F
H HEM2121 skrev:
I en del kommuner har de en duktig energiexpert som man kan få bra råd av.
En annan aspekt, Huset ökar i värde, idag är det svårt att sälja hus som är eluppvärmt.
Faktiskt haft kontakt med dem men var i ett annat ärende. Fick bra info även om jag redan hade hittat en del info själv. 🙂

Ja det är klart.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Sparad energi är sparad energi! Eftersom det är en åtgärd som håller typ hur länge som helst så kommer den att betala sig någongång. Någon skrev att elementen kanske förbrukar 2000kWh, med ett elpris på 1,5kr så är investeringen betald efter 10 år. Så om det går att göra på ett snyggt sätt tycker inte jag att det är något att tveka på.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
hlph hlph skrev:
Sparad energi är sparad energi! Eftersom det är en åtgärd som håller typ hur länge som helst så kommer den att betala sig någongång. Någon skrev att elementen kanske förbrukar 2000kWh, med ett elpris på 1,5kr så är investeringen betald efter 10 år. Så om det går att göra på ett snyggt sätt tycker inte jag att det är något att tveka på.
Även om själva elen är gratis, som den vatit nu vissa timmar senaste dygnen, kostar resten en hel del.

Nätavgift ca 30 öre, energiskatt 50 öre och påslag från elhandelsföretag ca 15-20 öre per kWh ger ungerfär 1 kr även om elen är gratis.

Så 1,5 kr är lågt räknat vinterpris, vi har tur om vi hamnar under 2 kr i södra Sverige SE4
 
  • Gilla
Bjarne 1 och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Även om själva elen är gratis, som den vatit nu vissa timmar senaste dygnen, kostar resten en hel del.

Nätavgift ca 30 öre, energiskatt 50 öre och påslag från elhandelsföretag ca 15-20 öre per kWh ger ungerfär 1 kr även om elen är gratis.

Så 1,5 kr är lågt räknat vinterpris, vi har tur om vi hamnar under 2 kr i södra Sverige SE4
Det är ju väldigt svårt att sia om elpriserna framöver, jag tycker att det är svårt och veta om vi är inne i det nya normala eller om priserna stabiliseras på en låg nivå när vi anpassat oss efter Ukraina kriget. Det jag menar är att man har alltid en stor fördel med att minska energi användningen och elpriset behöver inte vara högst för att det i slutändan ska vara en lönsam investering. Köper man en värmepump behöver man räkna hem den på typ 15 år, men nya element varar ju hur länge sen helst så man behöver inte räkna så noga på lönsamheten. Sen är det ju en annan fråga vad man vill använda dina pengar till.
 
Ytterligare en aspekt angående prissättning av elen är att inom några år (senast 2027) så ska alla elabonnemang vara någon typ av effekttaxa.
Så det gäller att kunna hålla nere effekttopparna till så lågt värde som möjligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F
Demmpa Demmpa skrev:
Ytterligare en aspekt angående prissättning av elen är att inom några år (senast 2027) så ska alla elabonnemang vara någon typ av effekttaxa.
Så det gäller att kunna hålla nere effekttopparna till så lågt värde som möjligt.
Ja med risk för off topic är detta märkligt. Man borde väl uppmuntra att använda elen på natten t ex när det är mindre belastning. Då får man försöka sprida ut sin förbrukning jämt över dygnet. Inte starta kaffebryggaren samtidigt som man laddar bilen etc. 😩
 
Ett annat sätt att få ner återbetalningstiden är ju att se på kostnadssidan. Ta in några fler offerter, kolla om det går att köpa nåt material själv, radiatorer kanske går att hitta begagnade. Om nu det är väldigt viktigt att få lönsamhet i investeringen snabbt.
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Att införa effekttaxa är ett sätt att försöka styra kunderna till att använda elen jämnare.
Förutom uppvärming/varmvatten så är matlagning, klädvård och elbilsladdning som är stora förbrukare i ett vanligt hushåll.
Så genom effekttaxa så kommer fler att undvika att tvätta kläder samtidigt som matlagning.

Även om en 16A diazedsäkring håller för 30A i närmare en timme så lär det bli billigare att inte tvätta & laga mat samtidigt.

https://ei.se/konsument/el/elnatsforetagens-effekttariffer
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Har 2 rum som idag värms upp med varsitt 230V 1000w radiator. Rummen har 2 ytterväggar med ca 100mm isolering.

Efter snack med rörmockare så kostar det ca 16-20k för en komplett installation med 2 nya radiatorer och rördragning till min luftvatten.

Är ju mer eller mindre omöjligt att ge en exakt siffra på besparingen. Finns det några tumregler? Jag har ju ingen elmätning på elementen idag. Men med VP borde man ju få ut 3x så mycket värme.
Du borde kunna få det nya bidraget för energieffektivisering. Läs mer på Boverkets hemsida.
 
Har du utrymme kvar på kompressorn i värmepannan för att koppla in mer element/yta? Risken finns ju annars att du bara flyttar elen från elementen till elpatronen i pannan och då är det el-förbrukningsmässigt ingen vinst (men kan däremot finnas komfort vinster).

Du omöjliggör också möjligheten att helt stänga av det utrymmet och låta det frysa, vilken kanske skulle kunna vara intressant om det är en månad med 5 kr kwh i februari.
 
F
U Uffe 64 skrev:
Du borde kunna få det nya bidraget för energieffektivisering. Läs mer på Boverkets hemsida.
Nä det tvivlar jag på då vi har både luftvatten och luftluft..
 
Man brukar kunna få tag på begagnade radiatorer i riktigt bra skick från någon rivning eller renovering för 50-100 kronor styck. Om det hjäper dig?
 
F
H heimlaga skrev:
Man brukar kunna få tag på begagnade radiatorer i riktigt bra skick från någon rivning eller renovering för 50-100 kronor styck. Om det hjäper dig?
Är nog inte raddarna som är det dyra dock? Men absolut om man hittar två liknande modeller.
 
Brukar inte radiatorer kosta någonstans kring 2000 kronor stycke? Det är en del pengar det också.
 
Vi har typ samma situation hemma, en mindre tillbyggnad som hade eldrivna element och resten av huset som går på värmepump. Vi bytte till vattenburna element i våras, och hur lång tid det tar att löna sig ekonomiskt vet jag inte, men trivselmässigt är det stor skillnad.

Kör på. 👍
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.