Krilleman
Varför ska man behöva dubbla injusteringsmöjligheter? Först på fördelaren och sen på radiatorn?
En vanlig radiatortermostat har ju nästan alltid injusteringsmöjlighet i standardutförande.

Och en golvvärmefördelare är inte speciellt billig. Även mindre kända tillverkare.

Vatette kan du godkänt sätta på nästan alla PEX-rör. Har "no-name" fördelarna detta godkännande och tydliga monteringsanvisningar?

Beträffande luftningen på fördelaren så är det en grej som i bästa fall aldrig behöver nyttjas. Många får det att fungera bra och luften dras med, medans vissa placeringar gör att luft ansamlas just i fördelaren. Så summa summarum är att man ordnar alltid luftningsmöjlighet på högpunkt om möjlighet finnes!
 
Krilleman
Maxwells demon TotalControl skrev:
Okej.
Jag kör sådana här vid mina stammar.

[länk]

Men skitsamma. Avluftning behövs inte på fördelaren egentligen.
Jag antar då att du har tagit bort dina luftningar och monterat proppar där istället?! :p

Värmefördelare för golvuppvärmning med röda och blå ventiler, monterad på svart fäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vatette har alla godkännanden och monteringsanvisningar som behövs för att få det försäkringsmässigt i Sverige.

Hur gör man det med denna fördelare?
 
Krille:

För då får han fördelning och flödesdokumetering i en smäll. Dvs med flödesmätarna på fördelaren. Hur vet man vad man har för flöde i den där setupen?
Men jag vet att de flesta rörisar struntar i vad flödet är..
En eurocona är en eurocona. Går ju använda LKs anslutningsnipplar till rören. Jag tror inte man slår en gänga på så olika vis att det skulle skapa problem.
Vad är det för montering anvisning du menar? Hur man skruvar fast en mutter?
Vart ser man vilka radiatorkoppel är godkända? Hur ser en godkänd monteravisning för att gänga på sig på ett radiatorkoppel? Eller på en handdukstork?
 
Nej avluftningen följde med. Så den brydde jag mig inte om.
 
Krilleman
Det jag menar är att försäkringsbolagen är mer nitiska än förut och kommer att bli ännu mer nitiska i framtiden. Så det lönar sig att göra dokumenterat rätt från början så man har ryggen fri.

Och det är inte för att jag ska känna mig trygg som många påtalar. (Kalla mig slaviskt nitisk det gör inget) För det är dumsnålt att ta genvägar inom VVS och sedan försöka få det försäkringsmässigt senare!

Hur kontrolleras flödet i utanpåliggande rörstystem för radiatorer i en villa? Jag skulle vilja påstå att majoriteten av alla villor har ett dylikt förfarande för radiatorer. Alltså ett beprövat sätt att montera radiatorer i en vanlig normal villa.

Handlar man större kända aktörer så är det inga problem.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Hur kontrolleras flödet i utanpåliggande rörstystem för radiatorer i en villa? Jag skulle vilja påstå att majoriteten av alla villor har ett dylikt förfarande för radiatorer. Alltså ett beprövat sätt att montera radiatorer i en vanlig normal villa.

Handlar man större kända aktörer så är det inga problem.
Förmodligen ingen flödeskontroll. Lever kvar sen oljebrännar tiden. Då var flödet inte viktigt. Då släppte man flödet fritt. De blev varmt och skönt. Blev det för skönt så fixade termostater det.
Men idag med värmepumpar så är flödet det allra viktigaste men fortfarande så installerar rörisar inga flödesdokumeterande ventiler. Man släpper flödet fritt och värmepumpen går inte med sin fulla potential.

Så det finns inga godkända monteringsanvisningar hur man kopplar på sig på ett koppel eller handdukstork?
Jag förstår att man ska använda sig av LK kopplingar till deras slang men att inte en LK mutter skulle vara kompatibla med valfri fördelare med samma gänga är ju bara löjligt
 
Krilleman
Alla har inte värmepumpar och skulle det inte fungera så skulle ju majoriteten uppleva problem.

Självklart finns det anvisningar för att installera koppel. Orkar du inte googla själv så kan jag göra det åt dig. Som redan sagt, håll er till kända större aktörer på VVS så har man ryggen fri och dokumentationen får man på köpet. Oerhört enkelt och kostnadseffektivt i längden!

Koppel finns i många olika varianter, här några exempel på några av dom stora tillverkarnas installationsanvisningar för standardvarienterna:
MMA: http://www.mma.se/wp-content/uploads/2014/11/4828040-rev-5.pdf
IMI (TA): https://imisharepointstorage.blob.c.../IMI_Heimeier/Low/TA-UNI_2016_instruction.pdf
Danfoss: http://heating.danfoss.com/PCMPDF/rak-vb_mont_09-2008.pdf
 
Jojo själva kopplet. Tänkte där det står att man måste använda vissa fabrikat på värmerörets koppling.
Dvs vilkas kopplingar får användas på Mma kopplet. Det står ingenting om det.

Ang värmepump. Jag nämner inte problem som "syns" för en vanlig Svensson. Utan att de inte går för sin fulla potential. Dvs utebliven besparingen.
Jag kan nog påstå att de flesta installationer som är gjorda av en plug and play installatör.
En röris som inte har koll på flöden etc vid installation.
Installerar du värmepumpar? Hur säkerhetställer du flödena?
 
Så här ser det ut än så länge:

Installation av alupex-rör och fördelare för VVS monterade på trästomme under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är att ha en regel i ovankant och plywood bakifrån. Med osb på plats framifrån skall det tätas ca 10-15cm upp med något tätmembran. Kanske lite flytspackel i botten för att säkert få det tätt.

Alupexen var väldigt trevlig att jobba med, och vatette-ringnyckeln kom redan till sin rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.