Bo.Siltberg skrev:
Hur är det med metallhalogen map färgspekrat och ljusutbytet? De borde vara ganska bra va? Men ändå inte så ekonomiska att dom har någon större utbredning?
Hur fungerar de i praktiken, tänder direkt? - både vid kall och varm lampa?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Metallhalogen

Dyrare, kortare livslängd och sämre effektivitet än SON. Väldigt vitt ljus, bra om man vill få det att se ut som dagsljus på natten, (Tex lysa upp en arena, eller arbetsbelysning), inte så bra om man vill ha en trevlig mysig nattbelysning längs vägar & parker.. Jag vet att man tex i stockholms stad har fått för sig att metallhalogen är att föredra framför SON (av någon underlig anledning),
 
Tack. Så dom är ganska lik kvicksilver. Jag gillar den höga färgtemperaturen.
Men det framgick inte om metallhalogen är lika trög att tända som kvicksilver?
 
Metallhalogen lyser grönt medan de värms upp, ej till för upprepad släckning och tändning.
 
Bo.Siltberg skrev:
Tack. Så dom är ganska lik kvicksilver. Jag gillar den höga färgtemperaturen.
Men det framgick inte om metallhalogen är lika trög att tända som kvicksilver?
Jo de är tröga vid uppstart, och efter att ha släckts så måste den kallna innan den går att tända igen.
 
Att faskompenseringen sitter före ljusautomatiken beror nog inte bara på att det var enklast att koppla in kondensatorn så, utan också på att kondensatorn i princip gör att brytaren bör vara nollgenomgångsstyrd för att unvika en stor strömrusning när brytaren slår till. Om ett relä slår till så bränner det onödigt mycket. Om det är en triac (eller annan halvledare) som slår till annat än vid nollgenomgången så skulle jag tro att halvledaren pajar. Det är ju bara nätets impedans och den låga serieresistans som ingår i kondensatorn som begränsar strömspiken. Jämför för övrigt att kondensatorer som inte är avsedda för faskompensering utan snarare stora likspänningskondensatorer faktiskt kan gå sönder av strömspiken om man kortsluter dem när de är laddade...
 
Om kondensatorn nu sitter så före skymningsreläet, så betraktar iaf jag det som felkopplat. Alla normala brytare, reläer, kontaktorer etc. vad det nu må vara som styr är konstruerade för att tåla tillslag av faskompenserade armaturer (normalt sett är alla armaturer med konventionellt driftdon faskompenserade, kanske inte de allra billigaste). Att medvetet konstruera en armatur så låter snurrigt. Blir ju en massa onödig last på elnätet.
 
Men det är en bra "last", en kondensator kompenserar för den övervägande induktiva last vi har i elnätet.

Protte
 
Ja iofs, men faskompensering funkar bättre ju mer lokal den är. Sen är överkompensering (övervägande kapacitiv last) absolut inget man vill ha då det skapar överspänning i nätet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.