F
Har 2 rum som idag värms upp med varsitt 230V 1000w radiator. Rummen har 2 ytterväggar med ca 100mm isolering.

Efter snack med rörmockare så kostar det ca 16-20k för en komplett installation med 2 nya radiatorer och rördragning till min luftvatten.

Är ju mer eller mindre omöjligt att ge en exakt siffra på besparingen. Finns det några tumregler? Jag har ju ingen elmätning på elementen idag. Men med VP borde man ju få ut 3x så mycket värme.
 
Hur värms resten av rummen upp?
 
F
13th Marine 13th Marine skrev:
Hur värms resten av rummen upp?
Luftvatten värmepump. Så de nya kommer kopplas till samma pump. (effekten ska inte vara några problem)
 
  • Gilla
Kristoffer Olofsson och 1 till
  • Laddar…
Oftast blir det jämnare temperatur med vattenburen värme än elradiatorer.
När det är jämnare temperatur så kan man hålle lite lägre rumstemperatur.

Med vattenburen värme så sker huvudstyrningen centralt (när systemet är rätt injusterat), lokala termostaterna ska bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.

Elradiatorer har hysteres, vissa mer (tex bimetalltermostater) vissa mindre (tex modulerande elektroniska termostater).
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Har 2 rum som idag värms upp med varsitt 230V 1000w radiator. Rummen har 2 ytterväggar med ca 100mm isolering.

Efter snack med rörmockare så kostar det ca 16-20k för en komplett installation med 2 nya radiatorer och rördragning till min luftvatten.

Är ju mer eller mindre omöjligt att ge en exakt siffra på besparingen. Finns det några tumregler? Jag har ju ingen elmätning på elementen idag. Men med VP borde man ju få ut 3x så mycket värme.
Alltså mellan 8-10k per radiator, själva radiatorn kostar antagligen runt 2-3k st + lite rör om det är "normala" grejer. Det är säkert ett rimligt pris, men majoriteten av hela kostnaden ligger såklart i hanterkarens timpris, vilken der dessutom är rot på. Jag skulle def gjort det av många skäl, slippa brödrostarna, långsiktig ekonomi etc. Men hör dig för med en extra firma/offert för att jämföra.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
F
Demmpa Demmpa skrev:
Oftast blir det jämnare temperatur med vattenburen värme än elradiatorer.
När det är jämnare temperatur så kan man hålle lite lägre rumstemperatur.

Med vattenburen värme så sker huvudstyrningen centralt (när systemet är rätt injusterat), lokala termostaterna ska bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.

Elradiatorer har hysteres, vissa mer (tex bimetalltermostater) vissa mindre (tex modulerande elektroniska termostater).

Raddarna är ganska gamla, säkerligen bimetall. Knäpper ljudligt när den slår av och på.
G guggen skrev:
Alltså mellan 8-10k per radiator, själva radiatorn kostar antagligen runt 2-3k st + lite rör om det är "normala" grejer. Det är säkert ett rimligt pris, men majoriteten av hela kostnaden ligger såklart i hanterkarens timpris, vilken der dessutom är rot på. Jag skulle def gjort det av många skäl, slippa brödrostarna, långsiktig ekonomi etc. Men hör dig för med en extra firma/offert för att jämföra.
Ja jo självklart är det jobbet som kostar. Ja sugen på att göra enbart av bekvämligthet. 😅 Men vore intressant att veta eventuell besparing också. 🤓
 
F Fideliox skrev:
Raddarna är ganska gamla, säkerligen bimetall. Knäpper ljudligt när den slår av och på.

Ja jo självklart är det jobbet som kostar. Ja sugen på att göra enbart av bekvämligthet. 😅 Men vore intressant att veta eventuell besparing också. 🤓
Återbetalningstiden är nog väldigt lång, lite beroende på planlösning och hur du har termostaterna. Om du ligger lite högre i temp på värmepumpen än elraddarna så lär de ju inte gå särskilt mycket...
 
