Jag kör med lödskarvhylsan i Peter2400:s inlägg och Dremels gaslödpenna i Nicke-85:s inlägg och sätter även en extra en decimeter lång krympslang med lim över. Väldigt smidigt att jobba med och funkar kanon.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
G golfgreen skrev:
Funderade på en sån där men känner jag mig själv så kommer jag alltid att stå utan gas när jag behöver använda den
Fast om man inte använder den jätteofta så räcker en sån där "refill" flaska ganska länge.
Jag använder min nån enstaka gång ibland och gasflaskan har räckt ett par år.
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
Tomture61
Varför måste begr.kabeln lagas titt som tätt ?
Är det för att den ej är nedgrävd eller vad ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Varför måste begr.kabeln lagas titt som tätt ?
Är det för att den ej är nedgrävd eller vad ?
Stämmer bra. Och det gick utmärkt tills jag skaffade hundar som tyckte att kabeln var rolig :crysmile:
Och så har jag naturligtvis gjort en och annan justering av kabeln.
 
Tomture61
En sån här har jag beställt https://mammotion.com/products/luba :cool:
Adjöss till begränsningskabel ;)
Styrs via satelit och antenn / laddstation på tomten .
5 cm precision , får man hoppas .
Får den inte förens i höst dock :rolleyes:
 
E etompau skrev:
En stor varning för Grimsholms gröna skarvdon, de är inte bra, ger upphov till glapp/avbrott efter ett tag, många användare har fått erfara detta.

Använd enbart märkesprodukter från 3M. Vid skarvning tillse att det finns lite slack på kablarna så att de ej ligger i spänn och frestar på slitskontakterna i skarvdonet.
+1 på den. Grimsholms släppte direkt jag hade klämt åt den, metallhylsan delade på sig…

Körde med vanliga krimpkabelskor, modell ”pinne”, dubbla limfyllda krympslangar utanpå som jag värmde med gasolbrännare. Återstår att se om det håller.
 
G golfgreen skrev:
Funderade på en sån där men känner jag mig själv så kommer jag alltid att stå utan gas när jag behöver använda den
Varför köper du inte en avgränsningskabel, som är tillräckligt lång? Det finns ju 100-700 rullar "heavy duty" och liknande. Sök på begränsningskabel, så finns det alternativ.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
En sån här har jag beställt [länk] :cool:
Adjöss till begränsningskabel ;)
Styrs via satelit och antenn / laddstation på tomten .
5 cm precision , får man hoppas .
Får den inte förens i höst dock :rolleyes:
Där har du en väldigt intressant klippare. Får man fråga vad Luban kostar, c:a ???
 
B BCAB skrev:
Varför köper du inte en avgränsningskabel, som är tillräckligt lång? Det finns ju 100-700 rullar "heavy duty" och liknande. Sök på begränsningskabel, så finns det alternativ.
Jag vill undvika att behöva dra om hela kabeln.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tomture61
B BCAB skrev:
Där har du en väldigt intressant klippare. Får man fråga vad Luban kostar, c:a ???
https://www.kickstarter.com/projects/248735162/luba-perimeter-wire-free-robot-lawn-mower

Där ser du priset och kan ställa dig i en kö för att köpa .
OBS , du måste förstå att klipparen håller i skrivande stund på att tillverkas till kunder över hela värden .
Service kommer att finnas i Sverige , vet ej hos vem eller var .
Jag kommer att få betala 14000:- , ställde mig i kö väldigt tidigt .
 
Redigerat:
G golfgreen skrev:
Jag vill undvika att behöva dra om hela kabeln.
Jo, det är mycket jobb det med. Men jag tog det jobbet för 2-år sen. Dyrt, svor jag - absolut, oavbrutet, men sen har jag aldrig haft något problem med den där kabeln. Nu är det bara att den hamnar för djupt ner efter vinter frost och sommar regn. Men glöm inte att kolla så du har rätt puls i kabeln. Kolla det innan kör ner lödkolven i backen!
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
[länk]

Där ser du priset och kan ställa dig i en kö för att köpa .
OBS , du måste förstå att klipparen håller i skrivande stund på att tillverkas till kunder över hela värden .
Service kommer att finnas i Sverige , vet ej hos vem eller var .
Moms och tull på det, så rullar vi upp lite grand. Det är ändå mycket intressant. 23 dagar "to go" innebär det att det är då dom skall sända den till dig??
 
G golfgreen skrev:
Bra tips! Funkar det att värma med en tändare?
Dessa är bra och jag har aldrig behövt laga en skarv. Ingen lödning behövs heller. Tändare räcker dock inte riktigt utan en billig gasolbrännare från biltema. Lägg på ytterligare en krympslang som täcker 4-5 cm på verdera sida.
Akta dig för kabel från Husqvarna, dom är inte korrosionssäkra.
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
B BCAB skrev:
Moms och tull på det, så rullar vi upp lite grand. Det är ändå mycket intressant. 23 dagar "to go" innebär det att det är då dom skall sända den till dig??
Kickstarter är egentligen en sida där man supportar ett projekt för att det ska kunna genomföras. Som tack för det så kan du få olika saker, oftast produkten som skapas. Det man ska komma ihåg är att man INTE köper en produkt, man supportar projektet. Även om dom säger att du ska få produkten som tack så finns det inget som tvingar dom till att ge dig den.
Om allt går som det ska så skickas den första batchen ut i slutet av juli. Den sista batchen ska skickas i oktober.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.