Har en Bosch WAA28163SN "Classixx 5".
Det hände något med den när jag inte var hemma, sambon stängde av den. Luktade och lät tydligen.

Snabb diagnostik ger att trumman/axeln verkar ha blivit skev på nåt sätt, trumman tar i gummimuffen i frontluckan en gång per varv när jag snurrar för hand. Verkar som den har skavt mot muffen och därav lukten och lätet, det är lite "gummispån" i trumman också.

Vad gör man åt det här, byter trumma/axel? Är det lönt att göra? Bara köra till tippen?
Det var den billigaste maskinen vid köpet 4 år sen, tror den kostade 3000 inkl. hemkörning.

Vi har kopplat in en annan maskin redan (äldre som stod i reserv).
 
Du kan nog få in en del på hemförsäkringen, definitivt om du har en utökad hemförsäkring.
 
Tack för tipset, ska kontakta försäkringsbolaget och höra mig för.
 
Säkert axelbrott, det är ett vanligt fel på dom maskinerna. Inte lönt att laga. Lägg pengarna på en bättre maskin istället.
 
Som jämförelse: min kombinerade kyl/frys fick fel på frysdelen. Det blev en ny kombi och nypris minus åldersavdrag och självrisk blev 2.000 till mig. Jag tror försäkringsbolagen räknar 10 års livslängd.
 
Kanske värt att laga om man kan göra det själv, annars inte. Man får generellt utmärkta (läs, lika bra som tre gånger dyrare maskiner) maskiner för cirka 3500kr idag.
 
A
Det går ju att laga det är ingen komplicerad operation men tar en liten stund.
Man byter bara en del!
Dvs reservdelen från Bosch är komplett balja o trumma med nya stötdämpare för ca 2.000.-
Går säkert att hitta billigare nån stans på netet.
Å andra sidan är det kanske läge att uppgradera sig till en modernare maskin och lägga till några slantar? Fast under 5.000.- skulle jag inte lägga mig. Snarare 6-7.000.-
 
MathiasS skrev:
Kanske värt att laga om man kan göra det själv, annars inte. Man får generellt utmärkta (läs, lika bra som tre gånger dyrare maskiner) maskiner för cirka 3500kr idag.
Kvalificerat struntprat. Vilken tvättmaskin för 3500 kr tvättar lika bra och håller lika länge som en Miele för drygt 10000 kr? Du kan dessutom köpa Miele-tvättar för 8-9000 kr...
 
Det ska jag berätta för dig när jag varit i tvättstugan nästa gång......modellbeteckningar på hushållsapparater har jag svårt att minnas.

EDIT:

Det är en

http://www2.bsh-group.com/siemens-home/se/supportdetail/product/WM14Q3E0DN/06#/tab-section-manuals

Köptes för några år sedan på Elgiganten. 3500kr betalade jag. Antar att det redan då var förra årets modell, priset var nedsatt. Det går garanterat att hitta någon liknande modell för samma pris idag.

Tvättresultatet skiljer sig oerhört lite mellan dyra och billiga tvättmaskiner, titta på vilket test som helst så ser du. Samma sak med energiförbrukningen, små skillnader.

Maskinen kan tvätta i olika temperaturer, har snabbprogram och centrifugerar med 1400 varv. Den är tyst och vibrationsfri. Piper när den är klar. Hänger jag kläderna är dom torra dagen efter.

Vad mer behövs på en tvättmaskin?

Vad gäller livslängden så verkar det rimligt att anta att att den mer än dubbelt så dyr maskin håller lite längre men glöm att den kalkylen går att räkna hem ekonomiskt.

Om det känns bra för dig att köpa en Miele för 10kSEK så ska du göra det, feel-good är viktigt vid alla maskinköp, men försök inte lura i någon att de praktiska skillnaderna har någon korrelation med priset.


Det finns EN sak jag saknar på disk och tvättmaskiner, och det är centraldosering av tvättmedel. Det skulle jag vara villig att betala extra för, men det är relativt ny teknik på konsumentmaskiner idag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Harald Boye och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Vad mer behövs på en tvättmaskin?

Det finns EN sak jag saknar på disk och tvättmaskiner, och det är centraldosering av tvättmedel. Det skulle jag vara villig att betala extra för, men det är relativt ny teknik på konsumentmaskiner idag.
Saknar helt klart automatisk laddning och tömning av både diskmaskin och tvättmaskin, en funktion jag skulle vara villig att betala mängder för.

Giftermålet minskade bördan med 50% men ökade mängden med 100% så problemet kvarstår...
 
Det är sant. Och från dom 100% är risken större att det bara blir värre och värre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.