  • Gilla
Bjarne 1
  • Laddar…
Om man vet när huset är byggt och isolerat, hur stort det är, 1-plan eller 2-plan och var i landet det står så kan man grovt uppskatta energibehovet både brutto och netto med värmepump. Det kan man ju räkna per kvadratmeter också om man tittar på enskilda rum i huset.
 
F
P PurreP skrev:
Återbetalningstiden är nog väldigt lång, lite beroende på planlösning och hur du har termostaterna. Om du ligger lite högre i temp på värmepumpen än elraddarna så lär de ju inte gå särskilt mycket...
J Josth skrev:
Om man vet när huset är byggt och isolerat, hur stort det är, 1-plan eller 2-plan och var i landet det står så kan man grovt uppskatta energibehovet både brutto och netto med värmepump. Det kan man ju räkna per kvadratmeter också om man tittar på enskilda rum i huset.

Detta är en liten tillbyggnad mot resten av huset. Så mellan husen är en tjock husvägg och isolerad dörr så det läcker nog inte så mycket värme mellan ytorna. Tillbyggnaden är ca 16 kvadrat, ligger på platta, byggt 2005 men med ganska tunn isolering på ca 100mm. Allting ligger på samma plan.

Själva tillbyggnaden är uppdelad i två rum med ett dörrhål emellan fast utan dörr. Det ena rummet är mindre och agerar bara passage medans det andra rummet är större. Hade kanske räckt med en radiator.

Har bara bott ett år så jag vet inte riktigt förbrukningen. I december förra året använde vi ca 1200kwh totalt men då körde vi 13-15 grader i tillbyggnad samt täckte fönster och dörr med filtar. 😹
 
Beroende på vad du har för huvudsäkringar och belastning så kanske du kan gå ner ett snäpp i huvudsäkring efter bytet och då kan du spara in en del där.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
F
D Dublin skrev:
Beroende på vad du har för huvudsäkringar och belastning så kanske du kan gå ner ett snäpp i huvudsäkring efter bytet och då kan du spara in en del där.
Nja blir nog tvek. Ligger på 20A idag. När VP elspets på 9kw och elbilsladdare kör samtidigt blir det mycket kvar.
 
Om man gissar på Hörby som har DVUT -10,1 °C så uppskattar jag att du kan spara drygt 2000 kWh per år med värmepump istället för direktverkande el i utbyggnaden. Dock med en innetemperatur på 21 °C. 10 cm isoleringen är lite för att vara byggt 2005 så man får se utbyggnaden som äldre än så.
 
T
Ur miljöaspekt kanske det är bättre att köra vidare på el, vi skall ju ställa om till EL vettu!
 
  • Gilla
  • Haha
Ockupanten och 2 till
  • Laddar…
H
F Fideliox skrev:
Har 2 rum som idag värms upp med varsitt 230V 1000w radiator. Rummen har 2 ytterväggar med ca 100mm isolering.

Efter snack med rörmockare så kostar det ca 16-20k för en komplett installation med 2 nya radiatorer och rördragning till min luftvatten.

Är ju mer eller mindre omöjligt att ge en exakt siffra på besparingen. Finns det några tumregler? Jag har ju ingen elmätning på elementen idag. Men med VP borde man ju få ut 3x så mycket värme.
I en del kommuner har de en duktig energiexpert som man kan få bra råd av.
En annan aspekt, Huset ökar i värde, idag är det svårt att sälja hus som är eluppvärmt.
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
F
J Josth skrev:
Om man gissar på Hörby som har DVUT -10,1 °C så uppskattar jag att du kan spara drygt 2000 kWh per år med värmepump istället för direktverkande el i utbyggnaden. Dock med en innetemperatur på 21 °C. 10 cm isoleringen är lite för att vara byggt 2005 så man får se utbyggnaden som äldre än så.
Ja Hörby blir close enough. 😆

Ja utbyggnad är nog ursprungligen tänkt som förråd eller gardrob eller liknande. Men mig veterligen använde förra ägare det som boyta så att säga.

2000kwh är ju inte fy skam om elpriserna håller i sig under vintrarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.