kvalitet, eftersom ingen annan var ankommen. Sedan noterade jag också att de lockbrädor som satt över fönstren och hade 5-7 cm uppvikt plåt bakom (överbleck) hade ruttnad nertill, vilket jag tillskriver plåten som är helt tät och/eller i stort sett vinkelrät mot fasaden så att vatten blir mer eller mindre stående och därmed står brädändarna i vattenbad eftersom de gick hela vägen ner och stod på plåten.

Runt fönster och knutar var det inga problem. Ja, vatten har trängt in emellanåt, men uppenbarligen inte så särskilt ofta utan att det kunnat torka ut. Hade vatteninträngningen skett ofta så hade det varit fuktskador efter de snudd 40 år som fasaden suttit uppe.

Kunde också notera att nederdelen av knutbrädorna var dåliga. Det tillskriver jag fel färgtyp. Kan vara alkydoljefärg eller mer troligt akrylat.

Summa summarum: Är ev vatteninträngning bakom sidofoder ett reellt problem, eller bara ett teoretiskt? Jag lutar åt att det är mer ett problem i teorin än i verkligheten.
 
Martin_B
V vectrex skrev:
Hur kan du inte förstå?

Man har ett hål i regelstommen där fönstret skall sitta. Skall det i slutändan liva med panelen så måste ju nästan halva fönstret ”hänga ut” ur detta hål för att det skall liva med panelen i slutändan?
Nä men kära någon.

1. Varför skall du tvunget fästa fönstret i regelstommen?
2. Hur tunna är fönsterkarmarna du pratar om egentligen? Är de runt 100 mm så kan du fästa dem i regelstommen ändå lite beroende på hur konstruktionen ser ut (man har sällan mer än 28mm luftspalt)
3. Jag förmodar att även du, när du bygger, reglar upp runt varje öppning innan du spikar panel, inte minst liggande panel, för annars får du låta panelen hänga i luften. Du spikar väl inte panelen rätt in i luft antar jag?

Jag kan därför inte förstå hur du kan få det där till ett "problem"? Fönstret hänger inte ut någonstans utan livar helt enkelt med panelen. Inga konstigheter överhuvudtaget. Karmen fästs sedan i antingen läkten för luftspalt vilken är 28x70, något som inte är att rekommendera, eller helt enkelt i vanlig ordning i reglarna som luftspaltsläkten är spikad i, dvs. antingen en 45x45 i det fall man har ett yttre isolerskikt, alternativt rätt in i stommen om det är den som kommer efter vindskyddet.

Svårare än så är det inte.
 
Martin_B Martin_B skrev:
Nä men kära någon.

1. Varför skall du tvunget fästa fönstret i regelstommen?
2. Hur tunna är fönsterkarmarna du pratar om egentligen? Är de runt 100 mm så kan du fästa dem i regelstommen ändå lite beroende på hur konstruktionen ser ut (man har sällan mer än 28mm luftspalt)
3. Jag förmodar att även du, när du bygger, reglar upp runt varje öppning innan du spikar panel, inte minst liggande panel, för annars får du låta panelen hänga i luften. Du spikar väl inte panelen rätt in i luft antar jag?

Jag kan därför inte förstå hur du kan få det där till ett "problem"? Fönstret hänger inte ut någonstans utan livar helt enkelt med panelen. Inga konstigheter överhuvudtaget. Karmen fästs sedan i antingen läkten för luftspalt vilken är 28x70, något som inte är att rekommendera, eller helt enkelt i vanlig ordning i reglarna som luftspaltsläkten är spikad i, dvs. antingen en 45x45 i det fall man har ett yttre isolerskikt, alternativt rätt in i stommen om det är den som kommer efter vindskyddet.

Svårare än så är det inte.
1. Hur har du tänkt fästa fönstret om inte i regelstommen? I panelen eller i dina 28mm spikläkt? :crysmile:

2. Problemet är som sagt inte att det inte går att fästa fönstret. Det har jag väl inte skrivit?
Problemet är ju det hela tråden handlar om, eller, svårt att få det tätt mellan panel och fönster? I och med att fönstret sticker ut utanför ditt regntäta skydd. Vindduk/utegips etc. så får du en vågrät kant ovan fönstret, inte optimalt, men visst överbleck skyddar väl det mesta.

För övrigt så trodde jag du menade att fönstret skulle liva med utsida panel? Sen bara foder utanpå? Det blir i så fall 28+22mm utanför regelstommen. Ja, det är fortfarande inget problem i normalfallet att fästa fönstret men min poäng att fönster hamnar för långt ut kvarstår.
 
Martin_B
V vectrex skrev:
Hur kan du inte förstå?

