L Lechuza skrev:
Hej jag jobbar som målare.

3 meter tak höjd gör att jobben tar mycket längre tid.

2 limfärgs tak har rivits ner, svårt att säga om tiden där, kan ta allt från 30min till 3 timmar för bara riva ner, sen brukar man spärra med oljefärg/tvätta ner resterna, bredspackla 2ggr sen mikrolita dessa tak innan målning.

Har du hålkärl? Dvs rundat i vinkeln där tak möter vägg.

Är lägenheten möblerad?

Har du mycket fönster med smygar som spacklas? Dessa tar tid

Ligger dina röra till elementen utanpå eller inne i väggarna?

Har andra hantverkare varit där samtidigt som målarna? De brukar göra de tar längre tid om man ska stångas om utrymmena, flytta varandras grejer sen stå och prata för att planera dagen så de flyter på för allas jobb.

och ja på löpande jobb håller man medel tempo, fast pris jobbar lite hårdare.

Men ja tycker nog ändå 200timmar och precis börjat slipa är alldeles för slött. 5 veckor för 1 gubbe, vilket skulle kunna vara 1 vecka per utrymme i din lägenhet för att skydda golv, riva direkt lös tapet, bredspackla 1 ggr, skära eventuella blåsor och sen sätta i 1ggr, därefter bredspackla 1ggr färdigt.

Säg på 8 timmar borde man hinna i ett utrymme; skydda golv och tejpa upp, skära till tapeten i alla vinklar och eventuella lösa delar sen bredspackla 1ggr. Lägg sen till att dom har 32timmar till på sig att få till sista spacklingen... ganska orimligt.


Förresten, läste dom bredspacklat 3ggr. Finns ingen målare som bredspacklar hos en kund 3ggr.. man kör rullgrov 2ggr. Svårt säga om de e okunskap eller för att luras
Tack för din input! 2 av 5 av dessa utrymme är dessutom gipsade, vilket borde göra att det går ännu snabbare?

lägenhet är omöblerad och inga andra hantverkare har varit på plats. Rören till elementen ligger utanpå.

Vad innebär fönster med smygar? Är en sekelskifteslägenhet så det är stora fönster med foder runt om du menar det?
Snickerierna är överhuvudtaget inte inkluderat i detta för övrigt

Har du möjlighet att länka kring någon information kring att man aldrig spacklar glasfiber mer än två gånger? har för mig firman sa att man spacklade 2 ggr med grovspackel och en mer finspackel innan slipning.

Vad bedömer du totala arbete till?
 
Renoveralgh Renoveralgh skrev:
Tack för din input! 2 av 5 av dessa utrymme är dessutom gipsade, vilket borde göra att det går ännu snabbare?

lägenhet är omöblerad och inga andra hantverkare har varit på plats. Rören till elementen ligger utanpå.

Vad innebär fönster med smygar? Är en sekelskifteslägenhet så det är stora fönster med foder runt om du menar det?
Snickerierna är överhuvudtaget inte inkluderat i detta för övrigt

Har du möjlighet att länka kring någon information kring att man aldrig spacklar glasfiber mer än två gånger? har för mig firman sa att man spacklade 2 ggr med grovspackel och en mer finspackel innan slipning.

Vad bedömer du totala arbete till?

Ja gipsade ytor, går mycket fortare dessutom kan inga problem uppstå med att spackla gipsen, mer än att den är dåligt uppsatt att man måste skruva in skruv, laga hål som blivit eller fylla igen för stora springor mot tak/väggar

Fönster med smygar = fönstren sitter djupare i väggen så att du har väggbit runtom fönstret, eller så sitter fönstret livat med väggen så du endast har foder mellan fönsterkarm och vägg

tyvärr ingen information om de men jobbat 12 år som målare och spacklat en hel del men aldrig väv 3ggr, inte heller någon av mina kollegor. Du kan eventuellt ringa och fråga andra firmor hur många ggr dom spacklar väv. De finns Beckers/Alcros grovspackel som har likvärdig yta mot medium spackel när de torkat. Har du möjligtvis sett något märke på spacklet?


Svårt att säga utan bilder, kan du posta några här kanske? Så kan man göra en bedömning. Men utifrån vad du skrivit så på 200timmar borde de varit färdigt nu.

Edit: är de utlärda målare eller lärlingar?
 
