B
Blöt lerjord är ju toppen för en värmepump dessutom.
 
B BSOD skrev:
Men hur många MWh pellets / olja förbrukat ni per år då? Det är ju lite avgörande för hur mycket man kan investera med. Automatisk start av en pelletspanna behöver ju inte innebära en ny panna, kan ju vara ett rent byte av brännaren bara.
Har inte exakt koll, kanske 30 ton/år.

Jo, det är bara brännaren man behöver byta, men det är inte så bara, speciellt som man egentligen inte vinner något på det.

B BSOD skrev:
Skulle gissa att det inte dröjer många år innan villaoljan kostar närmare 20000kr per m3. Finns ingen anledning att den ska vara halva priset mot diesel. Klart den kommer finnas kvar, men den kommer bli så dyr om 10år att I praktiken alla som förbrukar mer än bara litegrann kommer byta mot andra bränslen.
Kanske, men samtidigt, vi vet att elen är tokdyr nu...

B BSOD skrev:
Tror I alla fall att man bör satsa på smart styrning av värmepumpar, speciellt större anläggningar om man skaffar det. Det är många TWh vindkraft som byggs i vårt land, och länderna runt oss, och i princip alla planer finns det bara vindkraft. I alla andra kraftsystem i världen så innebär det en hyfsad andel timmar med lågt pris. Och en hel drös med timmar med höga priser, för att gasturbinerna som sköter peak-timmarna har hög rörlig kostnad.
Vindkraft är för oprövad teknologi. Man hoppas på något som inte är bekräftat. Jag är inte tillräckligt mycket spelare för att satsa på det.

Ska markvärme vara intressant för mig så ska den kunna leverera billigare än pellets, och inte bara vara något man duttar med när det blåser.

B BSOD skrev:
Blöt lerjord är ju toppen för en värmepump dessutom.
Japp. Det funkade kanonbra på förra huset, med samma stabbiga lerjord. Men, där gick jag från direktvärmande el till markvärme, så från mycket elförbrukning till lite mindre. Här är frågan "ingen el, men pellets" till "mer el". Det är den matematiken jag är osäker på.

Sedan finns också bekvämligheten, att slippa sota och serva pelletspannan så mycket, men huvudfrågan handlar om vad som är ekonomiskt bäst och hur snabbt man kan räkna hem en investering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.