Enklast för den ovane är strömtjuven och den lämnar minsta skadan på ursprungskabeln. Och går snabbast. Om det blir glapp om några år så kan man bara göra om det (öppna och stänga igen).
 
Pheew, hann precis stoppa ordern från Kjell & Company. Den höll på att plockas när jag ringde nyss.

Thomas_Blekinge: Men jag tänker på detta när den skär av isoleringen. Det finns inte risk att den skär av nån tråd då också?
 
Det mer en nål som trycks in i kabeln så ingen isolering skalas
 
Är väl lätt att återställa efter lödning. Klipp den nya kabeln och tejpa om.
Är väl mer en fråga om du tycker det är värt att köpa lödkolv och lära dig löda.
 
nino skrev:
Det mer en nål som trycks in i kabeln så ingen isolering skalas
Du menar ingen koppartråd skadas? Eller?
 
Nån tråd kommer inte orsaka fel. Det är om du klipper helt av i så fall.
 
Okej, skulle iof ändå helst undvika skada trådarna.
 
peterwesterlund skrev:
Peter2400: Btw, du menar att det där startkittet fungerar? Det är ju inte sån där fluss i loden?
Är det inte fluss i lodet?
Ovanligare med lödtenn utan flussmedel än med, lodet från kjell borde ha fluss i sig.
 
Okej, tänkte bara eftersom det inte stod något i beskrivningen på deras hemsida. Har hur som helst avbeställt ordern nu, vilket var lika bra, hade beställt krympslangar och grejer som jag inte behövde där.
 
Peterwesterlund,

Ser att du ställt frågor på Nordic Audis forum också, https://nordicaudi.com/forum/thread/116567.

Nu skall jag inte vara dum, men jag tror du bör söka upp en verkstad som fixar det där åt dig. Du är setnsäker på VAD du köpt i ett tidigare inlägg här, men på NA talar du om halogenlampor (i baklyktorna !), OEM (dvs inte original) o.s.v.

Sedan tillkommer ju omkodning av komfortstyrdonet, hoppas du har koll på det. Instruktionens "engångsdongle" fö omprogrammering verkar ju också vara "way of no return". Bättre om du på NA:s forum får tag på någon i din närhet med VCDS som kan gå in och göra det på ett seriöst sätt.

Jag har beställt en hel del från Kufatec, och det är ibland bra och ibland riktigt dåligt. Sist skickade jag tillbaka ett omprogrammerat komfortstyrdon till min bil, då det visade sig baseras på gammal, gammal SW. Samt att jag kunde göra samma inställning på mitt originalstyrdon som jag redan hade (med VCDS).

Ett byte/ombyggnad av ljusen på en modern bil är inte alltid så lätt som det kan verka. Jag har t ex min A6:a ombyggd i fronten till en faceliftad, något som krävde en del speciallösningar. Trots att Kufatec hade adaptrar (som bara var "nästan" kompatibla) och att jag hade en VAG-verkstad i ryggen.
Nu råkar jag jobba med fordonselektronik (också), men jag rekommenderar alla som tänkt göra sådant på en modern bil att antingen skaffa sig enorma kunskaper eller hålla sig till rena "plug-and-play"-lösningar.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Ingper: Min ambition var att låta det göras på en verkstad. Men eftersom Audi Danderyd hänvisar mig till Dynasty, och Dynasty inte återkommer med offert så har jag under tiden sett över möjligheterna att göra detta själv. Och jag tycker det är bra att i så fall göra en ordentlig research och lära sig ordentligt vad som behöver göras så jag slipper chansa. Nordic Audi är inte det enda forumet jag skrivit på. Har skrivit på både andra svenska men även utländska forum.

Det stämmer att jag inte har så bra koll på OEM, visste först inte ens vad ordet betydde. Men har försökt att lära mig så mycket jag kan om exakt vad jag ska inhandla. Har rådgjort med både medlemmar via PM men även fått en del kunskap av Eftermontera.se i Karlstad.

Jag har beställt både adaptrar och OBD-dongel. Kodningen var en av de procedurer jag var mest orolig för. Om det hade krävts manuell kodning hade jag inte gett mig på detta överhuvudtaget. Men när jag fick veta om den där dongeln så kände jag att jag klarar av det. Och ja, jag vet om att det är en engångsdongel.

Jag har i alla fall försökt kolla upp så gott jag kan från olika källor hur man ska göra och tycker jag fått liknande beskrivningar vilket i alla fall skapat en trygg känsla i mig för att jag har en bild av hur momenten ska gå till.

Om plug & play inte fungerar så får jag väl skicka tillbaka dem. Men jag har ju i alla fall kollat upp noga att det är adaptrar som SKA passa just min bilmodell.
 
Håller på att se över möjligheterna att ta bort innerpanelen. Det är torx-skruvar som håller fast den på bakluckan. Har EN kvar som jag inte kommer åt. Behöver kunna skruva snett och på väldigt begränsat utrymme. Vinkelchucken var för stor. Någon som har förslag på lämpligt verktyg jag kan införskaffa? Har sökt på nätet, hittar verkligen inte nått lämpligt. Alla lösningar med bits har så stora huvuden.
 
peterwesterlund skrev:
Håller på att se över möjligheterna att ta bort innerpanelen. Det är torx-skruvar som håller fast den på bakluckan. Har EN kvar som jag inte kommer åt. Behöver kunna skruva snett och på väldigt begränsat utrymme. Vinkelchucken var för stor. Någon som har förslag på lämpligt verktyg jag kan införskaffa? Har sökt på nätet, hittar verkligen inte nått lämpligt. Alla lösningar med bits har så stora huvuden.
En vanlig skruvmejsel funkar inte eller?
 
Nej precis. Kan inte gå rakt utifrån. En lite sne variant skulle vara perfekt.
 
peterwesterlund skrev:
Nej precis. Kan inte gå rakt utifrån. En lite sne variant skulle vara perfekt.
En fast nyckel med rund skalle brukar funka till det mesta.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.