Oj, mycket på en gång ;). Ska försöka svara på de delar jag kan:

Jag använde inte markisolerskiva utan en ljud/vibrationsdämpmatta från Biltema. Var enklare för mig att köpa eftersom de säljs styckvis. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Ljuddampningsplatta-369214/
Ljudet jag hör i tvättstugan är inte ett stomljud. Jag har bara ca 250 mm isolering i vindsbjälklaget. Tjockare hjälper nog en del.

Det var inga problem att isolera flexdämparna. Jag använde 95 mm byggmatta och ståltråd. Funkar bra även om de är böjda.

Du ska inte behöva sätta ljuddämpare på varje frånluftsdon. Som du säger, vad spelar det för roll om det låter mer på WC och likanande utrymmen.

Har svårt att svara på frågan om skillanden i ljud mellan från och tilluft. Jag får dock känslan av att tilluften låter lite mer, men det är inget ljud som jag stör mig på. Det är ett svagt susande från själva donet. Lyssnar jag riktigt noga kan jag höra ett svagt dovt mullrande ljud som jag upplever kommer från luftmassans rörelse i kanalerna.

I mitt fall är det 58 l/s frånluft och 54 l/s tilluft. I t ex badrummet är det 15 l/s frånluft. I sovrummen är det 10 l/s tilluft. Huset är ca 165 m2 golvyta.
 
Jo, mycket blev det, tack för att du orkar bolla åsikter och frågor med mig.

Kom och tänka på en sak gällande uteluften, så kanske man kan ta en flexdämpare som man klär med strumpa (kondensisolering) och ansluter denna direkt till ytterväggsgallret?
 
Flexdämpare på uteluften borde funka bra. Du kan använda byggmatta att isolera den med om du inte hittar passande strumpa. Tror i övrigt att du inte behöver isolera den så jättetjockt.

Lyssnade lite hemma i går. Det låter helt klart mer ur tilluften än frånluften. Ju närmare aggregatet utblåset sitter desto högre ljud. I mitt fall sitter aggregatet i den del av huset som ligger längst från sovrumsdelen.
 
Hej! På ritningen ser det ut som rena dämpar-bonanzan. I mitt hus har jag satt en fast dämpare på tilluften och flexibla dämpare på från- och tilluftsrören mellan aggregat och stam. Alla dämpare sitter för övrigt centralt - innan det förgrenar sig.

Det är snortyst i huset. Jag ser inte vitsen med flera lokala dämpare.

Vad gäller uteluft och avluft så måste man beakta att det är kall luft. Jag vet ej om det kan bli problem att använda otäta rör. Dämpare är ju alltid slitsade mot någon typ av ljudisolering. Om kondensstrumpan inte är helt tät så kan det bli intressant.

Därför har jag inga dämpare alls på uteluft och avluft. Det susar en del utanför huset, men det stör inte inomhusmiljön.
 
Consensus: så du har då totalt, 3 st dämpare. Vilka flödeshastigheter har du i ditt system?

Ja gällande dämpare på uteluften så har jag funderat hur det kan bli, det är ju rätt fuktig luft ute ibland, som susar genom dämparen innan det värms i aggregatet, om det adsorberas eller absorberas på ljuddämparmaterialet vet jag inte...
 
Consensus: då var du lite mera noggrann då när du satte ventilerna och drog rören? Jag tänkte på att det är enkelt med en flexdämpare vid montaget...
 
Många bud, hade tänkt fixa detta utan att lägga ut pengar på ventilationsfirma...förutom OVK då...

Men just nu lutar det åt att sätta aggregat, flexdämpare (istället för dukstos), cirkulära dämpare, stam - flexdämpare på respektive don.

Samtidigt så är jag tveksam till flexdämparna vid donen, läst andra trådar om risk för söndertrasning av flexdämparen vid rensning, men jag har inte läst om någon som har råkat ut för det?
Men om man läser på aligs sida så pratar man om "trycklufts"-dammsugare vid rensning.

