Gnagare kan mycket väl äta kabelisolering.
 
Mikael_L
Jag tycker de flesta som har hamster/kanin/möss osv hemma och låter dom gå fritt hemma berättar om uppgnagda elkablar.
 
Ok. Jag ger mig. Extra jobb :(
 
Mikael_L
Men personligen ser jag nog ingen större anledning för dig att förändra något med kabeln som ligger på isoleringen.
1. Det är ju typiskt ingen som rör sig ovanpå isoleringen, den kan man ju inte knalla omkring på eller ens krypa på.
Den pressas ihop och det är risk att få glespanelen under att släppa.
2. Har du inte haft gnagarangrepp än så är det väl frågan varför det kommer ske i framtiden.

OK, i samband med ombyggnad av vinden eller elen så kan det vara lämpligt att fundera på att förbättra det hela lite, men det är antagligen ganska pragmatiskt riktigt att låta det vara tills vidare.

mina 50 öre.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Nog gillar gnagare kablar (bild lånad på nätet):
råtta.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Men personligen ser jag nog ingen större anledning för dig att förändra något med kabeln som ligger på isoleringen.
1. Det är ju typiskt ingen som rör sig ovanpå isoleringen, den kan man ju inte knalla omkring på eller ens krypa på.
Den pressas ihop och det är risk att få glespanelen under att släppa.
2. Har du inte haft gnagarangrepp än så är det väl frågan varför det kommer ske i framtiden.

OK, i samband med ombyggnad av vinden eller elen så kan det vara lämpligt att fundera på att förbättra det hela lite, men det är antagligen ganska pragmatiskt riktigt att låta det vara tills vidare.

mina 50 öre.
Det är nog 50-öringar för en hel euro där tycker jag, varför pilla med något som redan i praktiken visat sig ligga på botten av badkarskurvan. :)

Gnagare är nog inget större problem i de här fallen skulle jag tro, givetvis mer utsatt i stall, lokaler i jordbruk o.dyl. I de stickprov av verkligheten jag känner till finns inte mycket som "intresserar" gnagare i de materialen det rör sig om så vida de inte är "i vägen" för något av deras gångstråk.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
GK100 skrev:
Gnagare är nog inget större problem i de här fallen skulle jag tro
Det tror inte jag heller. Har svårt att se att gänget nedan skulle befatta sig men elinstallationer...

aik.gif
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.