Efter en arbetsdag där man slitit för att tjäna pengar till elräkningen är det fan så gott att en kulen kväll dra igång en rejäl brasa i kaminen med veden man själv sågat och klyvt.

Visst, veden är svindyr i arbetskostnad räknat men det är värt varenda öre när man sitter och njuter av värmen och ett par öl.

Sett ur det perspektivet lönar det sig att elda.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johanryd12345 och 1 till
  • Laddar…
T
Keiller Keiller skrev:
Efter en arbetsdag där man slitit för att tjäna pengar till elräkningen är det fan så gott att en kulen kväll dra igång en rejäl brasa i kaminen med veden man själv sågat och klyvt.

Visst, veden är svindyr i arbetskostnad räknat men det är värt varenda öre när man sitter och njuter av värmen och ett par öl.

Sett ur det perspektivet lönar det sig att elda.
Japp, och som sagt så sparar det gott om cash om man dels har innegivare till sitt centralvärmesystem som slutar mata värme när lokaleldstaden bidrar. På den gamla goda tiden när jag hade oljepanna, halverades nästan oljeförbrukningen när jag monterade in en täljstenskamin
 
S
L L A Axelsson skrev:
För de flesta skulle några hundra kvadratmeter bostadsyta vara en kvarnsten om halsen.
Nja drygt 200 ger frihet - känner ingen "kvarnsten".:crysmile:
 
S
T Träkåk skrev:
Har du dina träd i en bunker så du måste vattna, göda och ha växtlampor eller va raljerar du över?
Det verkar var du som "raljerar" över att veden fäller, transporterar, kapar och klyver sig själv utan kostnad.:crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
S
F Finndjävel skrev:
Tycker inte att arbete man gör på fritiden ska räknas som en kostnad om man gör egen ved. Det är ju en hobby, folk sitter knappast och fakturerar timdebitering då dom sitter här och skriver inlägg heller.

Skulle nog säga att det är "nästan" gratis bortsett från lite nya kedjor, bränsle och kedjeolja.
Vem har pratat om arbetstidskostnad?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
S
A ArneTW skrev:
Berätta mer om kostnaderna...

Vad tar du ut för timavgift när du måste umgås med barnbarnen?

/ATW
Ingen - hur mycket brukar du ta? :crysmile::crysmile:
 
F
L L A Axelsson skrev:
För de flesta skulle några hundra kvadratmeter bostadsyta vara en kvarnsten om halsen.
Surt sa räven..
 
F
F Finndjävel skrev:
Tycker inte att arbete man gör på fritiden ska räknas som en kostnad om man gör egen ved. Det är ju en hobby, folk sitter knappast och fakturerar timdebitering då dom sitter här och skriver inlägg heller.

Skulle nog säga att det är "nästan" gratis bortsett från lite nya kedjor, bränsle och kedjeolja.
Kostar det nåt att skriva här..? Det visste jag inte.
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
T
S sonabr4000 skrev:
Det verkar var du som "raljerar" över att veden fäller, transporterar, kapar och klyver sig själv utan kostnad.:crysmile::crysmile:
Det gör dom ju om ju i princip
 
  • Haha
sonabr4000
  • Laddar…
S sonabr4000 skrev:
Ingen - hur mycket brukar du ta? :crysmile::crysmile:
Måste vara jobbigt att vara tvungen att utföra gratisarbete. Det är väl inte bara tid som försvinner utan även transporter och slitage på inventarier och maskiner/fordon.

/ATW
 
T
Kört ved hela dan idag. Har gått åt en halvliter diesel, 1 liter bensin och lite kedjeolja och kanske 50:- i slitage på sågkedjan. Fått nyttigt kroppsarbete och sluppit gå på gym. Det är "gratis" så vad är det att skriva så mycket om. Antingen lägger man en massa tid på att fixa sin ved eller så köper man ett lass stockar och hyr en vedmaskin och kör sin ved om behov av stora volymer. Billigt blir det i vilket fall sett till låg investering. Egen tid får man lägga i alla lägen. Värmepump och återvinning i ventilationen och solpaneler så blir det billigare i drift och mer fritid javisst men investeringen är riktigt saftig. Lånar man dessutom till prylarna så är det en helt annan kalkyl
 
S
T Träkåk skrev:
Kört ved hela dan idag. Har gått åt en halvliter diesel, 1 liter bensin och lite kedjeolja och kanske 50:- i slitage på sågkedjan. Fått nyttigt kroppsarbete och sluppit gå på gym. Det är "gratis" så vad är det att skriva så mycket om. Antingen lägger man en massa tid på att fixa sin ved eller så köper man ett lass stockar och hyr en vedmaskin och kör sin ved om behov av stora volymer. Billigt blir det i vilket fall sett till låg investering. Egen tid får man lägga i alla lägen. Värmepump och återvinning i ventilationen och solpaneler så blir det billigare i drift och mer fritid javisst men investeringen är riktigt saftig. Lånar man dessutom till prylarna så är det en helt annan kalkyl
0.5l diesel & 1l bensin under en hel arbetsdag - snacka om självbedräglig glädjekalkyl...
Högg du resten med yxa och handsåg...? :crysmile:
Jag har såväl värmpump och solpaneler samt stödeldar med ved men är inte naiv och blundar för reella kostnader.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
T
S sonabr4000 skrev:
0.5l diesel & 1l bensin under en hel arbetsdag - snacka om självbedräglig glädjekalkyl...
Högg du resten med yxa och handsåg...? :crysmile:
Jag har såväl värmpump och solpaneler samt stödeldar med ved men är inte naiv och blundar för reella kostnader.
Va du hackar och beter dig, tråkig attityd verkligen. Kanske gick 1l diesel att köra 100m samt göra några lyft med traktorn och 1,5l bensin till sågen. I princip gratis i vilket fall
 
S
T Träkåk skrev:
Va du hackar och beter dig, tråkig attityd verkligen. Kanske gick 1l diesel att köra 100m samt göra några lyft med traktorn och 1,5l bensin till sågen. I princip gratis i vilket fall
Inte meningen att "hacka" men kan inte svälja vilka glädjekalkyler som helst. Jag jobbar själv med ved från egen skog vet att om man är ärlig mot sig själv så ligger det helt andra kostnader förutom dieseln, bensinen och oljan. T.ex. Inköp, underhåll och reparation av maskiner. Sen finns det dom som skaffar maskiner och ljuger för sig själva att de behövdes även till annat....
Vad beträffar gym så är det ingen utgift jag sparar pga vedarbete. Är man inte rädd för att röra på sig i dagliga livet behöver man inget gym.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
S
A ArneTW skrev:
Måste vara jobbigt att vara tvungen att utföra gratisarbete. Det är väl inte bara tid som försvinner utan även transporter och slitage på inventarier och maskiner/fordon.

/ATW
Tycker inte att det är så jobbigt, bara man inser vad man håller på med och inte inbillar sig en massa självbedrägerier.
Har jobbat med ved i mer än 40 år och har varken behov av att lura mig själv eller förneka fakta.
Bara som exempel "sparar in gymkort" - ett av de lägst stående argument jag hört...
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.