Mikael_L
Jag brukar köra med mörkvita pengar ... :D
 
Henri skrev:
Det finns antingen svart eller vitt. Inget där emellan.
Ja, jag väljer antingen eller.
 
Grabber kan hjälpa utan betalning. Inom familjen är det ok skattemässigt. Du kan efteråt ge honom pengar i present. Finns ej gåvaskatt. Rätt skattemässigt.
Länsförskringar har en s.k. medhjälpare försäkring för ca 300 kr om året. Täckna den!
Då är allt rätt. Och presenten bör ligga på 80/h ;)

Annars blir han arg och ledsen att man betalar vitt så lite...
Eller hade han en läkartjänst innan?
 
Tar han ut en F-skattsedel så kan ni ju utnyttja ROT-avdraget. Rent pengamässigt blir det väl ungefär som svartlönen, men det har ju andra fördelar.
 
Via Fora kan du teckna nödvändiga försäkringar, att chansa utan kan ruinera dig om grabben skulle råka bli invalidiserad.
Kör 80kr / timmen - vita pengar och betala skatt och arbetsgivaravgifter då kan både du och grabben sova gott och han börjar dessutom tjäna till sin framtida pension.
 
kamilenski skrev:
Grabber kan hjälpa utan betalning. Inom familjen är det ok skattemässigt. Du kan efteråt ge honom pengar i present. Finns ej gåvaskatt. Rätt skattemässigt.
Länsförskringar har en s.k. medhjälpare försäkring för ca 300 kr om året. Täckna den!
Då är allt rätt. Och presenten bör ligga på 80/h ;)

Annars blir han arg och ledsen att man betalar vitt så lite...
Eller hade han en läkartjänst innan?
Får man verkligen ge en gåva i anslutning till en motprestation?
 
Hästgård skrev:
Får man verkligen ge en gåva i anslutning till en motprestation?
Nej, prestationen och pengagåvan har inget samband. Det är en ren tillfällighet att den unge mannen plockat skräp i en månad och sedan får en gåva.:)
Annars kan ni ju alltid ta ett parti poker, där svärsonen råkar vinna. Pokervinster skulle tydligen vara skattefria, vad jag hört.
 
Hästgård skrev:
Får man verkligen ge en gåva i anslutning till en motprestation?
Om du saknar arvingar, väljer du via testamente vem får vad. Inte ger du en elak idiot det som blir kvar?
Fundera själv...
 
Hemmakatten
80;- per timme är för lågt. Det är mindre än vad folk betalar för en städerska svart eller en sommarjobbande östeuropeisk hantverkare.

Minst 100:-, per timme vitt,gärna lite mer. Min inställning är att man skall "peppa" sina nära o kära och inte stjälpa de med taskiga löner.
 
andersmc skrev:
Nej, prestationen och pengagåvan har inget samband. Det är en ren tillfällighet att den unge mannen plockat skräp i en månad och sedan får en gåva.:)
Annars kan ni ju alltid ta ett parti poker, där svärsonen råkar vinna. Pokervinster skulle tydligen vara skattefria, vad jag hört.
Så ska en slipsten dras!
 
Hemmakatten skrev:
80;- per timme är för lågt. Det är mindre än vad folk betalar för en städerska svart eller en sommarjobbande östeuropeisk hantverkare.

Minst 100:-, per timme vitt,gärna lite mer. Min inställning är att man skall "peppa" sina nära o kära och inte stjälpa de med taskiga löner.
Visst, jag håller med om att för ett bra jobb så kan man betala bra även om det råkar vara en när och kär utan utbildning. Men lyfter personen a-kassa samtidigt och jobbar för 80:- timmen svart så är det väl en rätt bra deal. Nu kanske TS svärson inte har a-kassa, eller väljer att avstå den om han får ett tillfälligt jobb, men 100:- svart blir ändå en rätt hygglig lön jämfört med vad många tjänar vitt på vanliga jobb så oavsett om det är 80:- eller 100:- så är det inte direkt en slavlön.
 
Hemmakatten skrev:
80;- per timme är för lågt. Det är mindre än vad folk betalar för en städerska svart eller en sommarjobbande östeuropeisk hantverkare.

Minst 100:-, per timme vitt,gärna lite mer. Min inställning är att man skall "peppa" sina nära o kära och inte stjälpa de med taskiga löner.

Var bor du? Min grannens son som är 28 fått sitt första jobb i mars som bilmekaniker /provanställning 6 mån för 15714:- BRUTTO i månaden, De tyckte det var för lågt och kontaktade facket. Det var inte för lågt! 40 timmar i veckan.

Men visst. En del av oss här har detta i timman.
 
Mikael_L skrev:
Ge han 600:- / dag (om det är svart*), det motsvarar trots allt 18000/ mån i vanligt lönearbete.
Sen har du en bonus beredd, om du tycker att han jobbat på riktigt bra får han 100 eller 200 extra om dagen i efterhand (som du kan ha hemlig eller meddela i förhand).


*Svart tycker jag är lite starkt ord för lite tjänster familjemedlemmar mellan. Rent tekniskt så är det säkert svarta pengar. Men om jag sticker till min dotter lite pengar då och då när hon hjälper till att måla huset, klippa gräsmattan, olja altanen osv osv skulle jag aldrig ta upp det till beskattning.
Jag håller helt med om allting här....

Lagom summa i lön och sen om du är nöjd och har råd så köper du en present som bonus för väl utfört arbete typ verktyg, resa eller liknande för några tusen typ..

Jag brukar vara nitisk men inom släkten ser jag det knappt som svart ändå även om det självklart är det.

Medhjälparförsäkring finns via LRF även om det är Länsförsäkringar som står bakom den ( du kan ringa antingen LF eller LRF). Kostar runt 300 kr/år som Kamilenski sagt och är väl värd pengarna. Gäller för olycksfallsskador med relativt lågt invaliditetsbelopp men ändå ett hyffsat skydd iaf. Inte sämre än många vanliga arbetsgivarförsäkring. Försäkringen gäller dessutom då för hela året och andra medhjälpare också
 
AXS
Mitt tips är att inte köra på timlön, bättre ge per dag eller för hela arbetet. Annars blir det bara konstigt om du vill ta lite ledigt och bjuda honom på en öl.
Får han lön då eller inte? När jag jobbat så har jag mer sett det som en rolig grej och sen pengar som tack för hjälpen. När jag fått timlön har det blivit
mer som ett riktigt jobb och man räknar mer timmar än har skoj.
 
Håller nog med om att 80:-/tim låter rimligt. Det är väl en normallön minus skatt. För bra ska han inte få det, då curlar man ju bara... Han lär ju skaffa sig ett jobb. Ursäkta mig nu, men nog förstår jag din välvilja då det hjälper din dotters tillvaro. Men om han är långtidsarbetslös så är detta inte ett bra sätt att hjälpa honom på :/ Egentligen så är ju ditt jobb åt honom bara ett tidsfördriv. Ett tidsfördriv han inte borde ha tid med, som arbetssökande?

24 år,
Christian
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.