Hej,

Jag är skitless på golvvärme för tillfället. Jag har lagt 28x70 glespanel för LK golvvärme cc20 slingor och jag får inte till det med vändzonerna, det är för trångt helt enkelt.

Jag har skruvat glespanelen och även om jag skruvar loss från 2 golvbkälkar så är det för trångt för en vändning.

Går det att helt enkelt kapa 2 st glespanel i vändzonen ca 30 cm från väggen?

Det skulle isf betyda att golvplankorna i dista facket vilar på 2 st glespanel med 30cm mellanrum.

Golvet är spontat träholm 25mm tjockt. Blir det för mycket svikt?

Jättetacksam för svar för imorgon bitti tas beslut.

/nochl
 
Om du fyller slangen med varmvatten ca 50 C , pluggar bägge ändarna, så blir den väldigt snäll och är lätt att lägga, samt att den blir lätt att få till i kurvorna och ska då fästas så den inte viker upp sig, går bra md klammer i plast för EL-kabel, inte direkt i kurvan utan lite mer strax efter den börjar att kröka sig. Detta för att slangen när den blir varm/kall ändrar sig lite i längd och ska kunna röra sig.

Edit citat Går det att helt enkelt kapa 2 st glespanel i vändzonen ca 30 cm från väggen?
Du kan ju trä den under glesen , gör inget att den går ner lite
 
Tack för svar,

Jag har en rulle på 500m på en vinda så har svårt att fylla med varmvatten. Jag förstår att man ska trä röret under gles men det är det som är det svåra.

Jag tycker glesen på 28x70 känns bra stum med ytterst lite svikt när man står på en enda. Borde inte 2st okapade räcka mellan 2 kapade som underlag för 25mm trägolv?
 
Hur många meter blir varje slinga då, kan inte vara mer ca 80 meter max. fyll VV och trä runt hela vägen och knäpp den på plats baklänges så behöver du inte bråka med 500 meter på en gång. Det blir ormbo först som ringlar runt på ytan, men vad gör det.

Nu är väl det så att kapning blir utmed en vägg och där kommer ingen att gå eller stå, så det ska hålla. Sen att ställa ett skåp eller byrå ovanpå gör att belastningen kommer att bli över ett större område. Klart är lite knöligt att fylla men det går, bara spola i plugga, lägga slang som den ska vara. Blir ett kap där. Fyll på nytt vatten före att lägga nästa slinga. Du får ta det i etapper så klarar du det. Slangen har s.k. minne i sig och vill gå tillbaka i rullformat. oavsett hur du gör, blir då att tjudra den på en massa ställen så fyll på VV bara. och ta det med en klackspark att det blir lite tjurigt, men kommer att gå bra.
 
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
Tack, behövde lite pepp, nya tag imorgon. (y)
 
Det gick faktiskt helt ok, jag fick kapa ändarna 2 cm extra så gick det att trä runt slangen ganska lätt. Första slingan av 6 gjord. Bara resten kvar då.

Första slingan av golvvärmeförläggning med kapade ändar färdiglagd på en träbaserad undergolvskonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hejsan,
Håller själv på att planera installation av golvvärme
Varför valde du glespanel istället för spårade skivor? Pris, golvhöjd, mindre jobb?
Vad lägger du på golvet?
 
L Luugen skrev:
Hejsan,
Håller själv på att planera installation av golvvärme
Varför valde du glespanel istället för spårade skivor? Pris, golvhöjd, mindre jobb?
Vad lägger du på golvet?
Jag kör spårat i badrummet.
Fördel med gles är väl dels något billigare, något enklare att lägga samt att man kan ta upp det igen om man glömt något eller behöver dra måt rör i efterhand.

Jag kör klinkers i badrummet och trägolv 25mm i övriga rum.
 
  • Gilla
Luugen
  • Laddar…
Ok.
Hur tycker du LK är i övrigt? Gör du installationen själv eller behövs en rörmockare för att få ihop det?
 
Kör mest med LK för att det ligger i plattan på NV redan så vill köra samma system. Tycker annars Uponors lösning på gles ser enklare ut då de verkar ha dimensionerat för att kapa vändzonerna.

Är väl inte jätteimponerad av LKs termostater då de är rätt dyra och man måste gå upp till dyrare klassen ics.2 för fjärrstyrningsmöjligheter men funktion/kvalitetsmässigt har jag inget att klaga på. Misstänker att uponor har liknande prisbild och kvalite.

Jag kör mest själv men har en röris på timme som kommer och monterar ihop på slutet.
 
  • Gilla
Luugen
  • Laddar…
Varför ha styrning med en del elektronik som kostar skjortan att köpa, när det går att trimma in utan. En gång intrimmat så fungerar det alltid.
 
J jonaserik skrev:
Varför ha styrning med en del elektronik som kostar skjortan att köpa, när det går att trimma in utan. En gång intrimmat så fungerar det alltid.
Vi har 2 hus så vi vill kunna fjärrstyra temperaturen av/på en dag innan vi kommer hit. Det är inget avancerat utan tänker mig ett wifirelä mot setback-ingången till mottagarenheterna. Det går ju att styra varje termostat separat till valfri temperatur med LK webserver men det behovet har vi inte. Tycker det är synd att deras enkla s1 termostater inte har motsvarande set back funktionalitet.

Andra slingan påbörjad, nu börjar det rulla på.
Installation av golvvärmeslingor på träbjälklag i pågående byggprojekt, ej helt färdigställt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då hänger jag med, hus/stuga som besöks, då kan du ha 2 st rumstermostater att skifta mellan och styra med något, Sen det med termodon för slingorna, hoppa över till att börja med. Angående ditt montage så ser väldigt bra ut.
 
  • Gilla
Orkaliraseri och 1 till
  • Laddar…
Hittat plåtar till bra pris någonstans?
 
nino nino skrev:
Hittat plåtar till bra pris någonstans?
Nja, fick tips om ett lokalt företag som pressade plåtar men valde att köra LK rakt igenom på allt så man inte råkar ut för något passformsproblem etc.

Det blev vvsbutiken.nu och 35.5kr styck med 340 plåtar.

/nochl
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.