Man brukar ofta köpa EO1 (eldningsolja 1), vilket är i princip samma sak som diesel till bilar. EO1 är lite fetare, pga ett ngt högre paraffininnehåll så den ger ngt mer effekt/liter bränsle.

Diesel går med andra ord jättebra att fylla tanken med, enda att tänka på är att OM man ska fylla mer än man gör av med på en kortare tidsperiod är att ”modern” diesel med miljöoljor iblandade tenderar att få biologisk tillväxt i cisternen med tiden…

Mvh

//Stefan

(27 år tidigare som drifttekniker inom kraft och värme på oljeeldat kraftverk)
 
Sista månaderna jag hade oljebrännare körde jag denna med diesel från ett fat. Att "tippa" den riktiga oljetanken för att få sista skvätten ger lätt driftstopp, kan stå mycket skit på botten....
 
  • Gilla
Fri som en fågel
  • Laddar…
Många förr som körde lastbil och hade eget fyllde diesel, alltid en dunk i bilen som tankades varje gång lastbilen skulle tankas, dieseln till lastbilen var ju avdragsgill ;)
 
Isakare Isakare skrev:
Många förr som körde lastbil och hade eget fyllde diesel, alltid en dunk i bilen som tankades varje gång lastbilen skulle tankas, dieseln till lastbilen var ju avdragsgill ;)
Det är den fortfarande;)
 
M Mathias600 skrev:
Jag har ca 200 liter gammal olja, som blev över när jag tömde min tank. Finns i Östergötland.
Finns den kvar?
 
V vik_tor skrev:
Tänk på att köpa HVO100 diesel för att inte smutsa ner miljön. Finns på de flesta mackar.
Dock onödigt dyr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.