Hej!

Har ett sånt här ventilationsaggregat (Acetec EvoAir A70T EPP):

Acetec EvoAir A70T EPP ventilationsaggregat monterat på vägg med varningsskyltar och flexibel anslutningsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag sover har jag märkt ett lågfrekvent ljud som jag har lokaliserat till ventilationsaggregatet. Ljudet kommer från att ventilationsaggregatet vibrerar periodvist. Ventilationsaggregatet verkar vibrera i ungefär 30 sekunder och ger ifrån sig samtidigt ett irriterande lågfrekvent ljud vid cirka 100 HZ, vilket har påverkat min sömn rejält. Ventilationsaggregatet verkar vibrera 30 sekunder, är sedan tyst i 30 sekunder, och repeterar denna process hela tiden (sökte upp specifikationer till detta som nämnde roterande värmeväxlare).

Se nedan:

Ljudfrekvensspektrum som visar ökning från 80 dB till 95 dB vid 105 Hz, indikerar vibrationer från ventilationsaggregat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skillnaden mellan när ventilationsaggregatet vibrerar (och därmed ger ifrån sig ett mekaniskt surrande) och när ventilationsaggregatet är tystare är cirka 13-15 dB. Detta gäller för frekvensen kring 100 Hz.

Jag har försökt åtgärda detta problem genom att eftermontera tredjepartslösningar, som exempelvis SilentDirect Polaric i kombination med SilentDirect Egg. Detta har inte hjälpt. Tror ni att det är fel på aggregatet eller måste jag helt enkelt leva med detta?
 
Redigerat:
Har du testat att sänka/höja flödena på till och frånluften ett litet hack för att se om det gör någon skillnad?
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Har du testat att sänka/höja flödena på till och frånluften ett litet hack för att se om det gör någon skillnad?
Jag har ett tilluftsdon ovanför spiskåpan i min lägenhet som man kan rotera för att justera flödet. Jag är rätt så oerfaren när det gäller ventilation så jag misstänker starkt att detta inte relaterar till din fråga. Jag har inte justerat självaste ventilationsaggregatet.
 
hej, limma dit ljuddämparmattor på eller i aggregatet, det finns mycket att välja på, billjudbyggare använder det.
finns t.e.x hos Biltema m.fl. de är relativt billiga
 
D Dan Dynamic skrev:
Jag har ett tilluftsdon ovanför spiskåpan i min lägenhet som man kan rotera för att justera flödet. Jag är rätt så oerfaren när det gäller ventilation så jag misstänker starkt att detta inte relaterar till din fråga. Jag har inte justerat självaste ventilationsaggregatet.
Enligt internet har aggregatet både extern display och en app! Har eller använder du något av dessa?
 
T teuvo tainio skrev:
hej, limma dit ljuddämparmattor på eller i aggregatet, det finns mycket att välja på, billjudbyggare använder det.
finns t.e.x hos Biltema m.fl. de är relativt billiga
hej, detta har jag redan testat. Ljuddämparmattorna kan reducera höga frekvenser relativt bra, men för lågfrekvent buller är de inte så bra.
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Enligt internet har aggregatet både extern display och en app! Har eller använder du något av dessa?
Hej, den externa displayen används för att justera luftstyrkan. Appen funkar inte.

Jag öppnade aggregatet och tog följande bild:

Intern vy av ventilationsaggregat med rotorenhet, rem, fläktar och kablar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag testade att dra hela rotorenheten (Den rektangulära enheten med en röd dragrem) framåt och inåt. Rotorenheten var redan längst bak när jag öppnade enheten. Jag testade att dra fram den. Problemet löste inte sig så jag tror inte att det är drivremmen som är problemet, men jag kanske har fel?

Jag torde nämna att hela aggregatet ger ifrån sig ett vibrerande ljud konstant. Detta vet jag för att jag har satt mitt öra mot luckan. Men det är bara periodvist som aggregatet för någon anledning vibrerar starkare och således kan höras extra mycket. Detta är som sagt inte slumpmässigt utan aggregatet verkar vibrera med ett särskilt matematiskt intervall.

Vad jag testade ytterligare var att jag lossnade på luckans skruvar, och därmed satt luckan inte särskilt tight mot aggregatet. Då slutade aggregatet att vibrera med ovanstående matematiska intervall, och istället var det vibrerande ljudet nästan slumpmässigt (och minst lika irriterande). Jag förstår inte varför aggregatet vibrerar med ett matematiskt intervall. Jag har även testat ta bort luckan helt och hållet. Då hör man inget vibrerande ljud, men jag kan uppenbarligen inte ha aggregatet utan lucka. Fattar jag det rätt så är det speciellt två komponenter som ger upphov till vibrationerna - och det är de två fläktarna som sitter längre ned. Jag har känt mot plåthöljena som omringar fläktarna och dessa vibrerar. Jag misstänker att när luckan spänns tight mot aggregatet är dessa i kontakt med de vibrerande fläktarna varvid vibrationerna överförs.

Som sagt, att det vibrerar med ett så pass specifikt intervall får mig att tänka att man borde kunna programmera hela aggregatet att ens sluta vibrera så starkt. Blir även lite osäker på om aggregatet verkligen behöver användas i den styrkan som det gör just nu - tilluften ovanför ventilationsaggregatet låter nästan som ett jetplan.

Övrigt: Det verkar som att fläkten till vänster vibrerar mer...
 
Redigerat:
Justera luftstyrkan upp eller ner, vad får du för resultat då?
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Justera luftstyrkan upp eller ner, vad får du för resultat då?
vibrationerna ökar linjärt med luftstyrka. Hade för övrigt luftstyrkan på lägst nivå, men även då var bullret högt. Har nu skickat mejl till Acetec också.

Det rör sig kanske om någon obalans i fläkt?
 
Har du kollat filtren? Du kan också stänga av strömmen till aggregatet och snurra på fläktarna och lyssna på lagren. Hur många varv snurrar växlaren på en minut.
 
D Dan Dynamic skrev:
vibrationerna ökar linjärt med luftstyrka. Hade för övrigt luftstyrkan på lägst nivå, men även då var bullret högt. Har nu skickat mejl till Acetec också.

Det rör sig kanske om någon obalans i fläkt?
Spela in vad du hör och lägg upp här.
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Spela in vad du hör och lägg upp här.
det går inte att utröna det lågfrekventa bullret baserat på inspelningen. Mobilen plockar inte upp vibrationer alternativt att tilluften, som låter som ett jetplan, döljer bullret.
 
S Stolpskott skrev:
Har du kollat filtren? Du kan också stänga av strömmen till aggregatet och snurra på fläktarna och lyssna på lagren. Hur många varv snurrar växlaren på en minut.
ska testa göra detta, acetec har för övrigt erbjudit att titta på agget.
 
Jag fick nya fläktar av Acetec men det hjälpte inte särskilt.

Kan dock konstatera att det är rotormotorn som vibrerar och för oväsen när värmeväxlaren roterar. Varvtalet är cirka 1 varv per 5-6 sekunder.

Ska rotormotorn vibrera när värmeväxlaren är i gång?
 
D Dan Dynamic skrev:
Jag fick nya fläktar av Acetec men det hjälpte inte särskilt.

Kan dock konstatera att det är rotormotorn som vibrerar och för oväsen när värmeväxlaren roterar. Varvtalet är cirka 1 varv per 5-6 sekunder.

Ska rotormotorn vibrera när värmeväxlaren är i gång?
Nej, motorn ska inte låta speciellt mycket. Du kan ta isär den blå kontakten till motorn. Låter det inte då så är ju motorn dålig. Ganska vanligt fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.