Hur man nu kan dammsuga med tryckluft vet jag inte... eller jo, ejektorsug, men det är ju inte samma sak...

Och den tredje orsaken till huvudbry, den ekonomiska aspekten, det är inte nån vansinnig summa att sätta dämpare vid samtliga tilluftsdon, med tanke på hur lite man har "levt" nu under byggtiden så ligger man väl plus endå.. :)
 
JOW skrev:
Consensus: så du har då totalt, 3 st dämpare. Vilka flödeshastigheter har du i ditt system?

Ja gällande dämpare på uteluften så har jag funderat hur det kan bli, det är ju rätt fuktig luft ute ibland, som susar genom dämparen innan det värms i aggregatet, om det adsorberas eller absorberas på ljuddämparmaterialet vet jag inte...
Jag hittar inte protokollet från ventilationsfirman, men jag vill minnas att det är 60 liter per sekund. Kan det stämma på ett hus på 150kvm?

Tänk också på att flexdämpare ála "Drasuten" är notoriska dammsamlare. Spirorör är släta på insidan, flexrören är korrugerade.

Lycka till!
 
  • Gilla
BorKul
  • Laddar…
Ja, då kan det väl slå över till...
Inga dämpare på ute / avluft.
Cirkulära dämpare på till och frånluft vid aggregatet.
Cirklära dämpare vid respektive tilluftdon. Map på den ringa extrakostnaden på ett helt husbygge...
 
Lizzardo
JOW skrev:
Consensus: då var du lite mera noggrann då när du satte ventilerna och drog rören? Jag tänkte på att det är enkelt med en flexdämpare vid montaget...
Snarare svårare då man ska sätta ventilen.
Det är lättare att få ett stumt rör utan någon jäkla slang som kan svaja upp och ner ;)

Jag kör med dämpare på huvudkanalen och raka rör vid don, funkar kalas.
Slang ska bara användas i nödfall och då på rätt sätt, fullt utdragen för att skapa ett så litet tryckfall som möjligt
 
Redigerat:
Hmm, är HERU 90 utgående modell?
Nu finns bara 100 på östbergs hemsida..
Dock närman klickar på dokument så är det samma installationsanvisning som förr...?
 
Jag rekomenderar stark att sätta ljuddämpare på avluften. Särskilt om den mynnar ut nära ett sovrumsfönster och/eller en visteleyta utomhus. Eftersom avluftsfläkten sitter i aggregatets utlopp mullrar den en hel del även om man har ett överdimensionerat aggregat som jobbar på dellast. Jag gjorde misstaget att glömma bort denna aspekt, i ett i övrigt mycket tyst och exklusivt system. Så nu är det bara att snällt göra om och göra rätt. Risk för utvändig kondens finns, då avluften kan vara kallare än luft på vinda/ventilationschakt, varför gastät isolering behövs runt avluftkanal och ljuddämpare. Men ljuddämpare på avluften det enda rätta om du frågar mig. Jag har två kollegor som gjort samma misstag när de installerat sina FTX-system, båda ångrar att de inte satte ljuddämpare på avluften.
 
Redigerat:
Har du inhandlat ditt aggregat än annars så rekommenderas det att herun ska gå på max 60% av full effekt.
 
Jo, på östbergs sida kan man ju se verkningsgraden, i diagrammen där man kan välja "driftpunkt".
Och optimum ligger där nånstans kring 50-60% av max flöde.

Och nej, har inte inhandlat det än...
 
Kan bidra med detta också:
QNorm: 0,35 (l/s)/m2
ΣA: 173,05 m2
QBBR: 60,57 l/s
ΣTmin (15%): 56,95 l/s
ΣTmax (10%): 60,30 l/s
ΣT: 59,00 l/s
ΣF: 67,00 l/s

med de siffror borde du då vilja ha ett heru 130 och inte ett 90 (efterfoljaren är 100)
Har precis låtit Soliduct projektera mitt FTX projekt och där blev det en 130 iaf. Har 180m2 minus garaget som ska ha kvar sitt gamla självdrag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.