Y
Ja det var trögt att trycka upp den så jag ser ju inte fram emot den dagen den ska rengöras. Kanske räcker att ta bort donet och dammsuga, kanske enklast att dra ut den och ersätta emot en ny, minns inte om den kostade ~150kr.

Har tillgång till blandannat luftmassemätare. Justerade in samtliga don och köksfläkt genom att mäta samtliga platser efter varje ändring på tills värdena blev rätt.
 
Redigerat:
Mikael_L
Yrrol skrev:
[länk]
Sådan köpte jag. Tog bort samtliga stavar. Det gjorde tog ner ljudnivån i mitt badrum till helt okej nivå. Nöjd med både pris och resultat.

- Jo förresten så valde jag luftdon som var av tystare modell också men ändå av vanlig sort som finns i butiker. Minns inte namnet på denna. Studera många tabeller och foruminlägg innan köpet.
Tack för tipset.
Jag gör inget nu, men om jag fortfarande har lite för höga ljud efter att jag kopplat in resten av systemet uppe på övervåningen så ska jag komma ihåg denna lösning.
 
P
Det är inte så att fläkten går på fullvarv och inte behöver det egentligen.
 
TheStills skrev:
Det är inte så att fläkten går på fullvarv och inte behöver det egentligen.
Ja, på Yrrols beskrivning låter det som att han har stoppat in dessa "strypningar" vid alla tilluftventiler.
Då borde kanske flödet ha justerats via varvtalsreglering på fläkten i stället, för att uppnå samma effekt.

men Yrrol är väl klokare än så :cool:
 
Y
Jasså, ändå skrev jag i enform och nämnde att det var mitt badrum.
I mitt fall var det lite underdimensionerade rör som orsakade ljudet. Ett förstort projekt bara för att få tyst i badrummet.


Ja helst ska man ju köra fläkten på så lågt varv + så öppna don som det går för att spara ström, slitage och oväsen.
Jag har dock en centralfläkt som hanterar utsug från badrummen samt köket, så jag vet inte jag törs sänka mina varvtal utan att trixaihop något styrsystem som ökar fläkten i samband med att köket behöver 100% vilket iofs inte vore omöjligt men den står inte för så stor elförbrukning samt det löste ju sig med skumgummit. Plus att fläkten nog var rätt så väl dimensionerad för detta utifrån mätvärdena. Var inte att jag behövde strypa så värst mycket.

Trådskaparen har ju dock synliga rör där man kan montera riktiga dämpare.
 
Redigerat:
P
Har du badrums utsug och imkanalen (dvs köksfläkt) ihopkopplade? Det är väl inte lämplig..
 
TheStills skrev:
Har du badrums utsug och imkanalen (dvs köksfläkt) ihopkopplade? Det är väl inte lämplig..
Jodå, det går utmärkt, men fläkten som suger ut allt måste sitta sist :) Man blir alltså låst i valet av köksfläkt och när man drar på i köket drar man på även i resten av huset, även om det inte behövs.

För att nu återgå till TS problem, höga ljud från frånluftdonen, så håller jag med tidigare inlägg om att det kan vara så att den nya fläkten går på full fart alldeles i onödan. Med normalt flöde borde det inte väsnas så det stör.
 
Y
(separata rör men i slutändan samma fläkt)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.