Hej,

Hoppas någon villig själ vill underlätta mig i badrumsdrömmarna, angående offerten som jag tycker är för tokhög för ca knappt 3 kvm efter vad man har läst på forum om hur mycket andra har betalat.

Bor i Halmstadstrakten, om det skulle hjälpa någon att veta vad brukar badrumsofferter gå ut på.

Till badrumsdrömmen, har jag tänkt lägga in ny våtrumsmatta och våtrumstapeter och samt all ny inredning.

I offerten ingår:

Demontering bortkoppling VVS, utrivning golvmaterial och väggmaterial
Bortforsling samt deponi av rivet material
Ny elförberedelse till golvbrunn
Utbyte golvbrunn
Lev uppsättning Plyfa P30 samt gips på väggar
Taket målas med vit våtrumsfärg
Lev inläggning ny golvvärmeslinga T2 Röd 100 w m2
Primning samt fallspackling till brunn med ingående TM-rot fiber snabb 180kg
Duschdörrar montering
Handdukstork montering
Toalett inkoppling
Kommod och spegel montering
Komplett mjukfogning
Lev och montage tröskel och dörrfoder.
Elektriker kopplar golvvärme/spegelbelysning


= 46 000 efter ROT och då debiteras El och rörmaterial, kopplingar packningar ev. avstängare separat. Och det kostar 55 000 innan ROT.

Undrar om det är för dyrt för våtrumsmatta/tapet?
Det här är första gången som jag renoverar badrum så är inte ordentligt insatt oavsett hur mycket man googlar så hamnar priset annorlunda än vad jag har fått.
 
Ingår leverans och läggning av våtrumsmatta och tapet i offerten? (Det ser man i alla fall inte.) Endast montering av kommod, spegel, toalett, handdukstork och duschdörrar, inte prylarna? Elförberedelse till golvbrunn, vad är det?
 
46' efter ROT för detta tycker jag är fullt rimligt beroende på vad ni har valt för grejer.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Oj! Skrev fel det skulle vara förberedelse till golvvärme. Och det ingår valfri våtrumsmatta och våtrumstapet samt läggning av dessa material. Men då ingår det ej kommod, toalettstol, blandare, dusch, duschdörrar, handdukstork o.s.v.
Utan det får man köpa antingen via golvläggaren eller själv, som sagt är ej insatt i det som har med rör att göra och kommod köper jag själv.

Det är enbart materialkostnad 25 000 och arbetskostnad på 30 000.
Alltså i totala priset är det arbetskostnad, samordning, byggmaterial, tätskikt, fästmaterial, ställkostnad avs. servicebil stod det i offerten.
 
Jag reagerar lite över arbetet med väggarna. Varför byta ut väggmaterialet och momntera plyfa och gips. Om det vore för att sätta kakel så finns det viss logik, men för plastmatta?

Om jag räknar rätt baklänges för ROT så är det alltså 25 000 material och 30 000 arbete före ROT.

Det känns väl iofs som en rimlig nivå, det motsvarar lite drygt en till 1,5 vecka arbete. Fast vi vet ju inget om storlek osv.

Materialkostnad på 25 000 är väl heller inte så mycket att orda om, men det beror givetvis på vad som ingår av material? Jag blir också nyfiken på vad som menas med elförberedelse golvbrunn?
 
Redigerat:
Bob_the_builder
Det är dyrt att anlita hantverkare... Tyvärr känns det inte orimligt, ens för 3 m2 med våtrumsmatta. Hade ni valt kakel&klinker hade det dragit iväg ännu mer. Prova att ta in en offert till så ni får något att jämföra med.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Mattläggaren sa att hela arbetet kommer att ta ca 3 veckor med elektriker, rörmokare osv.

Som jag skrev innan så skrev jag snabbt och menade då elförberedelse till golvvärmen, inte till golvbrunnen. Hur menar du med storleken? Menar du då badrummets storlek, så är det ca 3 kvm.

Gips och plyfa antar jag att det behövs byta eftersom det finns hundratals hål i väggarna och dessutom är badrummet rätt så gammalt, men jag var mer ute efter om priset verkade rimligt då badrummet är ca 3 kvm.

Tack för alla svaren som jag har fått på min fråga angående om priset!
 
Orimligt är det inte, men kanske i den högre prisregionen. Men som flera redan svarat dig så ta in fler offerter så du har något att jämföra med.

Lycka till!
 
Ja jag missade att storleken stod i första inlägget.

Ja 30 000 i arbete låter inte anmärkningsvärt. Det är många moment, olika hantverkare skall komma in och i många fall kanske bara göra en halvtimmes arbete innan nästa moment kan påbörjas osv.

Vad gäller väggar: Jo om det finns massor med hål och mindre ojämnheter så är det säkert en lämplig åtgärd att sätta en ny skiva över, eller istället för en äldre gipsskiva, om det finns. Men om det "bara" är sådana problem med den gamla väggen så finns det oftast ingen anledning att helt riva ut och ersätta.

Beskrivningen låter mer som en förberedelse för kakling, där man behöver en stabil styv vägg. Men det kan givetvis finnas större fel, ex. om en vägg lutar eller är vågig som kräver större ingrepp att rätta till.

