Jag var i nästan exakt samma situation som du. Hus byggt -69, tidigare oljepanna men nu bergvärme, isolerglas i bef fönster. Lite imma på nått fönster undantagsvis, men framförallt kändes luften instängd. Jag tog upp hål för friskluftsventiler i sovrum och vardagsrum, sen använde jag befintlig frånluftskanal för wc/badrum och satte en takfläkt på taket. Tror jag kanske la ut 15 tkr på allt och då var merparten på plåtslagaren som var tvungen att göra en ny kåpa att sätta fläkten på. Billig förbättring av inomhusluften och jag ser ingen direkt skillnad på elräkningen heller, kanske diffar 30-40 kWh/månad eller så. Visst, FTX kanske sänker elförbrukningen men jag hade iaf svårt att räkna hem den investeringen.
 
T Träkåk skrev:
Men gör mina billiga och enkla förslag till åtgärder före fundering på FTX. Imkanalen i köket ihop med en varm, murad skorsten är hjärtat i ett äldre hus byggt med ajälvdragsventilation. Återställ det först och se hur det blir och har fönster och ventiler extra öppna på glänt på sommaren. FTX innebär stora ingrepp, väldigt förfulande men framförallt så låter det. Jag wvär på att jag aldrig frivilligt kommer att sova i ett hus med FTX. Finns som med allt annat olika kvalite på typ "Pax"
Jag bor i ett hus från 64. Självdrag från början som konverterats till FTX. Fungerar utmärkt. Hör ingenting av ventilation. Syns inte heller. Alla kanaler på vinden. Bygger man rätt låter det inte. Bra klimat inomhus också utan kalldrag från ventiler etc. Allt beror såklart på hur mycket pengar man vill lägga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.