M Molle210 skrev:
I dagsläget har vi Ca 22 000kr/år med fjärrvärme
För en villa på 68kvm? Det låter väldigt dyrt.

Om ni planerar både taklyft och utbyggnad så borde det ju nästan vara värt att räkna på hur mycket extra det skulle kosta att riva allt och bygge ett nytt hus istället.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Elen lär väl inte bli billigare så det är nog aldrig en dålig investering.
Men en ny investering i värme baserad på el är rätt vågad med denna höst/vinterns energipriser och tillgången på el för uppvärmning kan minska fortare än man anar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Z Zlade skrev:
För en villa på 68kvm? Det låter väldigt dyrt.

Om ni planerar både taklyft och utbyggnad så borde det ju nästan vara värt att räkna på hur mycket extra det skulle kosta att riva allt och bygge ett nytt hus istället.
Plus 68 inredd källare så blir ju endå lite yta att hålla varmt.

Det som ger mest pang för pengen och komfort är att se över tätningslister både mellan dom kopplade glasen om det är sådana och i karmarna.

Sen är det isolering på vinden, det brukar vara dåligt med sånt i äldre hus, att rulla ut byggmatta är snabbt och enkelt beroende på konstruktion.

Det är i princip det man kan göra utan större ingrepp och utan stora kostnader som betalar sig relativt snabbt.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Nu var du så dryg att jag inte hade tänkt svara dig :)
Nästa gång kanske lite vänlighet ger dig mer effekt.

Men ja. Med elpriserna nu så är en llvp ett extremt bra pris. Jag har ett normalår sparat in min jämfört med tidigare ägares direktverkande el. I Stockholm.

Men jag vet att "norrlänningar" brukar vara så skeptiska mot all ny teknik.
Jämför du någon annans uppvärmning med din, eller hade du "deras" direktverkande innan du satte in pumpen? Att jag undrar är för att jag i två hus gått från enbart elradiatorer till LLVP som huvudsakliga värmekälla. Trevligare med spridning av värmen och skönt att kunna kyla på sommaren, men besparingarna (exkl sommarmånaderna) har varit rätt måttlig. Det har rört sig om några tusen per år, så inräknat pumpens kostnad och livslängd har det knappt lönat sig alls.

Att tjäna in så stora summor som du nämner låter bara möjligt om man samtidigt sänker temperaturen i huset ordentligt, vilket knappast är fallet om du jämför din egen förbrukning före och efter, men kanske om de tidigare ägarna var frusna av sig.
 
EddieHansson
LLVP ger 3-5 gånger mer värme än elektriska element för varje kW, iaf ner till 10-15 minusgrader. Moderna modeller som Mitsubishi Hero ger bra värme till under 25 minus. Det är en bra och enkel investering, speciellt om ni har dålig isolering idag. Avbetalningsplanen är säker billigare per månad än den el som ni annars hade förbrukat.
 
L Lutte skrev:
Plus 68 inredd källare så blir ju endå lite yta att hålla varmt.

Det som ger mest pang för pengen och komfort är att se över tätningslister både mellan dom kopplade glasen om det är sådana och i karmarna.

Sen är det isolering på vinden, det brukar vara dåligt med sånt i äldre hus, att rulla ut byggmatta är snabbt och enkelt beroende på konstruktion.

Det är i princip det man kan göra utan större ingrepp och utan stora kostnader som betalar sig relativt snabbt.
Helt riktigt, den största besparingen är ju energin man inte behöver köpa och att åtgärderna du föreslår är billiga, enkla och varaktiga även om fastighetsägaren senare skulle byta uppvärmning eller utöka boytan.
 
Rickard.
F fribygg skrev:
Men en ny investering i värme baserad på el är rätt vågad med denna höst/vinterns energipriser och tillgången på el för uppvärmning kan minska fortare än man anar.
OT men vad finns det för seriösa alternativ till el?

Allt förutom eldning är väl baserat på el och jag vet flera med bergvärmepump som drabbas hårdare än vad jag gör av prishöjningen.

Fjärrvärmen lär väl knappast vara oberörd men jag har inte så bra koll annat än att den inte är särskilt prisvärd just nu.
 
Rickard. Rickard. skrev:
OT men vad finns det för seriösa alternativ till el?

Allt förutom eldning är väl baserat på el och jag vet flera med bergvärmepump som drabbas hårdare än vad jag gör av prishöjningen.

Fjärrvärmen lär väl knappast vara oberörd men jag har inte så bra koll annat än att den inte är särskilt prisvärd just nu.
Pellets? Ved? Loggs?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.