Jag har nyligen fått hjälp av en VVS-tekniker att installera ett frånluftsystem med värmeåtervinning för en sektion av huset. Än så länge är vara ventilationen inkopplad, dvs kopplingen till värmepumpen saknas.

Jag stör mig dock på det höga fläktljudet från frånluftsdonen. Går det att själv installera extra ljuddämpning? Mest plats finns i ett schakt mellan två rum, se bild. Det är 160mm rör. Vart köper jag ljuddämpning?
ImageUploadedByByggahus.se1374156097.371562.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1374156116.766454.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är väl bara att fylla allt utrymme med isolering ? Så sa i alla fall min ventkille.
 
Ok, men jag menar att det väsnas ut genom frånluftsdonen.
 
Ljudämpare finns att köpa på nätet
 
Sätt flexibla dämpare nära varje dom om det finns plats annars får du börja med att ersätta röret på bilden med en dämpare.
 
Tack för tips, jag kollar upp!
 
Mikael_L
Har du stort tryckfall över donet så tror jag att oljud är ofrånkomligt.

Det låter lite från mina don, tar jag bort ventilen så blir det knäpptyst, dvs det är inget ljud från rörsystemet som låter och alltså går det inte att få bort med någon ljuddämpare.

Jag kan kanske hitta andra don som låter mindre, typ.
 
Kanske borde installera ett strypspjäll före donen eller om det låter från alla don sänka hastigheten på fläkten.
 
Y
Jag köpte sån skumgummi sak med hål i som jag tryckte upp bakom luftdonet. Blev faktiskt rätt bra.
(justerade in donet för att få rätt flöde efteråt)
 
Mikael_L
Yrrol skrev:
Jag köpte sån skumgummi sak med hål i som jag tryckte upp bakom luftdonet. Blev faktiskt rätt bra.
(justerade in donet för att få rätt flöde efteråt)
Eh, du får hemskt gärna förklara lite bättre vad det är för skumgummisak. Det låter helt klart intressant. :)
 
Y
http://www.casamja.se/produktkatalogen/spjall/strypinsats
Sådan köpte jag. Tog bort samtliga stavar. Det gjorde tog ner ljudnivån i mitt badrum till helt okej nivå. Nöjd med både pris och resultat.

- Jo förresten så valde jag luftdon som var av tystare modell också men ändå av vanlig sort som finns i butiker. Minns inte namnet på denna. Studera många tabeller och foruminlägg innan köpet.
 
Kolla först om det är luftflödet som hörs eller om det är fläktljud.
Fläktljud dämpas med dämpare direkt efter fläkten (cylindrisk dämpare i det utrymmet du visar på bild) samt ev med flexibel dämpare vid aktuellt don.
Om det är luftflödet som hörs så bör man helst sänka fläkteffekten och justera upp don-areorna. Om det är någon enstaka som väsnas mycket pga att just det donet är strypt mycket så kan det vara bra med en strypinsats. Men jag skulle först försöka sänka fläkteffekten. Det är bara dumt att strypa bort effekten i donen.
 
Är det återvinning till brine som du kopplat in ? vilket märke är det på enheten ? Blev nyfiken eftersom jag nyligen kopplat in en liknande om det nu är återvinning till brine alltså.
 
Yrrol skrev:
[länk]
Sådan köpte jag. Tog bort samtliga stavar. Det gjorde tog ner ljudnivån i mitt badrum till helt okej nivå. Nöjd med både pris och resultat...
Det där ser ju ut att vara riktiga dammsamlare!

Hur justerade du in flödet efteråt? Det brukar väl kosta några loppor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.