AndersMalmgren skrev:
Men eftersom du också bryr dig om hur andra renoverar och inreder så är du ju inte bättre :)
Vad då bättre?

Jag skrev ju
Därför bryr vi oss om varandra och vill gärna vara lika på många sätt.
Men det innebär ju inte att vi inte försöker påverka varandra, eller hur?
 
Jag menar bara att även att irritera sig på hur andra inreder så betyder ju det att man faktiskt bryr sig, och det är ju lite samma sak.

Jag håller iof delvis med. Tex tycker jag det är galet att måla väggen vit och sedan även måla foder och socklar vitt, istället för att köra något lite off white eller bryta av helt.
 
Att man vill ha färger kan jag absolut förstå. Men att förespråka ett vidrigt plastmaterial (plastmatta eller heltäckningsmatta) på golvet istället för äkta sten/keramik eller för den delen trä, det kommer jag aldrig förstå.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
vectrex skrev:
...äkta sten/keramik...
Det låter som att du tror att keramik och klinker, som det handlar om när det gäller golv, är "naturmaterial".

Nej det är i allra högsta grad konstgjort, det finns inget glaserat kakel i naturen.
Men alla råvaror kommer naturligtvis från naturen (om det inte är frågan om vissa sällsynta ämnen som bara kan skapas i en kärnreaktion).
Det gör de hos plastmattor, linoleummattor och heltäckningsmattor (gärna i ull) också.
 
Om man resonerar sådär så är ju allting naturmaterial.
Plast, som kommer från olja som raffineras och bearbetas i många kemiska processteg innan man når en slutlig produkt, känns väldigt mycket mer konstgjord än sintrad lera med glas på. Det tror jag de flesta håller med om, med dig som det lysande undantaget då.
 
Ta det vackert nu!

Ett enkelt näringsämne som socker är också raffinerat.
Det betyder ungefär att det är renat.

För övrigt tillverkades en av de första plasterna av äggviteämnet i mjölk,
och heter sålunda kaseinplast (kasein = ostämne).
På 1940-talet hette det plastic för övrigt, innan det nu nedläggningshotade Terminologicentrum,
eller rättare sagt Tekniska NomenklaturCentralen, skapade benämningen plast.
 
vectrex skrev:
Att man vill ha färger kan jag absolut förstå. Men att förespråka ett vidrigt plastmaterial (plastmatta eller heltäckningsmatta) på golvet istället för äkta sten/keramik eller för den delen trä, det kommer jag aldrig förstå.
Kräver inte kaklet något plastigt bakom sig ändå? (Jag tänker på badrum nu, det är väl det som är nämnt.)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
bittle skrev:
Isch.. ni kommer tröttna!
Det är ju tyvärr så att folk har svårt att begripa att det är helt OK att måla om när man tröttnar, och att man kanske vill ha lite omväxling efter ett par år. Hur många har en uppsättning kritvita linnekostymer? Det skulle ju räcka som basplagg resten av livet, enligt samma princip.
 
nemlan skrev:
Det är ju tyvärr så att folk har svårt att begripa att det är helt OK att måla om när man tröttnar, och att man kanske vill ha lite omväxling efter ett par år. Hur många har en uppsättning kritvita linnekostymer? Det skulle ju räcka som basplagg resten av livet, enligt samma princip.
För att det ska bli bra måste foder och socklar bort, sedan ska de göras rena från färg och spacklas och målas. Måla om är jobbigare än vad man tror om det ska bli bra
 
Nej det är inte jobbiigt att måla om. Man behöver definitivt inte ta bort foder/lister för att få det bra.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Xlntjone skrev:
Nej det är inte jobbiigt att måla om. Man behöver definitivt inte ta bort foder/lister för att få det bra.
Vi har alla olika ambitionsnivåer
edit: det är för övrigt den inställningen, att man inte behöver tabort eller göra trärent innan målning som gjort att snickerierna ser ut som de gör där man knappt ser detaljerna pga lager av färg
 
AndersMalmgren skrev:
Vi har alla olika ambitionsnivåer
edit: det är för övrigt den inställningen, att man inte behöver tabort eller göra trärent innan målning som gjort att snickerierna ser ut som de gör där man knappt ser detaljerna pga lager av färg
?????
Vad har plocka ner snickerierna med att göra dom trärena att göra? Och varför skulle detaljerna försvinna för att man målar om dom någongång? Dessutom kan man väll bara måla om väggarna och inte snickerierna om dom ser bra ut.
 
Man har ju sett hur det kan så ut hos vänner, etc, det är inte bara några lager vi pratar, typ såhär snarare (Lager färg inte de andra skavankerna).

DSC_0859.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Visst går det att tabort färg på snickerier på plats, men det blir mycket bättre precision när den kommer bort från väggen

Såhär ser det ut på våra paneler från 1870
DSC_0086.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Nu trollar du bara. Kan ju knappast jämnföra ngt nyrenoverat med något som gjordes på 80-talet
 
Jag pratar om lager med färg, dessutom är det över 15 år sedan vi gjorde ovan restaurering av snickerierna

edit:Minpoäng är alltså att det är sådär det ser ut, tjockt med färg om man "bara målar om"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.