Det får mig att misstänka att de kör med någon sorts standard åtgärdsprgram, som inte nödvändigtvis är anpassat till vad som behövs i det enskilda fallet.
 
Oavsett om du väljer denna offert eller ngn. annan så skaffa lite koll på den övriga materialen, bladare osv.

OM du köper det via firman som "tillval" så kan det visa sig bli väldigt höga priser, VVS firmor lägger ofta på 500 - 1000% på material.

Om du väljer att köpa själv så finns det några bra tumregler. VVS prylar som blandare, köper man välkända traditionella fabrikat. Svensk byggstandard är i princip FM Matsson eller Mora. Internationella bra märken är Oras (finsk byggstandard), Grohe eller Hans Grohe (två helt skilda företag). Finns säkert några fler bra. Det många lurar sig på är att de köper blandare från samma firma som levererar möbler komoder osv, som ex. Svedbergs, Hafa osv. De företagen säljer ofta "tillhöranade" designblandare, med väldigt blandad kvalitet. En del VVS montörer vägrar montera de produkterna.

Samma gäller Toastolen, där håller man sig till traditionella välkända företag, som Ifö, Gustavsberg osv. Svedbergs sålde för några år sedan en dyr design toa, som hade så låg kvalitet på keramiken att avloppslukt trängde igenom porslinet. En medlem här rev i princip sitt badrum för att lokalisera lukten, innan det uppdagades att det fanns ett känt kvalitetsproblem med stolen. Många uppfattar att de här möbelföretagen är gamla och väletablerade, vilket de är inom möbler. Inte inom VVS.

Från möbelföretagen kan man köpa skåp, komoder och möjligen med tveksamhet badkar.
 
  • Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
30 tusen arbetskostnad före rot är helt ok. Material 25 tusen, tja. Om du köper det själv blir det säkert billigare med tanke på att det är 3 meters badrum. Men men, det är en hel jobb att köpa och leverera material oxå.
Som paketpris låter det rimligt.
 
Knappast troligt att det skiljer så mycket på 3 och tex 5 m2 badrum, för det mindre blir mer svårjobbat.
Men kolla med ett par hantverkare till innan du bestämmer dig.
 
Hej igen och tack återigen för alla svar.

Som sagt, är helt ny och inte så mycket insatt i badrum, VVS osv men försöker så gott jag kan. Hantverkaren försöker självklart sälja toalettstol, duschdörrar osv via sitt företag och själv har jag kollat på bygghemma.se och såg att toastolen som hantverkaren rekommenderade kostar ca 500 kr billigare men nu är problemet att jag knappt vet någonting om wc-ventiler, slangar och andra saker, samma sak med takdusch och blandare till duschen och även till tvättstället.

Jag vet inte om det är bättre att jag hellre betalar 500 kr mer så att hantverkaren gör sitt jobb, fixar allt som behövs från skruv till skiva.

Med andra ord, är jag van att jag betalar överpris för en sak och får reda efteråt att jag kunde ha gått lindrigare undan med priset blir man lite sur. Alltid lätt att vara smart efteråt.

Anser Ni, som jag märker är erfarna inom det här området, att priset är någorlunda rimligt så är det helt ok för mig att jag betalar det som anses rimligt.
 
hempularen skrev:
Oavsett om du väljer denna offert eller ngn. annan så skaffa lite koll på den övriga materialen, bladare osv.

OM du köper det via firman som "tillval" så kan det visa sig bli väldigt höga priser, VVS firmor lägger ofta på 500 - 1000% på material.

Om du väljer att köpa själv så finns det några bra tumregler. VVS prylar som blandare, köper man välkända traditionella fabrikat. Svensk byggstandard är i princip FM Matsson eller Mora. Internationella bra märken är Oras (finsk byggstandard), Grohe eller Hans Grohe (två helt skilda företag). Finns säkert några fler bra. Det många lurar sig på är att de köper blandare från samma firma som levererar möbler komoder osv, som ex. Svedbergs, Hafa osv. De företagen säljer ofta "tillhöranade" designblandare, med väldigt blandad kvalitet. En del VVS montörer vägrar montera de produkterna.

Samma gäller Toastolen, där håller man sig till traditionella välkända företag, som Ifö, Gustavsberg osv. Svedbergs sålde för några år sedan en dyr design toa, som hade så låg kvalitet på keramiken att avloppslukt trängde igenom porslinet. En medlem här rev i princip sitt badrum för att lokalisera lukten, innan det uppdagades att det fanns ett känt kvalitetsproblem med stolen. Många uppfattar att de här möbelföretagen är gamla och väletablerade, vilket de är inom möbler. Inte inom VVS.

Från möbelföretagen kan man köpa skåp, komoder och möjligen med tveksamhet badkar.
Tack så mycket för den precisa förklaringen om hur det går till och för förklaringen om vad som anses rimligt och vad som är helt ok gällande de olika företagen och dess produkter. Har hittat Noro Fix 55 cm tvättställsskåp med tvättställ, vars bredd mått är helt ok för det lilla badrummet eftersom majoriteten av tvättställ är runt 60 cm och uppåt.

En IFÖ Sign blev vald genom hantverkaren, läste lite om den och den verkade vara helt ok som toastol.
 
Bob_the_builder
Skiljer det bara 500 kr mot nätpriser så är det bra. Låt rörisen leverera i så fall.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.