Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag vet inte om det här kan vara behjälpligt, men reklamen är tunn isoleringskiva för platta tak.
[länk]
Sånt där är helt klart intressant. Är det någon som har testat detta eller liknande produkter. Håller man generellt sett vad man lovar?
 
Generellt så hålls det som lovas, vanligt inne i Stockholm när vindsvåningar byggs om då det är väldigt viktigt att spara så mycket det går på höjden också.

Så jag hade nog satsa lite mer på dessa alternativ för att spara plats på ert projekt då det kan bli en väsentlig skillnad i höjd
 
Fint! Tack för alla svar! Vi meckade runt lite med kommunen utan att finna en lösning på tillgängligheten. Vi hoppas på att klara isoleringskraven ändå. Tar med mig alla tips och tankar! Tack!
 
Hej!
Är nyfiken på vilken kulturhistorisk klassning ditt hus har?
Har också planer på att göra en om/tillbyggnad på vårt hus och hittade in till din tråd.
Har allt gått vägen med er tillbyggnad?
/Tobbe
 
He
T Tobbe Erland skrev:
Hej!
Är nyfiken på vilken kulturhistorisk klassning ditt hus har?
Har också planer på att göra en om/tillbyggnad på vårt hus och hittade in till din tråd.
Har allt gått vägen med er tillbyggnad?
/Tobbe
Hej!

Vi har en byggnad av ”kompletterande värde”. I praktiken innebär det att vi inte får ändra på detaljer som är upptagna i bevarandeplanen, eller att förvanska huset genom bristande underhåll. Vissa hus upptagna i programmet har varit i bedrövligt skick, så det ska nog gå ganska långt för att det ska landa i något.

I praktiken fick vi nej på att ta bort omfattningar runt fönsterna (återställa till ursprungligt utseende). Vi fick igenom en tillbyggnad som tydligt syns (önskemål att den skulle synas från kommunen).

Att få igenom bygglovet var svårt, men inte omöjligt. Boka ett möte med kommunen om det visar sig bli mycket svårt. Det fick vi göra, jag hade med mig 10 stycken olika ritningar med förslag (ordnade efter vad vi ville ha, för att visa ritningar där vi kompromissade mer och mer). Vi hann fram till ritning 5, där vi kunde komma överens.

Vi ville bygga ut 50 kvadrat, men fick till 38. Huset har sedan tidigare en liten basyta på 80kvadrat. I relation till den, är utbyggnaden trots allt ganska stor.

Vi ritade själv, vilket kan ha gjort processen svårare eftersom vi inte kunde hävda oss på samma sätt.

Efter att bygglovsprocessen gick in i sin vanliga standardprocess fick vi lovet inom en vecka. Resten är i princip som normalt, bortsett från en extra koll i slutet (dit har vi inte hunnit ännu).
 
  • Hus under renovering med tydlig tillbyggnad och byggnadsställningar, omgiven av en grön trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Tack för ditt svar.
Är ditt hus K märkt eller innehar den annan typ av kulturklassning, exempelvis en skala? I så fall var på skalan?
Finns det en detaljplan för ert område och i så fall, inskränkte klassificeringen på den?

Vårt hus är C klassat, den lägsta klassningen i Halmstad kommun.

Intressant och tacksamt att få info från dig som har erfarenheten.
 
Hej igen!
Skulle du även vilja svara på hur mycket tillbyggnaden kostade? Gjorde du en del av arbetet själv?
Tack,
/Tobbe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.