Man har ett hål i regelstommen där fönstret skall sitta. Skall det i slutändan liva med panelen så måste ju nästan halva fönstret ”hänga ut” ur detta hål för att det skall liva med panelen i slutändan?
Så här enkelt är det:
(Sett ovanifrån)
liggandepanel1.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Kim Berntson och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
V vectrex skrev:
Problemet är ju det hela tråden handlar om, eller, svårt att få det tätt mellan panel och fönster? I och med att fönstret sticker ut utanför ditt regntäta skydd. Vindduk/utegips etc. så får du en vågrät kant ovan fönstret, inte optimalt, men visst överbleck skyddar väl det mesta.
Förstår inte hur du tänker. Ett fönster hamnar ju aldrig någonsin vädertätt bakom det "regntäta" skyddet. Man drevar ju mellan konstruktion och fönsterkarm, sen är det bra med det.

För att en fönsterkarm skall hamna bakom det regntäta skyddet, som du pratar om, så skulle ju vindskyddet noggrant limmas eller tejpas hermetiskt förslutet runt hela fönsterkarmen, vilket det ju inte görs.

Och sedan undrar jag ju också, räknar du med att du får ett vattenfall mellan panel och vindskydd? Såvida så inte är fallet, så kommer där inte en enda droppe någonsin nå fönsterkarmen hur du än gör bara för att karmen spikas en bit utanför stommen.

Kolla på mitt exempel bara.

Och naturligtvis spikar man regelverk runt varenda öppning.
 
Martin_B
V vectrex skrev:
För övrigt så trodde jag du menade att fönstret skulle liva med utsida panel? Sen bara foder utanpå? Det blir i så fall 28+22mm utanför regelstommen. Ja, det är fortfarande inget problem i normalfallet att fästa fönstret men min poäng att fönster hamnar för långt ut kvarstår.
Svar ja på din fösta fråga. Bilder på hur det ser ut kan du se i följande tråd, det är inte mina bilder, men jag är som sagt heller inte den enda som har byggt så förut, det har gjorts i säkert flera hundra år, även om konstruktionen bakom panel har ändrats:

Tråd med bilder på vad jag menar med att fönster livar med panel
 
Martin_B Martin_B skrev:
Förstår inte hur du tänker. Ett fönster hamnar ju aldrig någonsin vädertätt bakom det "regntäta" skyddet. Man drevar ju mellan konstruktion och fönsterkarm, sen är det bra med det.

För att en fönsterkarm skall hamna bakom det regntäta skyddet, som du pratar om, så skulle ju vindskyddet noggrant limmas eller tejpas hermetiskt förslutet runt hela fönsterkarmen, vilket det ju inte görs.

Och sedan undrar jag ju också, räknar du med att du får ett vattenfall mellan panel och vindskydd? Såvida så inte är fallet, så kommer där inte en enda droppe någonsin nå fönsterkarmen hur du än gör bara för att karmen spikas en bit utanför stommen.

Kolla på mitt exempel bara.

Och naturligtvis spikar man regelverk runt varenda öppning.
Googla på ”Window flashing” så får du se hur det görs i stora delar av världen förutom Sverige. Ja, vattentät runt fönstret bakom panelen. Tycker jag borde vara en självklarhet. Så har jag gjort på de hus jag byggt.
 
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Så här enkelt är det:
(Sett ovanifrån)
[bild]
Ser ganska exakt ut som halva fönstret hänger utanför regelstommen.
I rest my case! ;)
 
Senaste huset jag byggde. Fönstret livar med insida panel (12mm utanför utsida regntätt skydd).
Nyinstallerade fönster med vattentätt skydd och paneler på en husfasad under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Exteriör av ett nyligen byggt hus med vertikal grå panel och vita fönsterkarmar i solnedgången.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
Måste ske något missförstånd i tråden. Att sätta partier i liv med fasaden har aldrig vart ett problem. Problemet ligger i montaget. Det kan lätt bli fel. Det gäller ju även indragna partier.
 
Martin_B
V vectrex skrev:
Ser ganska exakt ut som halva fönstret hänger utanför regelstommen.
I rest my case! ;)
Ja? Och enligt din metod så hänger fönstret en halvmeter utanför din diskmaskin. Spelar roll liksom? Vad vill du säga med detta?

Vad är det för besatthet om att fönstret måste vara innanför regelstommen?

Och till sist, var har du fått att fönstret "hänger" utanför regelstommen från? Brukar du hänga dina fönster på typ snören eller hur menar du? ...jag brukar skruva fast mina med karmskruv jag ;)

Så för att citera dig "I rest my case!" :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.