Testarn skrev:
TS skriver inget om sitt civilstånd eller andra familjeförhållanden så det är svårt att ge ett bra svar på vad som är "bäst".
I första meddelandet skriver jag "Vi är gifta och har två barn men inga särkullsbarn."
Det som saknas är kanske att jag är 41 år och min fru 36.


Jag har personlig "rådgivning" (försäkringar och pension) från SEB genom jobbet nästa vecka, ska bli intressant att se vad de vill pracka på mig.

Tänkte jag ska hinna kolla några andra bolag innan dess.
 
T
henq skrev:
I första meddelandet skriver jag "Vi är gifta och har två barn men inga särkullsbarn."
Det som saknas är kanske att jag är 41 år och min fru 36.


Jag har personlig "rådgivning" (försäkringar och pension) från SEB genom jobbet nästa vecka, ska bli intressant att se vad de vill pracka på mig.

Tänkte jag ska hinna kolla några andra bolag innan dess.
Ja, det stämmer, det missade jag när jag läste inlägget första gången. Då blir det ju "enklare" att hantera då mycket av arvsfrågan och vem som hanterar pengar etc efter ett eventuellt frånfälle regleras i äktenskapsbalken och du måste inte ta hänsyn till egna barn kontra ny livskamrat.

Tänk inte så mycket på att banken försöker "pracka på" dig saker då kan det vara svårt att göra en neutral värdering av vad de erbjuder. Ha klart för dig innan du går dit vad du vill lösa med dina försäkringar/sparanden och var tydlig med det mot rådgivaren så du har bättre fokus på mötet.

Acceptera/godkänn inget vid sittande bord utan ta med papper och anteckningar hem och återkom när DU har läst igenom och tagit ställning. Vissa försäljare vill gärna stressa fram ett avslut så att du inte ska hinna jämföra villkor och premier och använder gärna värdeladdade ord och frågor om du vill "barnens/funs bästa" etc så man ska känna sig bra om man gör som de föreslår och "dålig" om man inte gör det.

För egen del, om jag vore gift och bara hade gemensamma barn, skulle jag satsa på en livförsäkring som är tillräckligt stor för att min fru skulle kunna bo kvar efter min död och gärna med en "änkepension" av något slag. Se till att det finns utrymme för begravningen.

Bo-kvar-försäkring skulle jag undvika, inte bara för att den ofta är dyrare än livförsäkringen, utan för att den endast och ovillkorligen löser ut vid dödsfall för att lösa halva lånet.
Det kanske inte alls är det som behövs i den situationen.

Sen kan det vara bra att se över vad som händer vid långvarig sjukdom och/eller invalidiitet. Det är ett mer sannolikt scenario än dödsfall i dagens samhälle - det är dyrt att vara sjuk och att få rätt stöd.

Lycka till på banken!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.