L Lechuza skrev:
Ja gipsade ytor, går mycket fortare dessutom kan inga problem uppstå med att spackla gipsen, mer än att den är dåligt uppsatt att man måste skruva in skruv, laga hål som blivit eller fylla igen för stora springor mot tak/väggar

Fönster med smygar = fönstren sitter djupare i väggen så att du har väggbit runtom fönstret, eller så sitter fönstret livat med väggen så du endast har foder mellan fönsterkarm och vägg

tyvärr ingen information om de men jobbat 12 år som målare och spacklat en hel del men aldrig väv 3ggr, inte heller någon av mina kollegor. Du kan eventuellt ringa och fråga andra firmor hur många ggr dom spacklar väv. De finns Beckers/Alcros grovspackel som har likvärdig yta mot medium spackel när de torkat. Har du möjligtvis sett något märke på spacklet?


Svårt att säga utan bilder, kan du posta några här kanske? Så kan man göra en bedömning. Men utifrån vad du skrivit så på 200timmar borde de varit färdigt nu.

Edit: är de utlärda målare eller lärlingar?
Sett några burkar som heter ”Bostik Lättspackel Grov” stå i lägenheten. Annars vet jag inte vad dom använt mer.
Har några axplock av bilder hur det såg ut när dom hade jobbat 100 timmar, dvs kommit halvvägs i spacklandet och jag tyckte det såg färdigt ut för slipning. Se nedan. Bilderna är från de 3 rummen som dom spacklat. Det sista rummet plus hallen har jag ingen bild ifrån.
 
  • Halvvägs spacklad vägg i rum med skugga av en person, Bostik Lättspackel Grov-burkar och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvfärdigt spackelarbete på ett rumstak med en kristallkrona, ojämn yta synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg under spackling med synliga spackelområden, byggmaterial och verktyg på golvet i ett rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvfärdigt spacklat tak med synliga skarvar och en kristallkrona i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Målaren i tråden har ju helt klart erfarenhet och koll. Jag är bara konsument men håller på med det fantastiska arbetet att få bort limfärgstak i hela vår lägenhet och vet hur omfattande det kan vara. Har dessutom glasfiberväv i ett stort rum. Lägenheten är endast 75 kvm och har 2,70 i takhöjd men tänker att det inte är ett orimligt jämförelseobjekt även om såväl takhöjd som storlek alltså skiljer sig. De firmor vi hade här beräknade ca 80-100 h i mantimmar på arbetet men det skulle vara lite beroende av hur lång tid det tar att få ner limförgstaket. De skulle alltså bredspackla ett rum om 22 kvm 2 ggr, detta rum har varit en hel lägenhet och har därmed mycket besvärligt underlag och inte några jämna väggar. Det har inte varit tal om att spackla 3 ggr. Utöver det skulle 3 st väggar (ca 3,5mx 2,70m) bredspacklas 2 ggr . Riva ner limfärg och bredspackla tak 2 ggr i hela lägenheten och sätta armeringsduk. Skrapspackla alla väggar och måla. Detta var utöver snickerierna. Vi är mitt uppe i det och inte klara än men än har vi inte några bryderier kring att det kommer gå över den beräknade tiden. Snarare tvärtom.

Har lite svårt att se rimligheten i att 30cm högre i takhöjd och 25 kvm mer skulle kräva 2,5-3 ggr mer i arbetstid än i vår lgh även om jag vet att takhöjden ställer till det.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Den gången jag anlita målare. Det var tre rum i vårt hus, ca 60kvm. Stora rummet, 30kvm var det nya gipsväggar. Taket påverkades inte. Ett rum på 15 kvm hade nytt gipstak och två nya gipsväggar. Tapet på övriga. 3e rummet hade tapet, och vävspänt tak som målades. Nya tapeter till alla väggar. 2,40 takhöjd. Detta gick på ca 30 arbetstimmar. Två målare 15h närvaro. Det som tog längst tid var underarbetet på redan tapetserade väggar. De målades först med spärrfärg, för att inte spackel skall få tapeten att släppa. Sedan spackling av tapetskarvar. Och som sagt tapeten i stora rummet som inte passade i limningsmaskinen.
Din högre takhöjd påverkar nog. Upp till 2,40 går nästan allt att göra från golvnivå, skall det flängas upp o ned på stegar ökar tiden troligen med 50-100 för de övre ytorna.
 
TS, är de möjligtvis utländsk arbetskraft? Dom brukar nämligen köra bostik samt ha många timmar. 3ggr bredspackla på väv, ja vågar nog nu påstå att de finns faktiskt ingen seriös målare som gör de. Samt 200 timmar för att just påbörja slipningen är alldeles för lång tid. Du kan inte ringa runt några firmor och fråga om dom kan komma och göra en bedömning? Kan ju swisha en liten slant.
 
