Som rubriken lyder, är det vanligt att montera ljuddämpare på uteluften och/eller avluften?
 
Sitter intag/avluft till så att man kan störas av ljud är det inte fel med en ljuddämpare.
En liten kostnad i det hela för att slippa störning.
 
Ok, ja, problemet i mitt fall är att vinden är rätt så begränsad i storlek, och jag har väldigt specifika positioner för vertikala rör pga av kollidering med andra ledningar, spotlightspottor, planlösningen under etc, så jag har ju ett dedikerat schakt för rör + att man måste ju ha en lucka så att man kommer upp på vinden.

Så det skulle kunna underlätta lite om jag skulle köra utan dämpare på uteluften.
Avluften ska gå upp och ut genom taket, så där tänkte jag skippa.
 
Lizzardo
Ska du ta intagsluften genom ett galler på sidan av kåken i vindshöjd?
Om så är fallet så bör du inte få några större problem med ljud
 
  • Gilla
Akar58
  • Laddar…
Uteluftsröret är 160mm, och centrum på röret kommer ut på 6,06m över plattan. Så det blir väl en 20-30cm till, ned till färdig mark då kanske...beroende på vilken höjd det blir där...

Det sitter dock så att det är 1m (till centrum på röret) från ovankant på ett sovrumsfönster på övervåningen...
Jag har då ritat med en dämpare på uteluften som är 60cm lång. Så skippar jag den så hamnar uteluftsintaget fortfarande på samma höjd men inte rakt ovanför fönstret.

Hur känsligt är det för takfoten när man kör en massa luft förbi den, det är ca 50 cm till den (med dämpare) och ca 1,1m utan dämpare.

Ja, ska slänga in lite bilder om en stund, är hemma med grabben som är sjuk, så han ska få lite uppmärksamhet med...
 
Var sitter själva FTX-aggregatet i förhållande till sovrummet? Risken är att du får mer ljud från själva aggregatet än uteluftsventilen.
Det är ju heller inga mängder med luft som kommer att sugas in. Jämför med den luftmängd som träffar huset när det blåser. Luften du suger in har ju samma temperatur och fuktighet som övrig luft ute, så ventilen 50 cm från takfoten är det ju fritt fram.
 
Mikael_L
Avluften som kan ha mycket fukt bör man väl tänka sig för med.
 
Patrick: Aggregatet sitter ovanför en klädkammare, som är belägen mellan sovrum och badrum.
Och det är sant gällande luften ute, tänkte inte så långt.

Mikael_L: Ja, avluften ska gå ut över tak, så där är jag inte orolig.
 
Redigerat:
Här kommer lite ritningsstuk på det hela...pdf.

Beträffande planritningarna så är de ritade i 2D och jag har lagt in en 3D modell av ventilationen ovanpå 2D-ritningen.
Så ni får titta med förstånd om att alla rör är inritade på bottenvåningen, dvs även dem som egentligen går på vinden.
 
Jaha... max storlek för pdf på forumet är 200kB...
Jag måste optimera lite filerna lite...
 
Jahapp, det blev ju sisådär...
Kan man inte bara länka till bilderna man laddat upp, utan att forumet skalar om dem?
De är betyldigt mer högupplösta än såhär...
 
Det finns flexibla ljuddämpare att köpa. Dessa är kanske bättre för dig att använda till resp rum på tilluften. Och kanske också skulle funka på avluften.
http://www.ventilationsbutiken.se/i...&category_id=a0c3542c7e8942b12b964540a3aecaef

Vad är det för FTX aggregat du ska ha? Jag har ett Heru 90S som sitter på en kallvind ovanför klk och WC. Aggregatet är monterat enl installationsanvisningen, men det hörs ändå en del ljud från det. Främst tror jag det är ljudet från den roterade trumman i aggregatet som hörs. Mitt tips är att du är nogrann med monteringen och även kanske isolerar aggregatet extra för att få ner ljudnivån.

