I Installation skrev:
Avståndet är viktigt map det bestämmer konstruktionens egenfrekvens. Men det blir mest teoretisk onani för en akustiker:)
Bra. Men om man skulle flytta denna egenfrekvens till ett lämplig ställe, vilket avstånd ska man höfta till då? Jag anta att man vill sikta på någon högre frekvens så man undviker att bygga en 12 kvm stor bongotrumma som kan prata med elefanterna i afrika.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Bra. Men om man skulle flytta denna egenfrekvens till ett lämplig ställe, vilket avstånd ska man höfta till då? Jag anta att man vill sikta på någon högre frekvens så man undviker att bygga en 12 kvm stor bongotrumma som kan prata med elefanterna i afrika.
Man vill ha så låg egenfrekvens som möjligt. Det är vikten på ytskiktens vikt och avståndet mellan dem som bestämmer vart den hamnar. Minns inte på rakarm men har för mig att ljudetshastighet i m/s och kg/m2 och en kvadratrot var med. Är ett tag sen man höll på med det där.
 
Nyligen köpt och misstänker? Själv skulle jag vänta lite och fundera var ljudet kommer ifrån innan jag byggde om väggen
 
  • Gilla
Installation
  • Laddar…
Anna-B
T topmount skrev:
Nyligen köpt och misstänker? Själv skulle jag vänta lite och fundera var ljudet kommer ifrån innan jag byggde om väggen
Yes. Har inte fått tillträde än, men har varit inne i två andra lägenheter i huslängan och där berättade de boende om alltför god inblick i grannarnas sexliv och tv-vanor, så misstänker att det är lite samma i min lägenhet. 🫠

Så jag ska absolut avvakta, men vill vara förberedd och påläst. 😊
 
Om du vill uppnå 55db, hel sekretess/inget hörs, så är det 3 skivor gips, 70 mm trä, 3 skivor gips, 1 cm luft, 3 skivor gips, 70 mm trä, 3 skivor gips. Viktigt oxå att undertak är tätt hela vägen upp och eldosor och ventilation inte läcker ljud.
 
Anna-B
john68 john68 skrev:
Om du vill uppnå 55db, hel sekretess/inget hörs, så är det 3 skivor gips, 70 mm trä, 3 skivor gips, 1 cm luft, 3 skivor gips, 70 mm trä, 3 skivor gips. Viktigt oxå att undertak är tätt hela vägen upp och eldosor och ventilation inte läcker ljud.
Det är lite overkill för mig, hade jag haft såna krav hade jag köpt hus. Min ambition är mer att inte automatiskt få stenkoll på vilka tv-program som grannarna kollar på eller att få inblick i deras diskussioner vid matbordet. 😅

Finns ingen ventilation på berörda väggar, men ska kolla upp hur elen sitter. Tror dock att allt är utanpåliggande.
 
Att bygga en ny vägg innanför den gamla med skivor på BÅDA sidor om regelverket är ju heller inte så enkelt.....det borde dock göra stor skillnad med ett öppet regelverk bakåt mot gammal väggen, luftspalten, isolering och 2-3 lager skivor in mot egna lägenheten.
 
Anna-B
MathiasS MathiasS skrev:
Att bygga en ny vägg innanför den gamla med skivor på BÅDA sidor om regelverket är ju heller inte så enkelt.....det borde dock göra stor skillnad med ett öppet regelverk bakåt mot gammal väggen, luftspalten, isolering och 2-3 lager skivor in mot egna lägenheten.
Just ja, det låter klurigt - det har jag inte ens tänkt på. Det är ju annars om man inleder med en gipsskiva direkt på befintliga väggen..

Men planen nu (tack vare denna tråd och lite mer googling) är nog att köra enligt plan med luftspalt, isolering och sen inledningsvis ett lager skruvfast fibergips - men med möjlighet att sätta upp ytterligare några lager gipsskivor till om det behövs. 🙏
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Att bygga en ny vägg innanför den gamla med skivor på BÅDA sidor om regelverket är ju heller inte så enkelt.....det borde dock göra stor skillnad med ett öppet regelverk bakåt mot gammal väggen, luftspalten, isolering och 2-3 lager skivor in mot egna lägenheten.
Det är heller ingenting man vill göra. Befintlig vägg (+eventuell förstärkning) är den ena av de två tunga ytorna. Det blir märkligt nog sämre om man dessutom lägger en skiva till på insidan av regelverket för en tredje yta.
 
  • Gilla
Emil.P
  • Laddar…
J
Anna-B Anna-B skrev:
Hej!
Har köpt en lägenhet (byggår 1948) och misstänker att väggarna mot grannar släpper igenom såväl tv-ljud och prat. 📺💬 Vill därför ljudisolera de väggarna.

Trots att jag är ungefär lika händig som en potatis så har jag (förhoppningsvis) förstått några nyckelgrejer: luftspalt, metallreglar, stenull och gips (gärna 2 skivor).
Även om det finns lite marginal att göra boytan mindre så vill jag värna om kvadratmetrarna, d.v.s. inte bygga ut väggarna 10+ cm.