  • Gilla
Renoveralgh
  • Laddar…
Renoveralgh Renoveralgh skrev:
Har nu fått tidsspec. /…/ Men hur gör jag bedömningen vad som är en skälig tid för arbetet?
Spelar det egentligen någon roll? Ni har en avtalad maxtid (enligt konsumenttjänstlagen) som de redan vida överskridit utan att ni diskuterat ÄTA. Ser du något skäl att betala mer än det ni avtalat?

Om vi ponerar att du bara avser att betala enligt lagens bokstav, hur gör du då om de successivt vill ha betalt för nedlagd tid? Har du funderat på det? Och hur agerar målarna då? Tar de sina penslar och rollers (tandborstar) och går om de inte innan arbetet avslutas får mer pengar än de totalt har rätt till? Och vill du ens sätta hårt mot hårt, eller känner du att du utnyttjar dem om du står upp för dina rättigheter?

Den typen av frågor skulle jag fokusera mer på än ifall tidsspecarna i ett svårt försenat projekt verkade stämma.
 
  • Gilla
Mortsken
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Spelar det egentligen någon roll? Ni har en avtalad maxtid (enligt konsumenttjänstlagen) som de redan vida överskridit utan att ni diskuterat ÄTA. Ser du något skäl att betala mer än det ni avtalat?

Om vi ponerar att du bara avser att betala enligt lagens bokstav, hur gör du då om de successivt vill ha betalt för nedlagd tid? Har du funderat på det? Och hur agerar målarna då? Tar de sina penslar och rollers (tandborstar) och går om de inte innan arbetet avslutas får mer pengar än de totalt har rätt till? Och vill du ens sätta hårt mot hårt, eller känner du att du utnyttjar dem om du står upp för dina rättigheter?

Den typen av frågor skulle jag fokusera mer på än ifall tidsspecarna i ett svårt försenat projekt verkade stämma.
Är inte så säker på att vi har en avtalad maxtid. Där får ni gärna hjälpa mig? Fastpriset som först lämnades var på 133 timmar. Fastpriset var utan att dom besökt lägenheten, men att jag beskrivit att det var glasfiberväv på väggarna som behövde spacklas och målas, samt ett tak som behövde skrapas och målas. Vi tackade nej och ville köra på löpande, eftersom vi anlitat firman till andra jobb samtidigt, som vi inte bestämt exakt utformningen av där och då. När målningen väl skulle köra igång så sa projektledaren som är delägare i firman som gör allt jobb i lägenheten att det kommer ta ungefär 2 veckor för 2 gubbar = 160 timmar. Sen dess har en ÄTA tillkommit i form av skrapa och spackla ett till tak, som projektledaren sa tar en arbetsdag för en gubbe. De sista uppgifterna är tyvärr muntliga endast, och antar de blir svårt att bevisa att han sa detta. Men gäller första offerten på fastpris trots att vi nekade den och valde köra fastpris?
Jag hade velat sträcka mig till att betala (160+8)*1,15=193,2 timmar, men har jag rätten på min sida?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Renoveralgh Renoveralgh skrev:
Men gäller första offerten på fastpris trots att vi nekade den och valde köra fastpris?
Nä, det gör den ju inte.

Är det löpande och du fått en uppskattad tid, så får denna avvika 15%.
Så med det extra taket blir det dessa 193,2 timmarna.
På denna tiden ska det då vara så långt som ni kommit överens om, vilket väl var målat och klart?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Nä, det gör den ju inte.

Är det löpande och du fått en uppskattad tid, så får denna avvika 15%.
Så med det extra taket blir det dessa 193,2 timmarna.
På denna tiden ska det då vara så långt som ni kommit överens om, vilket väl var målat och klart?
Målat och klart på den tiden ja. Vilket ej uppfyllts.
Men de 160 timmarna är endast muntligt. Har jag någon chans?
 
Renoveralgh Renoveralgh skrev:
Målat och klart på den tiden ja. Vilket ej uppfyllts.
Men de 160 timmarna är endast muntligt. Har jag någon chans?
Beror väl lite på hur hårt du är redo att strida för det :)

Har du pratat med målarna och sagt att det max får skilja 15%?
Spela in samtalet och försök få dem att erkänna att ni verkligen kommit överens om 160 timmar.
Så har du i alla fall det bevisat ifall det blir problem.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.