I min installation har jag en cirkular ljuddämpare 900 mm på till resp frånluft från aggregatet. Uteluft, avluft samt anslutningarna till de cirkulära ljuddämparna är gjorda med flexibla ljuddämpare.

På frånluftsdonen finns inga flexibla ljuddämpare vid resp don eftersom de i mitt fall sitter i rum som inte behöver vara lika tysta som kök, WC, tvättstuga m fl.
 
Flexibla ljuddämpare:
Som jag ser det så förenklar dem installationen, då man kan placera ventilramen lite mera fritt, man behöver inte mäta så noga.
Nackdelen är ju att de dämpar sämre än de vanliga dämparna, frekvensberoende se nedan.
Fördel halva priset, ca.
I mitt fall så har jag 6 dämpare (en per tilluft vid respektive rum).
På ventilationsbutiken så kostar 100x1200 flexibel 220 kr/st, och en 100x900 cirkulär 521 kr/st.
Det skulle bli en merkostnad på 6 x 301 = 1806 kr.
Men, jämför man dämpningarna så är ju den flexibla bättre på låga frekvenser och den cirkulära är bättre på högre frekvenser. Så att kombinera de två i ett system är nog inte så dumt.
Därmed borde flexibla vara bättre på att dämpa vibrationer från kanalsystemet, och cirkulära på strömningsljud och överhörning. Någon med åsikt/utlägg/utvikning om detta påstående, så är jag tacksam.

Aggregat: Jag har tänkt mig en HERU 90S EC 2.
Och angående monteringen så har jag läst anvisningen... markisolerskiva, bidrar med tyngd, för att döda vibrationer, ja det sista står ju inte, men det är ju så med vibrationer.
Jag skulle tro att det är överföring av ljud i stommen som är ett reellt problem, att isolera aggregatet mer tror jag inte gör någon skillnad? Jag har 170+70+195=435mm isolering i vindsbjälklaget.

Installation:
Ja, det här var intressant, jag har suttit o tittat på om man skulle ha någon dukstos mellan aggregatet och kanalen för att få ner lågfrekventa vibrationer från aggregatet till kanalsystemet.
Men där är ju ett ypperligt tillfälle att använda flexidämpare på d=160mm.
Hur lätt/svårt är det att isolera en flexdämpare? De hade ju bara 25mm i sig för ljudämpningens skull.
Så nånting vill man ju ha på extra.
Jag skulle kunna tänka mig att efter första 90graders böjen efter aggregatet på både tilluft och frånluft sätta en flexdämpare, Jag antar att den dämpar bättre om den är böjd, men hur går det då med isoleringen.

Frånluftsdon: Här jag inte heller tänkt sätta några dämpare, eventuellt i köket.
Annars, vad gör det om det låter en gnutta högre i WC, tvättstuga etc.

En erfarenhetsfråga på det:
Hör du om det är någon skillnad i ljudvolym mellan kök och sovrum? (frånluft kontra tillluft).
Visserligen så blir det ju högre flöde/m2 i de rum där man har frånluft kontra flöde/m2 där man har tilluft.

Då ytan på "smutsiga" rum (frånluft)är mycket mindre än ytan "rena" rum (tilluft), så har man ju större flöden genom frånluftsdonen, som kanske bidrar med ökat strömningsinducerade ljud.
Det borde ju vara generellt så, då de flesta hus har större ytor rena rum än ytor smutsiga rum?
 
Kan bidra med detta också:
QNorm: 0,35 (l/s)/m2
ΣA: 173,05 m2
QBBR: 60,57 l/s
ΣTmin (15%): 56,95 l/s
ΣTmax (10%): 60,30 l/s
ΣT: 59,00 l/s
ΣF: 67,00 l/s

Koperiat från mitt exelblad för ventilationen....Visa bilaga 55329
Innehåller mer än bara den bilden i den pdf'en därav namnet...
Alltså, frånluftsflödet är tänkt att bli 67 l/s
Och tilluftsflödet 59 l/s
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.