elpaco skrev:
Jag korrekturläser mina poster innan jag postar, för att kamma bort risk för missförstånd och tvetydigheter, samt så klar [Sic!] onödiga stavfel. Det tar väl i snitt 2 sekunder extra.

Angående människor av oklart kön så har de traditionellt fått "hon" som pronomen.
Se Sic ovan! ;)
 
KnockOnWood skrev:
Ett tag samlade jag på förvrängda idiom som jag läste eller hörde.

Några exempel:
Det kommer att ta en ändelse i förskräckelse
Vila ifred, Stefan
Där har vi fått dra ett mindre strå till stacken
Som en extra krydda på moset så

Visst är det lite småkul :)
Det är för tidigt att kasta handduken i sjön.

Han är tappad bakom ett flöte.
 
Man ska inte kasta rönnbär över ån!
(nästan humortråden)

Min före detta kompanjon som hade utländsk påbrå sa alltid: "Det brinner knutarna"
Mer logiskt egentligen.
 
Reefat el-S. slog väl lite av ett rekord: Här ligger en gravad hund :)

Det finns en samling av hans(?) språkliga bravader här:
http://www.ordsprak.se/refat_ord.asp

Undrar om han gick på SFI?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Det gäller att hålla tungan i rätt mun när man skall skriva.
 
Bob_the_builder
Man ska inte kasta vatten över ån efter handduken.
 
Stefan Bengtsson skrev:
Jag har tänkt på att vi borde ge alla lärare i Svenska För Invandrare i uppdrag att lära alla nyanlända skillnaden på var och vart.

Då skulle vi så småningom få en andel medborgare som vet skillnaden.

Lärare i den vanliga skolan har ju gett upp, och jag är inte säker på att den generation lärare som utbildar sig nu lär sig skillnaden.
Då borde vi också skicka med kunskapen om när det ska vara versal begynnelsebokstav och inte ;)
 
Korvgubbe
Något utanför tråden, men ett intressant fenomen i barn och ungdomars språk jag har noterat är att det nuförtiden enbart tycks gå att spela tv och datorspel, allt annat kör man. Frågar man vad de pysslar med på fritiden får man svar som: "Jag kör innebandy", "Jag kör gymnastik" eller "Jag kör ingenting just nu men förut körde jag simning."
Undra var det kommer ifrån, det kan ju knappast vara engelskans höga närvaro, vilket väl är vad man brukar skylla på när ungdomar särskriver.
 
-RB- skrev:
Se Sic ovan! ;)
Det var medvetet för att locka fram bättrevetare! =D
Visste du förresten att "sic" används som notis till receptarien när en läkare förskriver en dosering som är större än producentens rekommendationer?
 
  • Gilla
granis70
  • Laddar…
Korvgubbe skrev:
Något utanför tråden, men ett intressant fenomen i barn och ungdomars språk jag har noterat är att det nuförtiden enbart tycks gå att spela tv och datorspel, allt annat kör man. Frågar man vad de pysslar med på fritiden får man svar som: "Jag kör innebandy", "Jag kör gymnastik" eller "Jag kör ingenting just nu men förut körde jag simning."
Undra var det kommer ifrån, det kan ju knappast vara engelskans höga närvaro, vilket väl är vad man brukar skylla på när ungdomar särskriver.
.. och tydligen har nu förortssvenskan nått ändå in i storstaden, för innerstadsungarna säger "para", "sho", "guzz" och vadmera ..
 
KnockOnWood skrev:
Reefat el-S. slog väl lite av ett rekord:
Och du kontrar med 2 stavfel:wow:
 
elpaco skrev:
Det var medvetet för att locka fram bättrevetare! =D
Visste du förresten att "sic" används som notis till receptarien när en läkare förskriver en dosering som är större än producentens rekommendationer?
Nej, det visste jag inte. Det är frun i huset som är läkare. Inte jag. Jag använde Sic i betydelsen som beskrivs på wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Sic. Det används ofta i bland annat vetenskapliga artiklar då man gör citat med felaktigheter i. Men det visste du säkert :)
 
Korrekturläs på en lagom nivå. Man ska inte gå över ön efter vatten...
 
ghoti skrev:
Korrekturläs på en lagom nivå. Man ska inte gå över ön efter vatten...
Givetvis. Det får inte ta mer än någon sekund. Tanken är ju att rensa bort det värsta, inte att man inte får lämna något litet slarvfel efter sig.
 
Riset var surt sa den blinde räven efter att slickat rent pottan!
Mest bara för att jag ville skriva ett inlägg.:surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.