Det var en kul insändare idag i Metro om "renoveringsvansinnet".

Ett kort citat
Förr, på typ 90-talet, bytte man gardiner i kök och handdukar i badrum.
Men i dag rivs alla kök och badrum ut för 100 000- tals kronor.
http://www.metro.se/lasarhornan/nu-far-det-vara-nog-med-renoveringsvansinnet/EVHnkc!vYxQmDk2XCack/

Men det finns väl fler än jag som fortfarande spjärnar emot mot vita väggar, infällda spotlights i alla tak och köksluckor där man inte hittar handtagen eller har en aning om det gömmer sig ett kylskåp, en diskmaskin eller ett skafferi bakom?
 
  • Gilla
nemlan och 1 till
  • Laddar…
Jag är inte heller så mycket för spotlights och kamouflerade vitvaror. Vita väggar har jag däremot inget emot, även om jag föredrar att få upp vacker tapet på våra väggar.
Gör vi om 80-talsbadrummet så blir det med våtrumsmatta istället för kakel för 100 000-tals kronor. Och köket vill jag visst göra om för att få mer bänkyta och lådor istället för skåp, men hellre ikea än 100 000-tals kronor. Den nuvarande klassiska spisen och fläkten är bra och skulle behållas istället för att bytas ut mot inbyggd häll och fristående plåtschabrak till fläkt.
 
För att bidra lite mer till renoveringsvansinne, fast ohippt sådant, så skulle jag faktiskt vilja få upp en dörr till vardagsrummet med.
 
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
Usch och fy för "ljust och fräscht"! Serietecknaren Rocky hade en gång en strip som handlade om detta och att folk inreder så att det ser som Apoteket hemma. Jag kräks när jag ser köksöar och infällda spotlights. Vi vill ha plastmatta i badrummet men hantverkaren ser ut som ett frågetecken när man säger det (en ville inte ens ge offert). Blir såååå trött! Man undrar varför det blev så här? Jag tror trenden med homestayling förvirrade svenska folket så nu tror bi att det är så det ska se ut hemma hos oss.
 
AnneFi
Jag vill ha det ljust och fräscht hemma.
Vem vill ha det mörkt och sunkigt?
Älskar mönstrade tapeter men är en fegis som älskar ombyte så jag väljer ljusa väggar och ändrar färg på mattor och gardiner istället för att byta tapet fyra gånger om året.

Kakel och klinker, är det en nymodighet?
Jag är iaf uppväxt med kakel och klinker.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Motsatsen till "ljust och fräscht" är ju inte "muggigt och skitigt" utan snarare "mysigt och ombonat" eller "mjukt och rustikt". T.ex. mjuka heltäckningsmattor och varma färger och mycket mörkt trä.

Jag är själv döless på spotlights och ekparkett och börjar även tröttna på vitt. De rum som är under renovering nu kommer nog att få gråa väggar, askparkett och takfönster, samt heltäckningsmatta och ljusa tapeter.

Kakel och klinker är både snyggt och inte. Egentligen är plastmatta bättre på alla sätt - i alla fall på golvet.
 
  • Gilla
Tobbe87 och 3 till
  • Laddar…
Så rätt du har pelpet!

Min första (nej andra, den första var en s.k. rivningslägenhet) lägenhet, en fin liten tvåa på Guldheden i Göteborg målade vi. Flickvännen var en riktig fena när det gällde färger.

Sovrummet fick bli rätt mörkt blått, en mycket behaglig och vilsam färg.
Vardagsrummet och hallen målade vi lindblomsgrönt, en pigg men ändå mild nyans.

Det blev underbart vackert! Där bodde jag i sju år.
 
AnneFi
Jag tror det handlar mycket om vad man kommer ifrån.
I sambons lägenhet hade han valt att ha ek överallt. För att det var snyggt då. I huset vill jag inte se ek över huvud taget. Är så trött på det.

När vi renoverar går vi från väggar i gammelrosa och golv i terrakotta. Fönsterna är mörkbruna.

Golv i det ljusgråa hållet och ljusa väggar är välkommet.
Vem säger att ljus inte kan vara ombonat?
Grönt är nästan definitionen för fräscht för mig.
 
AnneFi skrev:
Vem säger att ljus inte kan vara ombonat?
Jag håller med, men när vi här pratar om "ljust och fräscht" konceptet så tänker nog de flesta som jag, dvs. på kritvita [panikrenoverade] bostadsrätter / apoteksmiljöer pyntade med Lagerhaus kromade trådkorgar med gröna äpplen i.

Trendmässigt så är det ett simpelt språk som alla begriper, och därför lever det kvar trots att merparten av mode- och inredningstrenderna förespråkar retro, neon, rustikt... Att slänga upp vitt på alla väggar i en lägenhet är en lätt, men drastisk förändring för den som bor där, och om objektet ska säljas så är det ju lättare för köpare att projicera sin egen smak på en vit vägg än en Svampbob-tapet.

Ett stående exempel på att ljust och ombonat inte utesluter varandra är Ralf Låren / New England varianterna.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
nemlan skrev:
... Att slänga upp vitt på alla väggar i en lägenhet är en lätt, men drastisk förändring för den som bor där, och om objektet ska säljas så är det ju lättare för köpare att projicera sin egen smak på en vit vägg än en Svampbob-tapet.

Ett stående exempel på att ljust och ombonat inte utesluter varandra är Ralf Låren / New England varianterna.
Oj, jag visste inte att sådana fanns :wow:
spongebob_wallpaper_6_62653122.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
Kan inte tänka mig något annat på svenska väggar 2015 ;)
 
Håller med! Alla som kliver in hos oss frågar försiktigt om vi inte ska ta och måla furutaket vitt egentligen? Och har ni målat sovrummet mjukt turkost? Isch.. ni kommer tröttna! Vad jag tröttnar på är alla som säger att vi kommer tröttna! Älskade vårt förra mörklila sovrum, det röda köket och den chokladbruna tapeten i vardagsrummet. Men icke. Måla vitt! Plastmatta på golvet i badrummet??? (Det blir det när vi gör om badrummet, fint och helkaklat idag av en fuskfirma som gjort allt fel). Dra mig baklänges, ska du måla den vita hallen grålila?
 
Varför bry sig hur andra inreder?
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Varför bry sig hur andra inreder?
Människan är i grunden ett flockdjur.
Vi bodde i grottor tillsammans, vi bor i byar och i städer.
Vi känner samhörighet med vänner, släktingar, arbetskamrater och grannar.
Och denna samhörighetskänsla förstärks av och genom gemensamma värderingar och samma estetik.
Det är en del av att vara gruppvarelse, att vara människa, helt enkelt.

Därför bryr vi oss om varandra och vill gärna vara lika på många sätt.

Därför.
 
Men eftersom du också bryr dig om hur andra renoverar och inreder så är du ju inte bättre :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.