S sunqan skrev:
Finns det bara en arbetsgivare i blekinge?

Att byta arbetsplats med samma huvudman brukar resultera i samma lön om det inte finns skillnader i arbetsuppgifter och arbetstid. Det som är bra är att man ksn få tjänstledigt för att prova ett annat jobb. Drt gör att ett sexmånaders vik inte behöver kännas avskräckande...
- Ja det är ju helt naturligt annars hade lönerna skenat iväg, men för den sakens skull ska man ju inte gå miste om årets lönerevision.

- Det är i detta fallet inte aktuellt att återvända till nuvarande kaosartade arbetsplats där mer än 50% av SSKorna har slutat senaste halvåret. Så någon tjänstledighet för att återvända är inte aktuell.

- I princip finns det bara en arbetsgivare om du vill jobba i landstinget. Det finns bemanningsföretag, men deras få utlysta tjänster gäller jobb som ingen vill ha, inte ens med deras lön. Och som sagt, kommunerna har några sjuksköterskor men har under 3 år sett en utlyst tjänst. Givetvis går de mest erfarna först till dessa tjänster. Det lönar sig dessutom att vara bundis med chefen sedan tidigare.
 
Som sagt, sök i kommunen eller grannkommunen istället, byt sedan tillbaka till Landstinget om några år.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Får arbetsgivaren ens göra om en fast anställning till vikariat?
Man blir väl bara utlånad till en annan avdelning?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
F
En kompis till mig som jobbade inom Landstinget som var först tjänstledig för studier i 3-4år och sen efter studierna gick rakt in och sa upp sig hade sin bästa löneutveckling under denna tid. Chefen lyfte dennes lön maximalt och då var dom ändå allt annat än vänner. Anledningen är enkel, ekonomi. Den löneökningen slapp chefen ge nån annan som jobbade arslet av sig och min kamrat jobbade endast 8veckor om året under sommaren. Så jag är inte helt säker på att det är omöjligt med tidernas lönelyft när man säger upp sig inom Landstinget förutsatt att chefen är ett praktsvin och har lätt psykopatiska drag.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Får arbetsgivaren ens göra om en fast anställning till vikariat?
Nej. Inlasad är inlasad, men det kan förstås bli en bökig situation om avdelningen blir övertalig och någon måste sägas upp/omplaceras. Då kanske enda alternativet är tillbaka dit där man inte ville vara till att börja med.
 
Min fru hamnade i en liknande besvärligare situation och hon LASade ut sig och tog ett vikariat.
Har nu en gladare fru som slutat knapra värktabletter.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag har sagt upp mig och sen "löneförhandlat". Det blev minsta möjliga påslag enligt gällande kollektivavtal.
 
J
Om det inte finns så många jobb utanför landstinget då är det bara att antingen nöja sig med lönen eller gå på a-kassa om lönen inte passar. Tyvärr är det så för sjuksköterskor. Jobbar man i Stockholm då är det inga problem för en sjuksköterska att byta jobb och få upp sin lön. Det finns gott om jobb.
Det är många sskor som söker sig till avdelningschef eller vikareriende avdelningschef för att få upp lönen. Det kan vara ett allternativ om hon tycker om jobbet förstås.
Jobbat som sska i 15 år och byte bransch för 10 år sen. har inte ångrat det en sekund. Om jag blev född på nytt, skulle jag aldrig sätta min fot i vård branschen igen. Både arbetsvillkoren och lönen är dåliga, ena värre än den andra.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Min fru hamnade i en liknande besvärligare situation och hon LASade ut sig och tog ett vikariat.
Har nu en gladare fru som slutat knapra värktabletter.
Fick ett frågeteckan kring LASade ut sig? Normalt är det tvärt om att man efter en viss tid genom LAS får ett säkrare anställningsförhållande, ofta tillsvidareanställning.
 
H hammeron skrev:
Jag har sagt upp mig och sen "löneförhandlat". Det blev minsta möjliga påslag enligt gällande kollektivavtal.
Om du har sagt upp dig förhandlar du inte om påslag enligt kollektivavtal. Då är det nyanställning.
 
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Om du har sagt upp dig förhandlar du inte om påslag enligt kollektivavtal. Då är det nyanställning.
Jag menar att jag sagt upp mig, sen har det blivit dags för lönesamtal under uppsägningstiden på 3 månader. Samtalet var som alltid försenat så den ny lönen började gälla retroaktivt.
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Fick ett frågeteckan kring LASade ut sig? Normalt är det tvärt om att man efter en viss tid genom LAS får ett säkrare anställningsförhållande, ofta tillsvidareanställning.
Vad jag menade var att hon lämnade "tryggheten" med en fast anställning för att ta ett vikariat inom ett annat yrke. Vikariatet är precis så långt att hon inte ska få rätt till en fast anställning.
Utlasning var en anspelan på "inlasning" i ett tidigare inlägg. LAS anses ju skapa inlåsningseffekter och minska rörligheten på arbetsmarknaden.
I vissa kvinnoyrken har arbetsgivarna sätt i system att ha stor andel timmanställda. Visst skapar det rörlighet och ger fler personer arbete, men a-kassa och pensionssystem straffar dessa hårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.