DonPablo R134a skrev:
Montera Mitsubishi istället, mindre problem, måste du dessutom kontakta support, så är Mitsubishi bättre, Daikin vetinte vad support är.
Min lokal firma rekommenderade Daikin för bra support. Dessutom Daikin har bästa SCOP , Effekt vid minus gradar, SEER jämför med andra alla. Alla fördelar ser lockande ut..
 
A
Jag tycker du skall jämföra dessa uppgifter med en annan firma, det är ju inte säkert att det är flera som delar denna uppfattningen.
Vad har din lokala firma för rekommendationer från andra?
 
A
A Ahm.s skrev:
Hejsan, Har någon installerat Daikin Caldo nyligen och hur upplever ni ? Firman vi pratat har också rekommenderat om detta.
För vi har nyligen läst flera "bäst i test" att Daikin Caldo i nr.1 eller "Bäst" så vore bra ta lite feedback. Tack i Förhand.
vilken Caldo är det?
 
electroluxaren skrev:
vilken Caldo är det?
electroluxaren skrev:
Jag tycker du skall jämföra dessa uppgifter med en annan firma, det är ju inte säkert att det är flera som delar denna uppfattningen.
Vad har din lokala firma för rekommendationer från andra?
Vänligen dela dina uppfattningar angående mina information. Pratar om Daikin Caldo XRH35 6.7w värme 4.5w kyla. Tackar.
Det är Värmepumpgruppen i vårt område och var rekommenderat av en kompis..
 
A
Caldo XRH30
eller
Solo XRH35?
 
electroluxaren skrev:
Caldo XRH30
eller
Solo XRH35?
Ursäkta mig. Caldo XRH30 är det rätta. tack :) !
 
Service och support kan nog skilja en hel del beroende på vilken återförsäljare man har som privatperson då det är till dom privatperson ska vända sig till i första hand.

Hur återförsäljaren sen i sin tur upplever supporten från tillverkaren/distributören är en annan femma ;)
Vissa har bättre kanaler in till supporten än andra.

Tänk på att placering av innerdel är minst lika viktig som att stirra sig blind på tex SCOP och SEER och effekter.
Dessa effekter och effektivitet är sällan något man ändå kommer upp i då det hänger på att man använder fläkthastigheten på högsta fart vilket inte alltid är så spännande med kraftig blåst och ljud !!
 
A
Rekommendation av en god kompis väger tungt. inte minst när deras hemsida inte verkar fungera och företaget varit igång sedan 2004.
 
electroluxaren skrev:
Rekommendation av en god kompis väger tungt. inte minst när deras hemsida inte verkar fungera och företaget varit igång sedan 2004.
VPG företaget har olika ägare i olika städer, olika hemsida antar jag. Och vi bor i Eskilstuna. Fick lite bra betyg från nätet med - https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=68705.0
Och vi jämförde med några andra företag och de har bättre/bästa villkor.
Blir tacksam om ni kunde ge en jämförelse av andra llvp jämför med Daikin Caldo X30..tackar.
mvh
 
Eskilstuna har väl inte direkt norrlandsvintrar med speciellt många dagar med tex -15 eller kallare så det finns nog en hel del alternativ från tex Mitsubishi Electric , Toshiba , Panasonic Fujitsu/Fuji mm mm som passar.

Beror på tex på ytan den når och hur det är isolerat i kombo med utetemperatur.
Kanske är så att en golvmodell är att föredra!

Den du kikade på har väl A+ i SCOP I kallt klimat men som sagt så ska du inte stirra dig blind på detta.

Känner du att pris,återförsäljaren känns bra och modellen verkar rätt så är det väl bara att köra :)
 
Min servicekille rekommenderar normalt Panasonic och Mitsubishi. Själva har vi en Mitsubishi med internet styrning.
Fungerat utan några problem sedan två år tillbaka.
 
C Comfort Thomas skrev:
Eskilstuna har väl inte direkt norrlandsvintrar med speciellt många dagar med tex -15 eller kallare så det finns nog en hel del alternativ från tex Mitsubishi Electric , Toshiba , Panasonic Fujitsu/Fuji mm mm som passar.

Beror på tex på ytan den når och hur det är isolerat i kombo med utetemperatur.
Kanske är så att en golvmodell är att föredra!

Den du kikade på har väl A+ i SCOP I kallt klimat men som sagt så ska du inte stirra dig blind på detta.

Känner du att pris,återförsäljaren känns bra och modellen verkar rätt så är det väl bara att köra :)
Tack. Tänkte tilllägga att vi har en kamin också.
Vi kollade lite andra faktorer att välja det.
  • Energisnål
  • Fireplace Function – Kaminlogik
  • Flash Streamer luftrening
  • Energimärkning A+++
  • R32 köldmedium med låg GW
  • SEER värde ( Dock Strasbourg är varmare än Eskilstuna men inte stoooor skillnad :) )
  • Ibland Eskilstuna har -20 :) .. så vi räknade det.
  • SCOP medelklimat 5.12
Har du en golvmodell som rekommendation ? Vad är fördel med golvmodellen ? tackar
 
E Evamag skrev:
Min servicekille rekommenderar normalt Panasonic och Mitsubishi. Själva har vi en Mitsubishi med internet styrning.
Fungerat utan några problem sedan två år tillbaka.
Panasonic har dålig kundservice i eftermarknad säger jag information om. Ville ta en Z series för 135 kvm hus. Mitsubishi vet jag inte dock :( ..
 
Redigerat:
A Ahm.s skrev:
Panasonic har dålig kundservice i eftermarknad säger jag information om. Ville ta en Z series för 135 kvm hus. Mitsubishi vet jag inte dock :( ..
fick jag information ..skulle skriva..
 
A Ahm.s skrev:
Tack. Tänkte tilllägga att vi har en kamin också.
Vi kollade lite andra faktorer att välja det.
  • Energisnål
  • Fireplace Function – Kaminlogik
  • Flash Streamer luftrening
  • Energimärkning A+++
  • R32 köldmedium med låg GW
  • SEER värde ( Dock Strasbourg är varmare än Eskilstuna men inte stoooor skillnad :) )
  • Ibland Eskilstuna har -20 :) .. så vi räknade det.
  • SCOP medelklimat 5.12
Har du en golvmodell som rekommendation ? Vad är fördel med golvmodellen ? tackar
Energimärkning A+++ är inte i kalla klimatet då den är A+ men som sagt stirra dig inte blind på detta.
Energisnåla är dom flesta kända märkenas modeller nuförtiden, placering och hur hög fläkthastighet ni har avgör sen effektiviteten .
Eldar ni mycket i kamin så är det Daikin och Toshiba som har en funktion för kamin som gör att den fortsätter blåsa runt luften på den inställda fläkthastigheten när börvärdet är uppnått, dom andra måste du manuellt ändra till rent flktläge.
Nu brukar dom flesta minska radikalt med sitt eldande när dom skaffar sig en luftvärmepump så det beror lite på hur mycket ni kommer fortsätta elda.
Ska du ha ordentlig luftrening så ska du skaffa dig en "riktig" luftrenare men många av modellerna har luftrening av olika slag.
R32 som köldmedia har alla nya modeller.

Finns det en bra placering för golvmodell så är dom bra, värmen stiger och golvmodellen jobbar med lägre lufttemperaturer .
Desto sämre planlösning desto bättre tycker jag golvmodeller fungerar.

Panasonics support till ÅF kan man diskutera men om dom kommer via Kinnan/Sverigepumpen så har supporten därifrån fungerat bra ( åtmindstånde tidigare men nu har jag dålig koll )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.