Fast det verkar ju rätt onödigt att bränna bort effekt på en bottenlast året runt?

Jag hade satsat på batterier, o sett till att kyla eller ventilation (nödventilation om den inte räcker för kyla, och man kan hålla temp under 40C). Fulgenerator och fulbatteriladdare ovanpå det om jag vill gardera.

Jag har 15-16h backup på batteri o det är rätt länge egentligen om man bor i tätbebyggt område.

Detta givet att pengar är en begränsning.
 
Man ska isf givetvis bara använda den lasten (om det behövs) de få tillfällen generatorn körs.
 
Just ja, det förutsätter också att man är där och kan starta generatorn manuellt när det behövs.
 
Ja, generatorn måste släpas dit, tankas och startas när den behövs. Det finns inget utrymme där en generator kan placeras permanent.

Det handlar dock om situationer typ Gudrun då det tar dagar att reparera elnätet. För vanliga avbrott så räcker det med batteribackupen.

Utgångspunkten här är att förbättra beredskapen för långa avbrott. Vid ett omfattande avbrott kopplas verket in manuellt, och får snurra tills dess elnätet är reparerat. Vi har tillgång till i princip obegränsade mängder Diesel från gårdstankarna hos de kringliggande jordbruken.

Det här med dumplast gillar jag dock inte. Det blir för mycket meck och kräver att folk vet vad dom gör.

Jag måste säga ett jag inte riktigt fattar varför det inte skulle funka om vi lastar ett verk på 4 kW med 300 W på en fas och inget på de övriga. :confused:
 
Med så lite både effekt och ev snedlast behöver du inte tänka på de problemen, jag tänker på >25% åtminstone för båda. Och det framgick ju redan i princip från #1 där du skrev 1kW som jag missade när verken som länkades kom i fokus. Med den dimensioneringen blir det ju tomgång på alla sätt. :)
 
[QOUTE]

Jag måste säga ett jag inte riktigt fattar varför det inte skulle funka om vi lastar ett verk på 4 kW med 300 W på en fas och inget på de övriga. :confused:[/QUOTE]
300W!

Då funkar det, men är förstås rätt onödigt. Skulle ännu mer vilja titta på ett enfas inverterelverk . ;)
 
martin43 skrev:
Då funkar det, men är förstås rätt onödigt. Skulle ännu mer vilja titta på ett enfas inverterelverk . ;)
Jo, men det finns ett riktigt intag för 3-fas reservkraft. Visserligen hänger switcharna enbart på en fas, men det finns som sagt även belysning, fläkt och kyla som skall drivas.

Givetvis går det att göra någon form av hack, men då blir driften och underhållet av anläggningen beroende av mina kunskaper om hur det fungerar och varför. För att det skall funka i långa loppet så måste det vara så enkelt att vem som helst i föreningens styrelse kan åka dit, koppla, tanka, och köra.
 
Byt till enfasintag, lägg belysning o fläkt på separat grupp på samma fas (säkra av med precis så lite som krävs så att de löser och inte huvudsälkring). Superclean. Ok, jag ska sluta tjata. :)
 
Näe, vi river inte i elstallationen i det här läget. Annars är det väl inget fel på själva idén. Enfas hade räckt mer än väl.
 
Då är ju allt klart och inga problem. Ett lagom trefas dieselverk kan man ju dessutom ha större nytta av vid andra tillfällen. :)
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
martin43 skrev:
Byt till enfasintag, lägg belysning o fläkt på separat grupp på samma fas (säkra av med precis så lite som krävs så att de löser och inte huvudsälkring). Superclean. Ok, jag ska sluta tjata. :)
Varför skulle man öht tänka sig göra så med de givna förutsättningarna? Är nog en bit från "superclean".
 
Om förutsättningarna är att inte röra något utan hellre köpa ett stort=dyrt elverk så ska man naturligtvis bara köpa ett stort elverk och så är saken ur världen. Men tråden började ju med att 20000kr är för mycket.

Jag hade alltså köpt t.ex. Duabhusets inverterelverk enfas IG1000, som verkar mer än tillräckligt, för 3295kr, och elmaterial för 500kr för att anpassa anläggningen till enfasbackup.

En stor fördel med inverterverket är ju att detta kommer att ladda UPS-batterierna vilket inte ett oreglerat elverk gör, inte när jag provat iaf. UPSen slår nämligen över på batteri pga för dålig elkvalitet! Man får alltså med denna lösning helt avbrottsfri drift även vid omkoppling mellan elnät och elverk.

Nu fanns ju ett trefas "gammalt hederligt" länkat för strax under 7000 så det kanske är optimalt för TS.

Sen om man faktiskt vill ha driftsäkerhet kanske man ska köpa ett elverk av märke Honda eller köpa två Kinaelverk...
 
Ok, ser att jag missat ett inlägg. Ursäkta.
 
Om inte elverket laddar UPSen så åker det tillbaka till tillverkaren, den saken är säker.

Jag får köpa in ett och testa.
 
Jag har provat tre olika APC Smart UPS (ren sinus) och de tycker inte om elverk med bara generator.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.