Är det lönt och går det att inreda vinden på bilden? :) Har ett rum som är inrett i andra änden av vinden. Men där är golvet lägre då huset i övrigt är i etage. Men någon yta kanske jag kan få till bra...eller vad tycker ni?
 
  • DSC05102.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Absolut! Jag har just inrett nått liknande.
27graders taklutning och fackverkstakstolar.
Fick givetvis bygga om takstolarna något så att snedsträvorna försvann.
fick ett förvånandsvärt bra utrymme.
takhöjd landar i mitten på ca 2,05 m....men det funkar bra som tv rum, sovrum etc.
kompletterade dock med en liten kupa.
fick tot 46m2 golvyta.
lyckades inte ladda upp bilder, men skall försöka senare
 
B
Försök gärna med bilderna, håller på med ngt liknande och behöver inspiration :)
 
Även jag har intresse av att se bilder på hur takstolen byggs om. Självklart måste det till en kontruktör för just mitt hus men det är bra att vet ungefär hur det kan se ut. Och även hur högt det va i mitten innan ombyggnad och tjocklek på isolering.
 
Jag vill också gärna se bilder på olika lösningar då jag har liknande planer...
 
Mycket nyfiken jag också! Är inne på samma linje:)
 
Skall se till att få upp lite bilder under morgondagen.
Hade dock lite bakslag i helgen när det stormade här nere i skåne.
Visste om att mitt yttertak inte är i toppskick men det har tidigare inte läckt...
till min förtvivlan upptäckte jag mindre pölar på golvet morgonen efter, så det var bara till att riva ner regler och isolering för att lokalisera problemet.
I morgon kommer takläggaren för att räkna på kalaset...
 
då skall vi se om det fastnar några bilder...
Jag gav nog sken om att jag hade inrett vinden...men det är pågående och skall just börja gipsa.
en "före" bild med fackverkstolar och en bild på hur det ser ut idag
 
  • Före inne söder 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • inne söder.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Twisty_canard och 2 till
  • Laddar…
snuttjulle skrev:
Även jag har intresse av att se bilder på hur takstolen byggs om. Självklart måste det till en kontruktör för just mitt hus men det är bra att vet ungefär hur det kan se ut. Och även hur högt det va i mitten innan ombyggnad och tjocklek på isolering.
Jag hade också en konstruktör till detta. Det krävdes för bygglov.
Bef konstruktion är ersatt med ny stödbensvägg enligt bilder samt att vi kilar upp golvbjälklaget mot innerväggar på bottenvåning.
Den bef. konstruktionen av takstolar var en fribärande historia och våra innerväggar är 70mm lättbetong, så det var inga problem.

takhöjden minskar något då vi fått rätta upp och bygga på de bef. golvbjälkarna som var aningen överspända. har kanske forlorat 50 mm takhöjd och det lär väl bli lite till då ytskickt bygger lite.

isolering blir 145mm + 45 mm mellan gläsläkt. hade kanske varit önskvärt med mer, men det stjäl förmycket av utrymmet
 
  • Stödben 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stödben 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
utvämdigt ser det ut på detta vis.
kupa ger otroligt mycket mer rymd.
1 takfönster i trappa. De andra 2 takfönsterna mot vardagsrum på bottenvåning där vi delvis öppnar upp.
Har inga bra bilder på detta här, men nedan ger en fingervisning
 
  • Takfönster ute 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kupa 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • takfönster bottenvån.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser kanonfint ut, vad har du för mått på rummet på bild nummer 2 i inlägg #8?
 
MagnusSt skrev:
Ser kanonfint ut, vad har du för mått på rummet på bild nummer 2 i inlägg #8?
bredden är 4 meter.
Höjd på vägg vänster sida ca 1meter
höjd på vägg högersida ca 1,4 meter (Kall vind för förvaring bakom denna vägg)
Höjd i mitten landar runt 2,05 meter
 
Hej!
Dom ser rätt lika ut vindarna.
Jag har ingen aning hur man ska börja.
Hur gjorde du med de befintliga takstolarna. Dom som gick mitt i utrymmet eller vad man ska säga.
Som jag fattat det ska det vara luftspalt mellan taket/väggen och yttertaket. Men vad ska man isolera med och vad ska det vara på var sida om isoleringen.

Tack på förhand!!
 
Tror du skall börja med att leta rätt på en byggkonstruktör för att få detta rätt.
Stadsbyggnadskontoret krävde det för mitt bygglov då ingreppet förändrar takstolarnas bärighet radikalt.

beskrev tidigare att jag ersatt bef. "stöttor" med en rejälstödbensvägg samt att vi kilat upp mot innerväggar och stöttat underifrån.

Isolering 145+45 mm i mitt fall.
Bakom råspont har jag:
- 25 mm luftspalt
- 145mm isolering
- plastfolie
- 45mm glesläkt
- 45 mm isolering
- och sen blir det väl gips eller panel.
 
(ursäkta trådkapningen..)

Läckert! Detta är exakt vad jag vill göra med min egen kallvind... får jag fråga Simpsson; vad har du för takhöjd under nock innan du gjorde om takstolarna? Och hur mycket isolering mot innertak hade du från kallvinden innan du satte igång?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.