För mig ser det ut som om det vänstra fönstret redan sitter i våg med det högra. Det ser t ex ut som om panelen under fönstret är längre (högre) på den vänstra sidan än på den högra. Det kan ju bero på hur bilden är tagen, men om det är på det sättet så får du problem om du höjer hörnet. Den vänstra delen av fönstret kommer att åka med upp vi lyften. Jag skulle nog kolla noga innan jag vågade mig på att lyfta hörnet.
 
Av kostnadsskäl, riskfaktorer mm. är det naturligt att i detalj utreda rent interiöra lösningar först.
Golvet i det problematiska rummet: hur är det uppbyggt? Kan det sänkas med t.ex. lägre golvbjälklag på lägre avsatts/sockel, med bibehållen acceptabel isoleringsnivå?
Taket i det problematiska rummet: hur är det uppbyggt? Kan det visuellt höjas genom att innertaksbrädorna lägges ovanpå takbjälkarna, istället för att spikas underifrån på dessa? Detta drag implicerar möjligen att du får lägga om golvnivån på övre våningen för ljud och värmeisolering, men det kanske finns utrymme för detta? eller blir det 1.90 däruppe då istället?
 
Det är nog 1,90 däruppe redan. ;) Jag skall återkomma till helgen, med lite interiörbilder och så, jag lovar!

Tack alla för tipsen förresten!
 
Jag har tagit lite bilder, hoppas ni ser något vettigt. Annars får jag återkomma.

Hermes skrev:
Av kostnadsskäl, riskfaktorer mm. är det naturligt att i detalj utreda rent interiöra lösningar först.
Golvet i det problematiska rummet: hur är det uppbyggt? Kan det sänkas med t.ex. lägre golvbjälklag på lägre avsatts/sockel, med bibehållen acceptabel isoleringsnivå?
Det är lite sänkt jämfört med rum bortom. Köket i vänsterkanten är det "problematiska" rummet. Där jag står nu är det lite högre, och det gör en enorm skillnad.
DSC_0086.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rummet i dörren längst bort, där är golvet lite högre (5 cm?), och taket betydligt högre. Så här ser det ut om jag står där inne och fotar in i köket.
DSC_0083.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avsågad dörr, och sänkt tak. Inte så snyggt! Har slagit i den där 2x4 ett antal gånger. :(

Taket i det problematiska rummet: hur är det uppbyggt? Kan det visuellt höjas genom att innertaksbrädorna lägges ovanpå takbjälkarna, istället för att spikas underifrån på dessa? Detta drag implicerar möjligen att du får lägga om golvnivån på övre våningen för ljud och värmeisolering, men det kanske finns utrymme för detta? eller blir det 1.90 däruppe då istället?
Ovanför vasken sitter det en lampa, och där ser man att bastupanelen sänkte taket med a 35mm mot det målade masonittak som är ovanför. Perfekt för mössen, lite hemtrevligt när man hör dem tassa välkomnande! :D
DSC_0088.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går man upp på andra våningen, ser det genast skumt ut. Olika takhöjder, det lägsta är ca 1,80, jag slår i när jag går med skor.
DSC_0097.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ovanför det problematiska rummet, är golvet LÄGRE än i övriga huset.
DSC_0093.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0094.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det verkar nästan som man höjt samtliga innertak på nedervåningen (och därmed golven), och så gott som samtliga innertak på ovanvåningen. Men det verkar ju konstigt att man lämnat just ett rum?
DSC_0098.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0102.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Notera tre olika golv, och fyra olika tapeter på den sista bilden. :wow:
 
Du verkar ha ett svar på hur de olika takhöjderna på nedre våning uppkommit: De har höjt alla takbjälklag mellan nedre-övre våning utom ovanför köket.
Däremot har du kvar att fastställa exakt hur kökstaket (eller de andra för den delen) är uppbyggt. Ett alt. är att direkt riva ut bastupanelen, sedan undersöka vad masoniten sitter på, t.ex. fåniga reglar för att någon velat ha ett platt tak/reglar att spika på, eller direkt på ett handhyvlat, ev. pappat brädtak, eller på en pärlspont, eller direkt på bjälkarna vilket skulle ha lett till att skivorna buktade ned, så att någon t.ex tyckte att bastupanel var enda lösnigen...

Men vad jag förstår är det oklart hur grundens bjälklag ser ut? Att ett annat rum har 4-5 cm högre nivå är vanligt om t.ex. deras golvbjälklag lagts om vid olika tillfällen, eller om man lagt nyare innergolv på äldre - vad man kan se är det väl plastmattor av olika slag nu och de kan ju dölja en del intressant. Är det plastmatta/linoleum i köket kan du riva ut den för att se närmare hur golvet ser ut, kanske är det masonit och papp mm ovanpå ett plankgolv...

p.s. minns inte exakt din planlösning men olika nivåer kan ju uppstå om man byggt till, dvs förlängt ett hus, och inte lyckats/brytt sig att/ beräkna bjälklagshöjderna
 
Redigerat:
Har ingen jättelust att riva upp golvet, det funkar fortfarande. Inte så direkt intresserad av att "ta fram" gamla plankgolv just nu i alla fall. Huset är ju reonverat fram och bak och upp och ner. Så lappa och laga får nog bli melodin även framledes.

Men VARFÖR skulle man fixat alla rum UTOM köket? Känns väldigt osannolikt?

Den uppmärksammade ser att garderobsdörren i bilden ovan är gjord av gamla handhyvlad plank.
 
Bra sammanfattning av Hermes. Jag skulle nog tafsa på kökstaket för att se hur det är uppbyggt, med tanke på den kapade dörren! I vårat stora kök har vi rivit papp och pärlspånt som satt reglat på handhyvlat 1700-tals tak. Då fick vi några centimeter till. Jag tror att det är vanligt att man reglar på nya lösningar istället för att ta uti med original. Har sett det både här och där. Annars är det ju ett riktigt pussel att lösa i ditt hus! Är köket flyttat?
 
Vi har masonit på golvet i stora salen, som är "ådringsmålat" för att efterlikna linoleum. Hur coolt som helst! :cool:
 
Som sagt, jag tror inte du kommer vidare mot en bra lösning om du inte genomför åtgärder för att fastställa kökets golv resp. takkonstruktion.
Det ser onekligen märkligt ut på din övervåning med nivåskillnaderna - har bara sett detta på ekonomibyggnader. Kanske är bjälklaget i köket inmurat i murstocken och därmed svårare (ej omöjligt) att höja...omöjligt att gissa men fullt genomförbart att ta reda på. Att göra som tidigare ägare i 'renoveringstagen', regla upp och släta ut framstår som det mindre bra alternativet.
 
Möjligtvis kan de olika höjderna på mellan bjälklaget bero på att det ligger "åt olika håll". I vårt timmerhus har hallen ett eget mellanbjälklag som vilar på hallväggarna. Det går längs med huset medan mellanbjälklaget i resten av huset går mer klassiskt från långsida till långsida. Att huset byggts till i omgångar är en annan förklaring.

Som andra sagt skulle jag börja med att riva bastupanelen i köket. Att dörren är sänkt signalerar ju att även taket är sänkt. Detta verkar i mitt tycke som det klart enklaste sättet att vinna lite höjd, och i vilket fall blir du klokare på hur det är uppbyggt om du skulle vilja höja mer. I jämförelse med att ge sig på att lyfta huset är det också rena söndagsjobbet.
 
Som ni säger, det är nästa steg att riva ner (delar av) innertaket. Kanske kolla lite på golvet ovanvåningen. Tack för era förslag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.