Är mest sugen på följande (pga tar minimalt med kvadratmetrar):
1-1,5 cm luftspalt, 45 mm stenull, 1 st gipsskiva (kanske då någon mer ”kompakt” p.g.a. bara en skiva. Har googlat mig fram till Fermacell Fibergipsskiva alt. NORGIPS Silentboard - den sistnämnda är dock betydligt dyrare, vet ej om den är värd pengarna?).

Kan ovanstående räcka? Om inte, vilken av nedanstående ändringar kan göra störst skillnad?
1. Öka luftspalten (3-4 cm istället för 1-1,5)?
2. Tjockare stenull (70 mm istället för 45)?
3. Två st gipsskivor istället för en?

Är jag helt ute och snurrar och ni har något helt annat förslag så tas det såklart också emot tacksamt! 😄
Hur gick det? Fick du till någon bra ljudisolering?
 
Anna-B
J Joelan skrev:
Hur gick det? Fick du till någon bra ljudisolering?
Har tyvärr inte fått nycklarna till lägenheten än, men tillträde sista veckan i januari. Så därefter kan jag rapportera om intresse finns. 🤓
 
  • Gilla
Joelan
  • Laddar…
Jag är definitivt nyfiken på hur det gick! Har haft exakt samma funderingar och min lägenhet är också byggd 1948.
 
Anna-B
Okej, liten uppdatering (även om den nog inte är vad ni önskat 😅).

Jag fick nycklarna och insåg ganska snabbt att vardagsrummet + köket var tillräckligt tysta. Sovrummet däremot: hörde grannen snarka om natten. 😆

Insåg dock snabbt att det behövdes mer förvaring i lägenheten. Räknade lite och garderobsvägg på den lyhörda väggen i sovrummet skulle kunna funka (om än lite tight, trots Ikeas minst djupa Pax). Men ja, utrymmet fanns dessvärre inte att både bygga ut väggen 7-8 cm, sätta garderob och sen kunna öppna dörrarna (vägrar tyvärr skjutdörrar pga tycker det är fult 😬).

Efter mycket velande valde jag därför att gå ifrån min ursprungsplan. Vi satte istället upp ett enkelt lager av skruvfast fibergips (Fermacell, 90 x 120 cm - jäkligt smidiga att hantera) och satte garderoberna framför. Innan garderobersstommarna kom på plats så upplevde jag viss förbättring tack vare gipset: men absolut inte tillräckligt. Så skulle inte rekommendera det som enda lösning, utan det är nog som vi konstaterade i tråden: det behövs luftspalt + isolering. 🙃

Men förhoppningsvis kan extra gipsskiva + fullproppade garderober med dörrar ge mig good enough ljudisolering mot grannen. Det är någon vecka bort innan dörrarna kommer på dock och jag kan recensera slutresultatet.

Så... summan av kardemumman: gör inte som jag, utan sikta på luftspalt och isolering! 😉
 
Anna-B Anna-B skrev:
Okej, liten uppdatering (även om den nog inte är vad ni önskat 😅).

Jag fick nycklarna och insåg ganska snabbt att vardagsrummet + köket var tillräckligt tysta. Sovrummet däremot: hörde grannen snarka om natten. 😆

Insåg dock snabbt att det behövdes mer förvaring i lägenheten. Räknade lite och garderobsvägg på den lyhörda väggen i sovrummet skulle kunna funka (om än lite tight, trots Ikeas minst djupa Pax). Men ja, utrymmet fanns dessvärre inte att både bygga ut väggen 7-8 cm, sätta garderob och sen kunna öppna dörrarna (vägrar tyvärr skjutdörrar pga tycker det är fult 😬).

Efter mycket velande valde jag därför att gå ifrån min ursprungsplan. Vi satte istället upp ett enkelt lager av skruvfast fibergips (Fermacell, 90 x 120 cm - jäkligt smidiga att hantera) och satte garderoberna framför. Innan garderobersstommarna kom på plats så upplevde jag viss förbättring tack vare gipset: men absolut inte tillräckligt. Så skulle inte rekommendera det som enda lösning, utan det är nog som vi konstaterade i tråden: det behövs luftspalt + isolering. 🙃

Men förhoppningsvis kan extra gipsskiva + fullproppade garderober med dörrar ge mig good enough ljudisolering mot grannen. Det är någon vecka bort innan dörrarna kommer på dock och jag kan recensera slutresultatet.

Så... summan av kardemumman: gör inte som jag, utan sikta på luftspalt och isolering! 😉
Tack för svar! Har samma problem, dvs vill inte förlora för mycket utrymme, men sinnesfrid har uppenbarligen ett pris. I min ena vägg finns dessutom ventilation.
 
Anna-B
E Elisabet Nilsson skrev:
Tack för svar! Har samma problem, dvs vill inte förlora för mycket utrymme, men sinnesfrid har uppenbarligen ett pris. I min ena vägg finns dessutom ventilation.
Åh, klurigt med ventilationen. Hoppas det löser sig på något sätt (för ja, det är onekligen jobbigt när det känns som man blivit ofrivillig sambo med grannen 🙉). Lycka till! 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.