H Henrik Sörensen skrev:
Du bör ta fackhjälp om du inte får högre än 47 °C i beredaren. Läs om legionella (en form av lunginflammation) på Folkhälsomyndigheten, Boverket, eller 1177. Det är inget man vill riskera, den kan utvecklas allvarligt. [länk]
Fast han skriver ju också att den spetsar vattnet
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
F
F fribygg skrev:
Att tänka på solceller kostar inget, ger inget i december men om tanken värmer är det ingen skada skedd heller.
Investerar man i solceller lär man iaf dagtid under sommarhalvåret kunna minska sitt behov av inköpt el och med kombinationen lokaleldstad och solceller kan man sannolikt minska mängden köpt elenergi för uppvärmning och varmvatten på helåret.
Vi har solpaneler på vårt hus, vi köper ingen el från april/maj till december. Uppvärmningen av huset sköts mha jordvärmepump. "Myseldar" ibland i insatskamin i fd öppen spis.
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
D Drutten2000 skrev:
Gjorde samma beräkning själv häromdagen. Men här kostar veden 2650 kr/kubiken och då eldas det med viss vördnad när temperaturen sjunker under -14 och luft-vatten värmepumpen går över på elpatron. Kan acceptera ett det är lite kallt i bland men när man får betala en bättre solsemester bara för att kunna stanna kvar i den så känns det lite motigt.
 
Det är ohemult :thinking:
 
Alternativintäkten istället för att hålla på och elda är ju inget någon tar i beaktning, inte heller komfortvärmen i en ständig svajande vedeldning.

Visst det är skönt när brasan är igång och mysigt i en soffa men för de flesta (åtminstone i min erfarenhet) är inte temperaturer mellan 17-25 grader speciellt läckert utan du önskar ju en jämn och fin värme över dygnet. Sen hur mysigt är det och hämta ved hela tiden, komma ihåg och beställa ved, stå och starta en ny brassa varje morgonen i 17 grader.

Jag vet inte. Jag föredrar och låta huset uppvärmning sköta sig själv.

Så, lägger man till dessa två komponenter så är de nog svårt och få ihop kalkylen. Men har man ont om pengar kan ju ens egen arbetstid på fritiden generera något men då tror jag det finns bättre alternativ och lägga sin energi på.
 
  • Gilla
Grumsgrums
  • Laddar…
Man bör också ta med klimatpåverkan och förkortad livslängd för befolkningen beroende på utsläppen från vedeldning i kalkylen.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Fast han skriver ju också att den spetsar vattnet
Aha, jag begrep inte den formuleringen. Men då är det
nino nino skrev:
Fast han skriver ju också att den spetsar vattnet
Aha, ja, tack. Det låter som det går åt en del el, där, men du har nog rätt.
 
D Drutten2000 skrev:
Gjorde samma beräkning själv häromdagen. Men här kostar veden 2650 kr/kubiken och då eldas det med viss vördnad när temperaturen sjunker under -14 och luft-vatten värmepumpen går över på elpatron. Kan acceptera ett det är lite kallt i bland men när man får betala en bättre solsemester bara för att kunna stanna kvar i den så känns det lite motigt.
Dörr du bor skulle jag vilja sälja ved!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
F Fagerfjäll skrev:
Jag erkänner att jag inte läst alla svar, men kan inte solpaneler vara något för dig att tänka på?
Sol celler är super!! Vi har haft det sen 2017 och först nu i december betalar vi en elräkning igen. Beror på att vi skaffade 2 Elbilar i februari men fick igång extra paneler på garaget först 15 juli. Så det vi säljer från mars-okt räcker överskottet oftast att betala vintermånaderna.
 
  • Gilla
Lelle - Hyfsat händig och 1 till
  • Laddar…
Nancy Biäng Nancy Biäng skrev:
En fundering så här i skyhöga elprisers tid. Jag har en gammal bergvärmepanna, förmodligen inte helt effektiv, och för ett år sedan installerade jag två kaminer. Nu har jag sänkt kurvan på pannan till 3 och då håller sig temperaturen runt 17 grader inne och så eldar jag i kaminen för att hålla den över detta, är det något jag ens tjänar på? Tänker att brasan behöver syre, drar det ur rummet som förmodligen drar den genom fönstren som ju inte är 100 täta. Detta innebär väl att det drar in mera och att den kalla luften som dras in rasar ner på elementen och då kanske det inte blir någon skillnad på returvattnet, eller har jag fel? Förbrukningen har minskat, men det har även utetemperaturen, så det är svårt att se.
Har ni några andra tips och trix för att sänka elkonsumtionen? Jag har redan timpris och kör tvätt/disk på nätterna och duschar efter 22.00.
Vad du har för ventilationssystem spelar lite roll också.

Jag själv som har ett hus med självdrag, där är en del av luften som används vid eldning sådan som skall ventilerats bort.
 
Vad alla hitills inte verkar ha tänkt på är att oavsett vilken värmekälla man har som på något sätt är termostatstyrd - antingen rumstermostater eller på elementen eller någon annanstans så påverkas dessa termostater av värme naturligtvis.
Och var dessa termostater sitter så påverkas dem olika om du tillför värme med annan värmekälla.
Om du tex har rumstermostat inställd på 17⁰C och eldar i kamin så slår den naturligtvis ifrån och tillskottet av värme från ordinarie värmekälla upphör helt.
Då blir din sekundära (kaminen) värmekälla den enda värmekällan fram till dess att termostaten slår på igen när temperaturen går under 17⁰C.
Om man istället har individuella termostater på tex element under fönstren så kan det hända att dem fortfarande ger värme, men det beror helt och hållet på hur luftrörelserns är i varje specifik bostad, så det är omöjligt att säga för det är så många saker som påverkar. Har du tex mycket kallras vid fönstret så slår förmodligen den termostaten på.
 
  • Gilla
Jerken1 och 3 till
  • Laddar…
Trodde att man kommit lite längre inom energisektorn. Elda med ved för att hålla värmen inomhus i 2100-århundradet! En sak är dock säker, det lönar sig inte för mig med vedeldning, men däremot måste jag sanera hela gaveln mot grannen från hans vedeldarsot varje vår och måla om nästan varje år. Tyvärr kan ju de flesta inte elda, utan pyreldar för att spara ved med stor fara för soteld. Man ser ju hur många eldsvådor som helst som börjat i skarven skorstenen - taket i dagstidningarna.
 
D Drutten2000 skrev:
Gjorde samma beräkning själv häromdagen. Men här kostar veden 2650 kr/kubiken och då eldas det med viss vördnad när temperaturen sjunker under -14 och luft-vatten värmepumpen går över på elpatron. Kan acceptera ett det är lite kallt i bland men när man får betala en bättre solsemester bara för att kunna stanna kvar i den så känns det lite motigt.
Med tanke på att Byggmax tar 1250;-/m3 staplad björkved, dvs kanske 800:- stjälpt, så undrar jag nog var du bor... Eller är det hemkört inkl uppstapling med rörligt timpris:)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Man bör också ta med klimatpåverkan och förkortad livslängd för befolkningen beroende på utsläppen från vedeldning i kalkylen.
Nej nej nej. Den behöver man inte bry sig om... de har jag lärt mig från fossilbilsförarna:rofl:
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
V Vedhuggarrn skrev:
Dörr du bor skulle jag vilja sälja ved!
Välkommen till Stockholm. Det kan behövas lite konkurrens på vedmarknaden.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.