Vilken länk ?
 
  • Gilla
Poontus och 1 till
  • Laddar…
varmepumpar/luft-vatten-varmepump/bonus-air-10/
Här kom länken.
 
gör om gör rätt, ofullständig länk :(
 
Hur djupt kan en jordvärmeslang plöjas ned?
 
Om du syftar på mitt projekt så tror jag att plöjning är uteslutet, det är för mycket sten i marken. Gräva ner kanske går en meter i bästa fall.
 
j-o75 skrev:
[länk]

Nu borde det gå.
märkligt säljargument att det vore en fördel att vattnet går ut ur huset. jag hade inte vågat, får du ett strömavbrott (eller ett haveri för den delen?) då lär den frysa sönder.
dom på Nibe är av samma åsikt att detta är en nackdel
https://www.youtube.com/watch?v=t8fobtkuHPo
 
Det är en fördel att ha vatten till en kondensor ute förutsatt att alternativet är att ytterligare växla av med glykol genom en vägg. Då tappar man energi i växlingen. Men att ha kondensorn inne borde vara bättre. Förutsätter förmodligen också att en kyltekniker drar och monterar rör istället för en rörmokare som inte har behörighet att dra köldmedierör.
 
Poontus skrev:
märkligt säljargument att det vore en fördel att vattnet går ut ur huset. jag hade inte vågat, får du ett strömavbrott (eller ett haveri för den delen?) då lär den frysa sönder.
dom på Nibe är av samma åsikt att detta är en nackdel
[länk]
Konstigt om Nibe har den åsikten för de flesta av deras modeller har vatten till utedelen.
 
j-o75 skrev:
Vad tror ni om en sådan som på länken? värmepump utan innerdel som går att koppla till befintligt system, alltså skulle man kunna behålla befintlig vedpanna och elda dom kalla dagarna?
Klart det funkar men för att få vv måste vp jobba med hög temp hela tiden vilket ger dåligt cop samt sliter på vp och om man kör den mot tanken måste man se till att inte 80 gradigt vatten går ut till utedelen. Även tex ctc och nibe har liknande modeller vilka går att köra mot tank eller via rums termostat.
 
Samma hus i båda exempel, jämförelse Luftvatten Nibe 2040-80 , Bergvärmepump 1245-8
Uträkningen är gjord av Rickard på vpforum så den är garanterat korrekt. Efter 15 år har man sparat 50 000 kr mer med bergvärmepumpen än om man hade valt luft/vatten pump. Är vi klara, tack.

Tabell som jämför kostnader och besparingar för luftvatten- och bergvärmepumpsystem över 15 år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tabell som visar kostnadsjämförelse och besparingar med bergvärmepump jämfört med luft/vatten pump över 15 år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du verkar ha svårt att fatta vad ex jag skriver. Det går inte att bara ta "ett hus" och räkna på. Det enda din uträkning visar är att för just det huset sparar man 50.000 på 15år.
Det är då inte medräknat en ev dyrare kostnad att byta bergvärmepumpen ex.
Dessutom beror det helt på framledningstemp m.m.
Det finns hus och exempel med låg framledningstemp där luft/vatten är mer lönsam. Så nej vi är inte klara tills du läser på lite bättre.
Jag har ingen aning om vem Rickard på något forum är, eller vad han har för utbildning? Det bevisar inte ett skit i mina ögon. Jag vet vad jag själv har för kunskap och erfarenhet.
 
Exemplet är säkert korrekt men det beror naturligtvis på vart huset ligger i södra Sverige kommer skillnaden bli mindre. Låg framledning är det är inte bara luft vatten som drar fördel av även en bergvärme vp får högre cop med lägre framledning. Varför tror du att luft vatten skulle vara billigare att byta ut hur många 10-15 år gamla inne delar går det koppla ny ute del mot utan att köpa till extra prylar som tex styrning ? Tror inte exemplet ovan tog hänsyn till den längre förväntade livs längden på bergvärme alternativet utan räknade med samma service kostnad. Rickard Marklund är ägare av värmepumps forum är utbildad inom styr regler och har en del kunskaper inom just vp teknik.
 
Går det tex att docka en Nibe F2040 mot äldre inne del VVM300 som är ca 10 år gammal utan att behöva köpa till dyra prylar?
 
Du får nog köpa till ett styrsystem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.